Yhtymäkokoukset 2024, HUS-yhtymä

Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

HUS-yhtymän yhtymäkokous 19.12.2024

Helsingin kaupunginhallitus
Päätettävä tässä kokouksessa

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus kehottaa konserniohjauksen päällikkö Atte Malmströmiä tai hänen estyneenä ollessaan konsernilakimies Miia Ahoa edustamaan kaupunkia HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 19.12.2024.

Yhtymäkokousedustajaa kehotetaan esittämään yhtymäkokoukselle seuraavaa talousarvion hyväksymistä koskevassa asiassa:

HUS-yhtymän jäsenlaskutuksen kehys perustoimintaan on yhtymähallituksen 13.6.2024 yhtymäkokoukselle esittämän kehyksen mukaisesti 43 400 000 euroa yhtymäkokouksen päätöstä korkeampi, jolloin kehyksen kokonaissummaksi muodostuu 2 493 879 (1000) euroa.

Mikäli esitys ei saa kannatusta, ohjeistetaan yhtymäkokousedustajaa kannattamaan pohjaesitystä tai sitä suurempaa esitystä.

Yhtymäkokousedustajaa kehotetaan hyväksymään muut yhtymähallituksen ehdotukset yhtymäkokoukselle esityksen mukaisina.

Lisäksi yhtymäkokousedustajaa kehotetaan esittämään yhtymäkokoukselle
seuraavaa tai kannattamaan vastaavia esityksiä:

  • Kehykseen sisältyviä eriä ei voi laskuttaa raamin ulkopuolisena muuna palveluna.
  • Yhtymäkokous toteaa, että kehyspäätökseen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen talousarvioesityksestä. Kun tämä huomioidaan, HUS-yhtymän käyttötalouden määräraha on tosiasiallisesti 11 milj. euroa suurempi.
  • Teknisenä ohjeistuksena yhtymäkokoukselle esitetään, että hyvinvointialuekohtaisten vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien määrittelyssä huomioidaan vuoden 2024 jäsenmaksuosuuksien tilinpäätösennusteen mukainen jakautuminen.
  • Hengityshalvauspotilaiden järjestämisvastuun siirron myöhentymisen perusteella kehykseen lisätään 0,213 miljoonan euron määräraha. Muutos kohdistetaan niille jäsenille, joita työnjaollinen muutos tosiasiallisesti koskee.
  • HUS-yhtymän järjestämän ensihoidon kehykseen tehdään 3,7 miljoonan euron tasokorjaus yhteistoimintakorvauksen kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi. Muutos kohdistetaan niille jäsenille, joita työnjaollinen muutos tosiasiallisesti koskee.

Tiivistelmä

HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 19.12.2024 päätetään mm. yhtymän talousarviosta vuodelle 2025. Yhtymäkokousedustajaa kehotetaan esittämään pohjaesitystä korkeampaa talousarviota ja hyväksymään muut esitykset yhtymäkokoukselle pohjaesityksen mukaisina.

Esittelijän perustelut

HUS-yhtymän yhtymäkokous on kutsuttu koolle 19.12.2024 (liite 1). Yhtymäkokouksen esityslista on liitteenä 2.

Esitys vuoden 2025 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi 2025-2027

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous:

a) hyväksyy vuoden 2025 strategiset tavoitteet TAE 2025 asiakirjan käsittelyn yhteydessä

b) hyväksyy

  • talousarvion ja taloussuunnitelman rakenteen, esityslistan liitteenä 1 olevan esityksen HUS-yhtymän talousarvioksi 2025 ja taloussuunnitelmaksi 2025-2027,
  • talousarvioasiakirjan liitteessä 1 esitetyt hoitopalvelujen tuotteistuksen ja hinnoittelun periaatteet 2025,
  • talousarvioasiakirjan liitteenä 12 olevan suunnitelman mukaisten poistojen perusteet noudatettavaksi 1.1.2025 alkaen;

c) hyväksyy strategisten kehittämishankkeiden rahoituksen 250 000 euroa

d) hyväksyy alla luetellut talousarvioon sisällytetyt erillismäärärahat

  • HUSin oma tutkimusmääräraha vuoden 2025 talousarviossa on 14,0 milj. euroa,
  • että HUSin toimielinten kokouspalkkioihin ja muihin kuluihin varataan 500 000 euroa,
  • HUSin museotoimikunnan käyttöön varataan 150 000 euroa,
  • HUSin taidetoimikunnan käyttöön vuoden 2025 talousarviossa varataan toimintakuluihin 150 000 euroa ja investointiohjelmaan sisältyviin taidehankintoihin 250 000 euroa, voimassa olevan vuosien 2025-2025 investointiohjelman mukaisesti.

