Hankinta, suorahankinta, Apotti-järjestelmä, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan oppilashuolto
Apotti-järjestelmän käyttöönotto Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan opiskeluhuoltoon
Päätös
Tietohallintojohtaja päätti hankkia hankintalain 15 §:n perusteella Oy Apotti Ab:ltä Apotti-järjestelmän Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan opiskeluhuollon kuraattoreiden ja psykologien käyttöön. Päätöksen mukainen työ toteutetaan 13.2.2024 alkaen ja 7.1.2025 mennessä.
Hankinnan kokonaiskustannukset ovat 115 227 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisvelvollisuus Helsingin alueella sijaitsevien koulujen osalta (oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 9 §, Helsingin kaupungin hallintosääntö 4 luku 8 §). Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ovat sopineet yhteistyösopimuksessa siitä, miten opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologitoiminnan palvelut toteutetaan osana sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi-alan järjestämisvastuulla olevia palveluja (sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 13.9.2022 § 131). Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tuottaa palvelut.
Palvelunjärjestäjänä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala omistaa asiakaskirjaukset ja on vastuussa niiden siirtymisestä valtakunnalliseen Kanta-arkistoon. Nykyisellään kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla käytössä oleva tietojärjestelmä ei ole Kanta-yhteensopiva. Apotti-järjestelmän käyttöönoton myötä turvataan tiedon liikkuvuus asiakkaan mukana, mahdollistetaan asiakas- ja potilasturvallinen palvelu ja hoito, turvataan saumaton hoito- ja palveluketjujen toiminta sekä varmistetaan kirjausten siirtyminen valtakunnallisen Kanta-arkistoon. Käyt-töönottoprojektiin sisältyy kasvatuksen ja koulutuksen toimialan psykologien ja kuraattoreiden Apotti-järjestelmäkoulutus. Uuden järjestelmän käyttöönotto vaatii koko henkilökunnalle koulutuksen uusien ominaisuuksien ja järjestelmän optimaalisen käytön takaamiseksi.
Hankinnan kertaluonteinen kehityskustannus on 61 875 euroa (alv 0 %) ja koulutuskustannus on 53 352 euroa (alv 0 %). Hankinnan kertaluonteiset kehityskustannukset maksetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan keskitetyistä atk-investointimäärärahoista, Apotti- ja asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittämiseen varatusta määrärahasta. Koulutuskustannukset maksetaan Apotti-järjestelmään varatuista määrärahoista
Oy Apotti Ab on Helsingin kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee si-dosyksiköltään (hankintalaki 15 §).
Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaa- li-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.
Päätös tullut nähtäväksi 30.05.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anni Mäkinen, kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 21280