Katusuunnitelma, Länsisatama, Tyynenmerenkatu, numero 30438/2
Tyynenmerenkatu, katusuunnitelma, Jätkäsaari
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Tyynenmerenkatu välillä Länsisatamankatu−Rionkatu katusuunnitelman nro 30438/2.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Tyynenmerenkatu välillä Länsisatamankatu−Rionkatu on olemassa oleva alueellinen kokoojakatu, jo pääosin rakennettu sellaisena kuin liitteenä 2 olevassa katusuunnitelmassa on esitetty. Tyynenmerenkadun eteläisen osan suunnittelusta ja rakentamisesta on aikoinaan tehty päätös Yleisten töiden lautakunnassa 12.1.2016 § 12 ja samalla hyväksyttiin laadittavaksi sopimus Helsingin Satama Oy:n kanssa (allekirjoitettu 26.2.2016 HEL 2015-013941) kadun suunnittelusta ja rakentamisesta.
Tyynenmerenkadun suunnittelu ja rakentaminen oli toteutettava ennen asemakaavojen valmistumista, koska katuyhteys keväällä 2017 avattavan Helsingin Sataman matkustajaterminaalin liikenteelle oli välttämätön. Tyynenmerenkadun katusuunnitelma välillä Atlantinkatu−Länsisatamankatu päätettiin 27.9.2022 § 526 Kaupunkiympäristölautakunnassa ja samalla päätettiin, että Tyynenmerenkadun katusuunnitelma välillä Länsisatamankatu−Rionkatu tuodaan päätöksentekoon, kun katuosuuden asemakaavamuutokset ovat saaneet lainvoiman. Katuosuudelle sijoittuva asemakaava nro 12752 on saanut lainvoiman 29.5.2024 ja katusuunnitelma tuodaan päätöksentekoon.
Katusuunnitelma perustuu voimassa oleviin asemakaavoihin nro 12351 (31.3.2017), 12173 (5.6.2017), 12277 (22.1.2016), 8043 (12.12.1979), 12752 (29.05.2024), joissa Tyynenmerenkatu on osoitettu katualueeksi ja joiden laadinnan yhteydessä katualueet on vuorovaikutettu. Asemakaavan nro 12351 yhteydessä esitetty ja sen aineistoon liitetty Tyynenmerenkadun liikennesuunnitelma (13.12.2016) nro. 6673-7) vastaa periaatteiltaan nyt hyväksyttävää katusuunnitelmaa.
Katusuunnitelmalla vakiinnutetaan jo rakennetun kadun liikennejärjestelyt korkoasemineen, esitetään vähäisiä parannuksia ja muutoksia raitioliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiin kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti, sekä mahdollistetaan Bunkkerinaukion ja satama-alueen rakentuminen asemakaavojen mukaisesti.
Suunnitelma
Tyynenmerenkatu välillä Länsisatamankatu−Rionkatu katusuunnitelman piirustus nro 30438/2 (liite 2)
Tyynenmerenkatu välillä Länsisatamankatu−Rionkatu on nykyinen alueellinen kokoojakatu, jonka länsipuolella on yksi ajokaista Jätkäsaaren liikuntapuiston ja Rionkadun välillä. Kadun itäpuolella on kaksi ajokaistaa. Katualueen keskiosassa on väliaikainen liikenneympyrä, raitiotien kiskoalue ja yksi raitiotieliikenteen pysäkkipari. Katualueen reunoilla on molempiin suuntiin jalkakäytävät sekä yksisuuntaiset pyörätiet.
Katu on pääosin jo rakennettu suunnitelman mukaisesti, lukuunottamatta raitiotien liittymiä Bunkkerinaukiolle, satama-alueen tonttiliittymiä ja kadun länsireunan jalankulun ja pyöräilyn lopullisia yhteyksiä, kuormaus- ja pysäköintipaikkoja, viherrakenteita, sekä viimeistelytöitä. Katu voidaan rakentaa täysin valmiiksi katuun rajautuvien Bunkkerinaukion ja katuun rajautuvan satama-alueen rakentamisen jälkeen.
Nykyinen Tyynenmerenkadulla Bunkkerinaukion kohdalla oleva tilapäinen liikenneympyrä poistuu tilapäiskäytön tarpeen päätyttyä. Pyörätiet erotetaan jalkakäytävistä tasoerolla, toteutetaan yksisuuntaisina ja ajoradan reunaan lisätään erotuskaista istutuksineen. Raitiotien pysäkkialueelle esitetään istutettavaksi puita. Katusuunnitelmalla parannetaan katualueen käytön turvallisuutta ja toteutetaan viihtyisää katuympäristöä.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 30438/2 (liite 1).
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy.
Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelman lähtökohtana ovat olleet edellä mainitut asemakaavat, joiden yhteydessä kadut on vuorovaikutettu. Kaupunkisuunnittelulautakunta on 13.12.2016 § 435 hyväksynyt alueelle liikennesuunnitelman 6673-7 asemakaavan nro 12351 käsittelyn yhteydessä.
Katusuunnitelmaa laadittaessa on tehty yhteistyötä katuun rajautuvien Helsingin Sataman, Kaupunkiliikenne Oy:n ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman toteuttamattomien osien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 1,2 milj. euroa (alv. 0 %).
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 88 000 euroa (alv. 0 %).
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2030 alkaen. Kadun viimeistely tehdään katuun rajautuvien Bunkkerinaukion ja satama-alueen rakentumisen mahdollistamassa aikataulussa.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 08 02 Projektialueiden kadut
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Katariina Verkamo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20706
Kati Kiyancicek, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31624