e) vahvistaa HUS-yhtymän kehyksen sekä siihen sisältyvät liikkeenluovutukset / työnjaolliset muutokset sekä alijäämien kattamisen vuodelle 2025 alla esitetyn mukaisesti

Jäsenlaskutuksen kehys perustoimintaan on (1 000 euroa) 2 290 295 ennen hyvinvointialueiden Helsingin kaupungin ja HUSin välisiä liikkeenluovutuksia ja työnjaollisia muutoksia sekä alijäämän kattamista.

  • Työnjaolliset / toiminnalliset muutosesitykset ovat yhteensä (1 000 euroa) -16 499.
  • Vuosien 2022-2023 taseeseen kertyneiden alijäämien kattamiseen varataan (1000 euroa) 111 243 euroa. 
  • Vuodelta 2024 syntyvän alijäämän kattamiseen (1000 euroa) varataan 65 441 euroa. Erästä ei ole yksityiskohtaisesti neuvoteltu HUS-yhtymän jäsenten kanssa, ja tarkentavat neuvottelut tämän osalta käydään tilikauden 2025 aikana siten, että HUS-yhtymän tilinpäätös vuodelle 2025 on tasapainossa huomioiden myös muut sovittavat toimenpiteet.

Kehyksen loppusummaksi muodostuu täten (1 000 euroa) 2 450 479.

HUS-yhtymän yhtymäkokous päätti 13.6.2024 kokouksessaan, että yhtymän perustoiminnan sitova kehys on 2 290 295 (1000 euroa), jonka lisäksi alijäämien kattamiseen varattaisiin 111,243 miljoonaa euroa, kokonaissummaksi muodostuen näin 2 401 538 (1000 euroa). Helsinki kannatti tuolloin yhtymähallituksen pohjaesitystä 2 444 900 (1000 euroa). Riittävien erikoissairaanhoidon palvelujen turvaamiseksi Helsinki esittää edelleen kehykseen HUS-yhtymähallituksen kevään esityksen mukaisesti 43,4 miljoonaa euroa enemmän kuin 13.6.2024 yhtymäkokouksen päätös. Perusteena esitykselle on erityisesti hoitoon pääsyn turvaaminen ja hoitojonojen lyhentäminen. Talousarviossa 2025 on linjattu, että Helsinki tekee HUS-yhtymän määrärahavarauksen HUS-yhtymähallituksen esityksen mukaiseen budjettitasoon erityissairaanhoidon palveluiden saatavuuden ja laadun varmistamiseksi. Yllä esitettyjen muutosten jälkeen kehyksen loppusummaksi muodostuisi näin 2 493 879 (1000 euroa).

f) vahvistaa HUS-yhtymän sitovat tavoitteet vuodelle 2025 alla esitetyn mukaisesti

Talouden tasapaino

Tilikauden tulostavoite on 176,7 milj. euroa, jolloin tilikauden tulosvuoden 2025 osalta on taseeseen kertyneet katettavat alijäämät. Taloussuunnitelmavuosien 2026-2027 osalta tilikauden tulostavoite on nolla, jolloin vuosikate = poistot.

Investointien kokonaistaso rahoituksellisesti kestävälle tasolle

HUS-yhtymän ja sen tulosalueiden investoinnit enintään (1 000 euroa) 226 690, sisältäen kaikki rahoitusmuodot

  • hankekohtaisesti asiakirjan luvussa 5.2 Hanketavoitteet esitetyt yli 10 milj. euron investoinnit;
  • Investoinnit suhteessa vuosikatteeseen. Tavoitetaso 2025: Investointien ja vuosikatteen välinen erotus pienenee vuodesta 2024;
  • Investoinnit suhteessa poistoihin. Tavoitetaso 2025: Investointien ja poistojen suhde pienenee vuodesta 2024
Perusterveydenhuollon vahvistaminen

HUS-yhtymän erikoissairaanhoidon talousarvion piirissä olevien vertailukelpoisten kustannusten suhteellinen osuus jäsenten sote-kokonaiskustannuksista.

