Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, Sophie Mannerheimin koulu, Sibeliuksenkatu 16, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Tilojen jatkovuokraus Parmaco Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle Sophie Mannerheimin koululle osoitteessa Sibeliuksenkatu 16
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti
A
jatkaa Parmaco Oy:n omistaman, osoitteessa Sibeliuksenkatu 16 sijaitsevan 3453,5 m2 laajuisen koulutilan vuokrausta 16.04.2024 päivätyn hankesuunnitelman mukaan toistaiseksi siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra viiden vuoden (60 kk) ajalta on yhteensä enintään 3 620 000 euroa ja ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta on 30.11.2028 irtisanomisajan ollessa 6 kk.
B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa tehtävän vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tarve
Koulutilapaviljonki on ollut kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä vuodesta 2019.
Hankkeesta tehty aiempi päätös HEL 2018-002991.
Paviljonki tarvitaan pääkoulun tilaksi, kunnes pysyvä ratkaisu valmistuu. Arvio valmistumiselle on 2029.
Vuokrattavat tilat
Osoitteessa Sibeliuksenkatu 16 sijaitseva, tilaelementeistä koostuva, 3453,5 htm2 laajuinen paviljonki jatkovuokrataan Parmaco Oy:ltä vähintään 60 kuukaudeksi alkaen 1.6.2024.
Vuokraus ulkoiselta toimijalta
Paviljongin nykyinen vuokrasopimus on Nordea rahoituksen kautta ja siirtyy Parmaco Oy:lle 1.6.2024 alkaen.
Sopimus jatkuu Parmaco Oy:n kanssa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella ensimmäisen irtisanomisajankohdan ollessa 30.11.2028. Irtisanomisaika on 6 kk.
Tilojen nykyinen tilavuokra on 38,94 euroa/htm2/kk. Uusi tilavuokra on 20,85 euroa/htm2/kk (3453,5 m2). Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuujakotaulukon mukaisesti. Tilavuokrasta laskennallinen pääomavuokran osuus on 17,46 euroa/htm2/kk ja ylläpitovuokran osuus 3,39 euroa/htm2/kk.
Vuokraa korotetaan 2 % vuosittain. Arvonlisäveroton pääomavuokra 60 kuukauden ajalta on 3 620 000 euroa pääomavuokran ollessa 17,46 euroa/htm2/kk ja laajuuden ollessa 3453,5 m2.
Mikäli paviljonkiin joudutaan vuokra-aikana tekemään käyttäjän toiminnallisista tarpeista aiheutuvia muutostöitä, nämä toteutetaan pieninä toiminnallisina muutoshankkeina, joista päätetään erikseen.
Paviljongin rakennuslupa on voimassa 31.12.2030 asti.
Tilakustannus käyttäjälle
Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.
Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 41,58 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 38,94 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,97 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk. Käyttäjä maksaa lisäksi toiminnallisesta muutoshankkeesta 2821P21575 183 euroa/htm2/kk 31.12.2031 asti.
Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 6/2024 vuokratasossa 23,01 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 20,85 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,49 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk. Ylläpitovuokra on laskettu 2023 vuoden tiedoilla ja se päivittyy mahdollisesti 2024 aikana.
Lausunnot
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on lausunut alkuperäisen Sophie Mannerheimin koulun pääkoulun tilapäisten opetustilojen vuokraamista koskevasta hankesuunnitelmasta 19.6.2018.
Tilojen käyttöönottoaikataulu
Tila on ollut koulukäytössä vuodesta 2019.
Rahoitus ja toteutus
Paviljongin omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 (865 §) tekemän päätöksen perusteella rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Sanna Rautajärvi, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32554