Aiesopimukset, tukipalvelujen tuottaminen, Laakson yhteissairaala, HUS, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Aiesopimus Laakson yhteissairaalan ruokapalvelujen toteuttamisesta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyy liitteenä 1 olevan aiesopimuksen HUS-yhtymän kanssa koskien Laakson yhteissairaalan ruokapalvelujen toteuttamista.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan

  • allekirjoittamaan aiesopimuksen
  • hyväksymään ja allekirjoittamaan aiesopimuksen perusteella solmittavan YTA-alasopimuksen ja mahdolliset muut sopimukset ja
  • tarvittaessa tekemään aiesopimukseen vähäisiä, välttämättömiä muutoksia.

Esittelijän perustelut

Tuki-, tila- ja turvallisuusjohtaja ********** ja asiakkuuspäällikkö ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Laakson yhteissairaala

Laakson yhteissairaala (jäljempänä LYS) on Helsingin kaupungin ja HUSin yhteishankkeena toteutettava sairaalakampus, joihin sijoittuu osapuolten somaattisia sairaansijoja ja psykiatrista sairaanhoitoa sekä näitä tukevia toimintoja. Sairaansijojen kokonaismäärä yhteissairaalassa on yli 900. Hanke koostuu uudisrakentamisesta ja olemassa olevien rakennusten peruskorjauksesta. Uusiin tiloihin sijoittuvat muun muassa nykyisen Laakson sairaalan somaattiset vuodeosastot, osa Suursuon toiminnasta, Auroran sairaalan psykiatrinen toiminta sekä HUSin vaativa neurologinen kuntoutus. Hanke on kiireellinen nykyisten sairaalarakennusten heikon kunnon ja tilojen epätarkoituksenmukaisuuden vuoksi.

LYSin hankesuunnitelma on hyväksytty hankkeen ohjausryhmässä 4.2.2020 ja kaupunginvaltuustossa 10.6.2020 § 157 sekä HUSin yhtymäkokouksessa 6.4.2020. Hankesuunnitelman muutokset hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 1.2.2023 § 25 ja HUSin yhtymäkokouksessa 15.3.2023. LYSin rakentamisesta ja kustannuksista vastaa Helsingin ja HUSin tasaosuuksin omistama Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala. Rakentaminen ajoittuu vuosiin 2022–2030, ja yhteissairaalan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus aloittaa toimintansa vuonna 2026.

Pääkaupunkiseudun sairaala-aluevision 2030 mukaisesti Laakson sairaala-alue muodostaa kokonaisuuden Meilahden sairaala-alueen kanssa. Alueet tullaan yhdistämään logistiikkatunnelilla.

Yhteissairaalan tukipalvelut

Yhteiskampuksella sairaalatoiminnan kannalta välttämättömien tukipalvelujen tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas järjestäminen edellyttää kaupungilta ja HUSilta pitkäjänteistä yhteistä suunnittelua sekä yhteistyötä tukipalvelujen tuottamisessa. Osapuolet ovat neuvotelleet aiesopimukset niistä tukipalveluista, joiden osalta tuottamisratkaisuista sopiminen tai valmistelutoimenpiteisiin ryhtyminen on hankkeen etenemisen kannalta aikataulullisesti välttämätöntä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on hyväksynyt ICT-palveluja ja -ratkaisuja koskevan aiesopimuksen 4.6.2024 § 151. Ruokapalvelujen tuottamiseen liittyvien teknisten ratkaisujen oikea-aikaisuus edellyttää, että osapuolet sopivat etukäteen myös ruokapalvelujen tuottamistavoista ja palveluihin liittyvästä kustannustenjaosta. Osapuolten tavoitteena on myöhemmin solmia aiesopimukset myös eräistä muista tukipalveluista.

LYSin tukipalveluista solmittavien aiesopimusten tarkoituksena on sopia mainittuja tukipalveluja koskevasta yhteistyöstä tarpeellisin osin siten, että osapuolet samalla sitoutuvat myöhempien sopimusten solmimiseen. Lisäksi aiesopimusten tarkoituksena sopia menettelyistä ja ehdoista, joilla osapuolet jatkavat kyseistä palvelua koskevaa yhteistyötä ja valmistelua.