Tavoite 2025: Erikoissairaanhoidon kustannusten suhteellinen osuus alenee vuodesta 2024.

Hoitoonpääsy

HUSin lakisääteisten velvollisuuksien täyttyminen tulee toteutua hoidon tarpeen arvioinnin ja hoitoa odottavien määrän osalta talousarviomäärärahojen puitteissa.

Tavoite 2025: Yli 180 vrk. kiireetöntä hoitoa jonottaneiden osuus kaikista jonottajista.

Rahoitusosan sitova tavoite

- pitkäaikainen lainakanta vuoden lopussa enintään 1 085,8 milj. euroa,

g) vahvistaa tytäryhtiöiden tavoitteet vuodelle 2025

HUS-Kiinteistöt Oy:n tulostavoitteeksi nolla euroa ja vähintään 2 %:n tuottavuustavoite sekä hankkeiden vuotuisen maksuohjelman ja toteuman pitävyys. Lisäksi keskimääräisen hintatason tulee olla edellisen vuoden mukainen.

  • Orton Oy:lle positiivisen tulos- ja oman pääoman tuottotavoitteen Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy:lle positiivisen tulostavoitteen ja vähintään 2 %:n tuottavuustavoitteen. Lisäksi keskimääräisen hintatason tulee olla edellisen vuoden mukainen.
  • HYKS-instituutti Oy:lle tulostavoitteeksi nolla euroa ja tutkimusten määrä vähintään vuoden 2024 tasolla

h) vahvistaa talouden tasapainottamisohjelman talousarvioasiakirjan liitteen 13;

Rahoitusosan tavoitteet ja valtuutukset

i) rahoitusosassa

  • vahvistaa peruspääoman koroksi 0 % vuodelle 2025,
  • myöntää talousjohtajalle oikeuden ottaa pitkäaikaista lainaa enintään 135 milj. euroa vuonna 2025,
  • myöntää yhtymähallitukselle oikeuden päättää lainojen ennenaikaisesta takaisinmaksamisesta,
Kapitaatioperusteiset ja perusterveydenhuollon päivystystoiminnan veloitukset sisältyen kehykseen.

j) hyväksyä osana kehystä perittäviksi ja tilinpäätöksen yhteydessä toteutuneita kustannuksia vastaan perussopimuksen mukaan tasattaviksi tarvittavilta osin ennen kokonaiskehyksen tasaamista Helsingin kaupungin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden välillä alla olevat erät

  • jäsenmaksuosuus = hyvinvointialueiden erikoissairaanhoidon palvelut (1000 euroa) 2 175 124 ennen hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin välisiä toiminnallisia/työnjaollisia muutoesesityksiä. Työnjaolliset/toiminnalliset muutosesitykset ovat yhteensä (1000 euroa) -16 499. Edellä mainittujen erien lisäksi jäsenmaksuosuudella tulee kattaa 2022-2023 taseeseen kertyneet alijäämät (1000 euroa) 111 243 ja vuodelta 2024 (ENN 7+5/2024) mahdollisesti syntyvä alijäämä (1000 euroa) 65 441, jotka huomioiden jäsenmaksuosuuden loppusumma on (1000 euroa) 2 335 309. Veloitettavasta summasta vähennetään kaksi alla mainittua erää potilasvakuutus ja päivystysapu, jotka veloitetaan kapitaatioperusteisesti erikseen,
  • hyväksyy asukasluvun perusteella veloitettaviksi hyvinvointialueilta potilasvakuutusmaksut 20,5 milj. euroa/ 11,66 euroa asukasta kohden talousarvioasiakirjan liitteen 2 mukaisesti,
  • hyväksyy asukasluvun perusteella veloitettaviksi hyvinvointialueilta päivystysavun järjestämisen kustannukset 3,2 milj. euroa / 2,96 euroa asukasta kohden talousarvioasiakirjan liitteen 3 mukaisesti. Erää ei peritä Helsingin kaupungilta, joka järjestää alueensa asukkaille palvelun itse, 
  • että HUS veloittaa talousarvioasiakirjan liitteen 4 mukaiset järjestämisalueen ensihoitotoiminnan budjetoidut 54,1 milj. euron kustannukset järjestämisalueen hyvinvointialueelta kuntakohtaisesti eriteltynä siten, että minkään kunnan veloitus ei ylitä 40 euroa/asukas raja-arvoa,
  • että lääkärihelikopteritoimintaan liittyvästä lääkinnällisestä hoidosta aiheutuvat kustannukset noin 1,4 milj. euroa / 1,30 euroa/asukas veloitetaan Helsinkiä lukuun ottamatta Uudenmaan hyvinvointialueilta asukasluvun suhteessa talousarvioasiakirjan liitteen 5 mukaisesti, ja että Helsinkiin ja muiden hyvinvointialueille suuntautuneista hälytyksistä veloitetaan 1 405 euron hälytyskohtainen maksu,
  • hyväksyy kaikilta Suomen hyvinvointialueilta ja Helsingin kaupungilta perittävän myrkytystietokeskuksen toiminnasta aiheutuvat kustannukset noin 1,9 milj. euroa peritään asukasluvun suhteessa, 0,35 euroa/asukas talousarvioasiakirjan liitteen 6 mukaisesti,
  • että HUS veloittaa Helsingin kaupungilta ja Uudenmaan hyvinvointialueilta talousarvioasiakirjan liitteen 7 mukaiset asukasluvun suhteessa katettavat noin 1,2 milj. euron hammaslääkäreiden erikoistumis- ja perusopetuskulut 0,69 euroa/asukas,
  • että HUS veloittaa Helsingin kaupungilta ja Uudenmaan hyvinvointialueilta talousarvioasiakirjan liitteen 8 mukaiset perusterveydenhuoltotasoisen terveyskeskuspäivystyksen noin 57,8 milj. euron arvioidun palvelukäytön perusteella.
  • että HUS veloittaa erillisenä kehyksen ulkopuolisena eränä talousarvioasiakirjan liitteen 9 mukaisesti Terveyskylän perusterveydenhuoltoon kohdistuvat kustannukset 1,1 milj. euroa 0,63 euroa/asukas muilta paitsi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta. 

Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus maksaa valtion rahoituksen hyvinvointialueille kuukausittain viimeistään kuukauden ensimmäisenä päivänä. Varainhoitovuoden tammikuussa ja kesäkuussa maksetaan molempina 2/12 koko vuoden rahoituksesta ja muina kuukausina jäljelle jäävä rahoitus yhtä suurina erinä. Hyvinvointialueet maksavat HUSin kehyksen perusrahoituksen mukaisen osuuden vastaavasti aina seuraavana pankkipäivänä laskua vastaan, kun ovat itse saaneet suorituksen valtiovarainministeriöltä. HUS-yhtymä laskuttaa tammikuun osuuden HUS-yhtymäkokouksen 19.12.2024 jälkeen, kun kehys on vahvistettu. Alijäämien kattamisen osuuden laskutusajankohta sovitaan jäsenten kanssa erikseen.

Asiakasmaksut

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että

1) HUS-yhtymän asiakasmaksuja tarkistetaan asiakasmaksuasetuksen perusteella tehtävien tasokorotusten mukaisesti, ja asiakasmaksut korotetaan 1.1.2025 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Asiakasmaksuasetuksessa on esitetty korotettavaksi erikoissairaanhoidon avohoidon asiakasmaksuja keskimäärin 45 % ja vuodeosastohoidon asiakasmaksuja 22,5 %. Huojennusta ns. tasasuuruisiin maksuihin voi saada, jos potilas on takuueläkkeen saaja tai potilaalla on käräjäoikeuden velkajärjestelypäätös. Huojennusta ei kuitenkaan myönnetä käyttämättömästä ja peruuttamattomasta vastaanottoajasta perittävään asiakasmaksuun eikä potilaille, joilla ei ole kotikuntaa Suomessa ja jotka vastaavat itse täysimääräisesti hoitonsa kustannuksista.