Ruokapalvelut

Hankesuunnitelman mukaisesti LYSiin sijoitetaan vain yhdet tuotantokeittiötilat tilakustannusten säästämiseksi. Ruokapalveluja koskevalla aiesopimuksella (liite 1) osapuolet sitoutuvat siihen, että ruokapalvelut tuotetaan yhden, yhteisen toimijan mallilla ja sairaalan toiminnan alkaessa tuottajana toimii HUS Runkopalvelut. Arvio ruokapalvelujen kustannuksista vuositasolla on noin 3,6 miljoonaa euroa.

Osapuolten tavoitteena on toteuttaa toiminnallinen integraatio ruokapalveluiden osalta niin, että LYSin alueella toimii yksi yhteinen palveluntuottaja. Kun koko potilasruokaprosessi on saman toimijan hallinnassa, paranee tiedonkulku, joka osaltaan parantaa myös potilasturvallisuutta. Lisäksi yhteisillä tietojärjestelmillä saavutetaan kustannushyötyä ja tiedon oikeellisuus paranee. LYSissä on suunniteltu tuotettavan myös Malmin uuden sairaalan ateriat. Yhteistyö LYSin ruokapalveluissa edistää siten sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä järjestämislaki) 36 §:n 2 momentin mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta, laatua ja asiakas- ja potilasturvallisuutta ja muita säännöksessä asetettuja tavoitteita.

Tukipalveluyhteistyön luonne

Tukipalveluja koskevan yhteistyön oikeudellinen perusta on järjestämislain 36 §:n mukainen hyvinvointialueiden yhteistyösopimus (YTA-sopimus), joka samaan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden on solmittava valtuustokausittain. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden työnjako, yhteistyö ja yhteensovittaminen siltä osin kuin se on tarpeellista hyvinvointialueiden lakisääteisten tehtävien toteutumisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuuden turvaamiseksi.

Järjestämislain 36 §:n 4 momentin nojalla osapuolet sopivat YTA-sopimuksessa yhdessä muiden Etelä-Suomen hyvinvointialueiden kanssa muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja välittömästi tukevista tai niiden järjestämisen kannalta välttämättömistä tukipalveluista. Osana YTA-sopimusta osapuolet sopivat tukipalvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta yhteiskampuksilla ja yhteisissä toimipisteissä, joihin Laakson yhteissairaala lukeutuu. Osapuolet voivat sopia yhteiskampusten tukipalveluista tarkemmin YTA-alasopimuksilla, joista tulee osa YTA-sopimusta.

YTA-sopimuksen voimaantuloon asti sovelletaan terveydenhuoltolain (1326/2010) 43 §:ssä tarkoitettua erikoissairaanhoidon järjestämissopimusta. YTA-sopimus korvaa voimaan tullessaan nykyisen erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksen liitteenä olevien aiesopimusten ja YTA-alasopimusten oikeusperusteena.

Koska LYSin tukipalveluja koskeva yhteistyö perustuu erikoissairaanhoidon järjestämissopimukseen ja myöhemmin YTA-sopimukseen, yhteistyössä on kyse viranomaisten lakisääteisestä yhteistyöstä, johon ei sovelleta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016).

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:ssä määrätään toimialalautakunnan yleisestä toimivallasta. Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan toimialalautakunta valvoo, että toimialan toiminta on kaupunkistrategian ja talousarvion sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden mukaista. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta voi päättää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ostamisesta yleisen toimivaltansa nojalla.

Aiesopimuksen perusteella solmittava YTA-alasopimus ylittää myös viranhaltijoiden hankintavaltuudet, jonka vuoksi toimivalta aiesopimuksen hyväksymiseksi on sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla.

Myöhemmin solmittavat YTA-alasopimukset ja mahdolliset muut sopimukset perustuvat sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan hyväksymiin aiesopimuksiin. LYS-hankkeen kiireellisyys on todettu hankepäätösten ja sosiaali- ja terveysministeriön poikkeuslupapäätöksen 7.1.2021 (VN/5751/2020) yhteydessä. Asian aikataulun vuoksi on tarkoituksenmukaista, että myöhempiin sopimuksiin sitoutumista koskeva toimivalta on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 18.06.2024 § 151

04.06.2024 Poistettiin

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Sari Oikarinen, tuki- ja tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 35552

sari.oikarinen@hel.fi

Erja Turunen, ts. asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 83152

erja.turunen@hel.fi