2) Lyhytaikaisesta psykiatrisesta vuodeosastohoidosta peritään 1.1.2025 alkaen asiakasmaksuasetuksen enimmäismäärän mukainen asiakasmaksu.

3) Elinten ja kudosten luovuttajilta ei peritä asiakasmaksuja. HUSin henkilökuntaan kuuluvilta ei myöskään peritä poliklinikka-asiakasmaksuja.

4) Psykiatrian avohoidon palvelut ovat potilaalle asiakasmaksulain mukaisesti muuten maksuttomia, mutta käyttämättömästä ja peruuttamattomasta vastaanottoajasta peritään asiakasmaksu.

Vuoden 2024 talousarvion sitovuustasojen muuttaminen

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous muuttaa

1) vuoden 2024 talousarvion tilikauden tuloksen osalta sitovuustason -65 441 000 euroa alijäämäiseksi.

2) vuoden 2024 talousarvion investointiohjelman kokonaismäärän osalta sitovuustason loppusumman 244 144 000 euroksi.

Jäsenten välinen kehyksen tasausmenettely TP 2024

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että

Yhtymäkokous päättää valtuuttaa HUSin yhtymähallituksen tilinpäätöksen laadinnan yhteydessä tasaamaan vuoden 2024 talousarviokehyksen jäsenten välillä kapitaatioperusteisten erien osalta erikseen sekä muun kehyksen osalta toteutuneiden palveluiden käytön suoriteperusteisilla kustannuksilla samoilla periaatteilla kuin TP 2023 yhteydessä.

Peijaksen sairaalan leikkausosaston laajennus ja peruskorjaushankkeenhankesuunnitelman hyväksyminen sekä Apteekin, keskuskeittiön ja pysäköinninuudisrakennushankkeen jakaminen kahdeksi hankkeeksi sekä esittäminen yhtymäkokoukselle

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että

  • yhtymäkokous hyväksyy Peijaksen sairaalan leikkausosaston laajennuksen ja peruskorjauksen investoinnin toteutettavaksi enimmäishintaan 73 milj. euroa. Hankkeen kustannuksissa voidaan ilman yhtymäkokouksen erillistä käsittelyä ottaa huomioon rakennuskustannusindeksin
    08/2024 (110,6) jälkeinen muutos vuosittain sitoutumattomien kustannusten osalta,
  • yhtymäkokous hyväksyy, että Meilahden apteekin, keskuskeittiön ja pysäköinnin uudisrakennushanke jaetaan kahdeksi projektiksi; apteekin ja keskuskeittiön uudisrakennushankkeeksi ja pysäköinnin uudisrakennushankkeeksi,
  • yhtymäkokous hyväksyy apteekin ja keskuskeittiön uudisrakennushankkeen investoinnin toteutettavaksi enimmäishintaan 160 milj. euroa ja pysäköinnin uudisrakennushankkeen investoinnin toteutettavaksi enimmäishintaan 15 milj. euroa. Hankkeiden kustannuksissa voidaan ilman yhtymäkokouksen erillistä käsittelyä ottaa huomioon rakennuskustannusindeksin 09/2024 (110,4) jälkeinen muutos vuosittain sitoutumattomien kustannusten osalta.

Yhteistyösopimuksen hyväksyminen Etelä-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollonyhteistyöalueelle (YTA)

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä esityslistan liitteenä olevan Etelä-Suomen yhteistyöalueen yhteistyösopimuksen

Kaupunginvaltuusto on omalta osaltaan hyväksynyt sopimuksen kokouksessaan 27.11.2024 § 256.

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2023 ja yhtymähallituksen siitäantama lausunto

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää merkitä tiedoksi yhtymähallituksen lausunnon tarkastuslautakunnan laatimasta arviointikertomuksesta vuodelta 2023.

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteiden lisääminen hallintosääntöön

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että

Yhtymäkokous päättää, että hallintosääntöön lisätään 11 luvun alkuun seuraavasti kuuluva uusi 80 a § Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet:

"Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tarkoituksena on varmistaa toiminnan tehokkuus, laatu ja jatkuvuus sekä tukea johtamista ja päätöksentekoa. Sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa toteutetaan osana organisaation kaikkia toimintoja ja prosesseja mukaan lukien strategia- ja talousarvioprosessit

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan keskeiset tavoitteet ovat strategian toteutumisen ja tavoitteiden saavuttamisen tukeminen, keskeisten riskien tunnistaminen ja hallinta, sekä talouden ja toiminnan laillisuuden sekä tuloksellisuuden varmistaminen. Riskienhallinta on systemaattista, proaktiivista ja jatkuvaa toimintaa. Siinä noudatetaan yhtenäistä lähestymistapaa, johon kuuluvat ohjeistus, sähköiset järjestelmätyökalut ja koulutukset.

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tehokkuutta seurataan ja arvioidaan osana normaalia toiminnan ja talouden raportointia. Lisäksi esihenkilöiden vastuulla on raportoida edelleen havaitsemistaan kehittyvistä riskeistä.

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tilasta raportoidaan säännöllisesti yhtymähallitukselle ja tilinpäätöksen toimintakertomuksessa yhtymäkokoukselle. Yhtymähallitus antaa toimintakertomuksessa arvionsa merkittävimmistä riskeistä ja niiden hallinnasta. Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arvioinnissa käytetään yhtenäistä viitekehystä ja dokumentoitua arviointimallia."

Tarkastuslautakunnan varajäsenen vaali

Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää

1) myöntää eron Marika Paavilaiselle tarkastuslautakunnan varajäsenen tehtävästä; ja

2) valitsee tarkastuslautakuntaan varajäsenen lautakunnan jäljellä olevan kauden ajaksi.

Esityksen varajäseneksi tekee tässä tapauksessa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue.

Toimivalta ja saadut lausunnot

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetun lain (615/2021) 4 luvun 16 §:n mukaan Helsingin kaupunginhallitus valitsee
kaupungin yhtymäkokousedustajat. HUS-yhtymän perussopimuksen mukaan yhtymäkokouksessa kutakin jäsentä edustaa yksi edustaja. Yhtymäkokousedustajalle on nimettävä henkilökohtainen varaedustaja.

Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Kaupunginhallitus 30.09.2024 § 590

Päätös

Kaupunginhallitus kehotti konserniohjauksen päällikkö Atte Malmströmiä tai hänen estyneenä olleessaan johtava kaupunginasiamies Toni Mäkeä edustamaan kaupunkia HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 3.10.2024. Yhtymäkokousedustajaa kehotettiin hyväksymään yhtymähallituksen ehdotukset seuraavasti:

  • HUS-yhtymän konserniohje esityksen mukaisesti.
  • Yhtymähallituksen jäsenen vaali esityksen mukaisesti ja esitetään jäseneksi Oula Silvennoista
  • Yhtymähallituksen varajäsenen vaali esityksen mukaisesti ja esitetään jäseneksi Mirja Komulaista
  • Tarkastuslautakunnan jäsenen vaali esityksen mukaisesti ja esitetään jäseneksi Eetu Kinnusta.

Lisäksi Oula Silvennoiselta vapautuvalle yhtymähallituksen varajäsenen paikalle esitetään Hannu Tuomista.

10.06.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

03.06.2024 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 21.05.2024 § 118

Lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta lausui, että HUS-yhtymän esittämä vuoden 2025 talousarviokehys 2 444 881 000 euroa, HUSin hallituksen esitys 6.5.2024, voidaan hyväksyä.

Lisäksi lautakunta totesi, että talousarviokehys ei välttämättä ole lopullinen ennen syksyä, koska Uudenmaan hyvinvointialueille tuleva valtion kokonaisrahoitus ei vielä ole lopullisesti selvillä ja tietojen tarkentuessa syksyn aikana talousarviokehys voi muuttua. Mahdollisista muutoksista päätetään erikseen.

Käsittely

Ennen asian käsittelyn aloittamista jäsen Maaret Castrén, jäsen Samuel Adouchief ja jäsen Martina Houtsonen ilmoittivat olevansa esteellisiä hallintolain 28.1 § kohdan 4 (palvelussuhdejääviys) mukaisesti ja jäsen Oula Silvennoinen ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28.1 § kohdan 5 (yhteisöjääviys) mukaisesti. Jäsenet poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Varajäsenet eivät osallistuneet kokoukseen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi
Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi