Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, tuntiopettaja, KASKO-03-80-24
Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta virkasuhteeseen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kuntalain 134 §:n nojalla hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin 22.5.2024 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt 27.5.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen rehtorin (kampus 2) 22.5.2024 tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut Stadin ammatti- ja aikuisopiston hius- ja kauneudenhoitoalan virkasuhteeseen tuntiopettajaksi toistaiseksi estenomi **********
Rehtori on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.
Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 5.3.2024 tekemään päätökseen (27 §) perustuen ammatillisen koulutuksen tuntiopettajat toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen ottaa rehtori.
Hakuprosessista
Stadin ammatti- ja aikuisopistoon sijoitettu hius- ja kauneudenalan virkasuhteinen tuntiopettajan tehtävä on ollut julkisesti haettavana Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmässä 3.4.–17.4.2024.
Hakuilmoituksessa haettiin päätoimista kokoaikaista kauneudenhoitoalan ammattiopettajaa vakinaiseen virkasuhteeseen. Kelpoisuus määräytyi opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) mukaista ammatillisen tutkinnon osien opettajan kelpoisuuden 13 §:n ja 17 §:n mukaisesti. Vaadittavana kelpoisuus tuli olla saavutettu ennen hakuajan päättymistä.
Hakuilmoituksessa edellytettiin kokemusta kauneudenhoitoalan ammattiopettajan työstä, pedagogista osaamista sekä kaudenhoitoalan työkokemusta sisältöä vastaavista työtehtävistä, erityisesti kauneushoitoala- ja myyntityöstä. Hakuilmoituksessa eduksi luettiin kokemus erityistä tukea tarvitsevista ja maahanmuuttajataustaisista opiskelijoista. Lisäksi eduksi katsottiin hyviä alan työelämäverkostoja sekä kokemusta työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämisestä. Hakuilmoituksessa ilmoitettiin arvostettavan opiskelijalähtöistä työotetta ja kehittämishalua erilaisten oppijoiden oppimispolulla sekä erinomaisia vuorovaikutus- ja tiimityötaitoja sekä kykyä toimia muuttuvissa tilanteissa.
Tehtävää haki hakuajan kuluessa 15 henkilöä, joista seitsemän täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.
Rehtorin tekemän päätöksen mukaan hakemusten perusteella ryhmähaastatteluun kutsuttiin kaikki seitsemän muodollisesti kelpoista hakijaa, mm. oikaisuvaatimuksen tekijä. Ryhmähaastattelun perusteella rehtorin pitämään yksilöhaastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa, mm. oikaisuvaatimuksen tekijä. Yksi hakija perui hakemuksena.
Rehtorin lausunnon mukaan toinen avoinna ollut tehtävä jätettiin täyttämättä rekrytointitarpeen muuttumisen vuoksi.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksessa halutaan oikaistavaksi päätös, jolla oikaisuvaatimuksen tekijä on hylätty virkaan.
Oikaisuvaatimuksessa on tuotu esille, että oikaisuvaatimuksen tekijällä on tarvittavat koulutukset, kokemus ja taidot tehtävään ja että vaatimuksen tekijän koulutus ja vuosien työkokemus antavan hänelle vahvan pohjan menestyä tehtävässä. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa on tuotu esille, että aiempiin tehtäviin on valittu nuoria ja kauniita naisia, mikä todistaa valintakriteereissä esiintyvän ikärasismia ja sukupuolista syrjintää sekä ennakkoluuloja. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä tuo esille, että valittu henkilö on jo työsuhteessa Stadin AO:ssa. Oikaisuvaatimuksen tekijä on vakuuttunut siitä, että päätös hylätä hänet kyseiseen virkaan perustuu virheellisiin tai puutteellisiin tietoihin tai tietoisesti annettuihin alentaviin arvoihin.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Ammatillisten osien opettajan kelpoisuudesta säädetään edellä todetun asetuksen 13 §:ssä.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Laissa kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta lain 8 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan työnantajan menettelyä on pidettävä kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantajan menettelyyn ole työn tai tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä.
Asian arviointi
Rehtorin päätöksen ja lausunnon mukaan tehtävään valitulla sekä oikaisuvaatimuksen tekijällä on tehtävän edellyttämä koulutus ja opettajan pedagoginen kelpoisuus.
Rehtorin päätöksen ja lausunnon mukaan tehtävään valitulla on monipuolinen työkokemus ja kokemusta vastaavasta opetus- ja ohjaustehtävästä. Rehtorin lausunnon mukaan valitulla on monipuolinen ja laaja työkokemus kauneudenhoitoalalta ja etenkin kauneushoitola- ja myyntityöstä (yhteensä yli 10 vuotta). Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemus on suppeampi kauneushoitola- ja myyntityöstä, painottuen kosmetologin tehtäviin (4 vuotta). Muu tehtävän kannalta huomioitava oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemus koostuu pääosin määräaikaisista työsuhteista opettajana. Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitun työkokemus vastaa paremmin tehtävässä edellytettyjä sisältöjä. Ammatillisen opettajan tehtävässä työelämäyhteistyö ja verkostot ovat keskeistä. Hakemusten ja rekrytointiprosessissa esille tulleiden tietojen perusteella tehtävään valitun työelämäverkostot ovat hyvät ja ajantasaiset tehtävässä edellytetyissä sisällöissä. Oikaisuvaatimuksen tekijän työelämäverkostot ovat suppeammat.
Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitun motivaatiosta nousi esille vahva halu työskennellä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opettajana ja tehdä työtä opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymisen parissa, myös erityistä tukea tarvitsevien ja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa. Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä toi rekrytoinnin vaiheissa esille, että hänen motivaationsa perustuu vakituiseen työpaikkaan. Lisäksi rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä mainitsi haastattelussa, ettei Stadin ammatti- ja aikuisopisto työpaikkana ole hänelle merkittävä hakukriteeri. Rehtorin lausunnon mukaan rekrytointiprosessin perusteella tehtävään valittu menestyi paremmin vuorovaikutus- ja tiimityötaidoissa.
Rehtorin antaman lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä tuo oikaisuvaatimuksessaan esille aikaisempia rekrytointikokemuksiaan ja mainitsee, että valinta kohdistuu jälleen henkilöön, joka on ollut aikaisemmin töissä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Valinnassa ei edellytetty työsuhdetta oppilaitokseen, eikä se ole valinnassa vaikuttava asia.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan. Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi siksi, että hänellä on esimerkiksi pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Kuten rehtorin päätöksessä on todettu, valinta on perustunut kokonaisharkintaan, jossa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, hakemus, koulutus sekä rekrytointiprosessissa ilmenevät seikat.
Rehtorin päätöksen mukaan valintaa puolsi tehtävään valitun vahva opiskelijalähtöinen työote ja kehittämishalu erilaisten oppijoiden opintopolkujen rakentamiseen. Tehtävään valitulla on erinomaiset tiimityö- ja vuorovaikutustaidot sekä vastuullinen ote tiimin toiminnan kehittämisessä. Hän osoitti rekrytoinnissa vahvaa motivaatiota opettajan tehtävään ja monipuolista oppimisympäristöjen hallintaa, ja näyttöä tuloksellisesta opiskelijoiden ohjauksesta työelämäjaksoille.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Rehtori on harkintansa mukaan voinut valita kokonaisarvion perusteella kyseisen hakijan. Edellä todetun perusteella rehtori ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän tai sukupuolen perusteella eikä muullakaan syrjivällä perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun, rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Ammatillinen koulutus Kampus 2 Rehtori, Kampus 2 22.05.2024 § 9
Päätös
Rehtori päätti jättää täyttämättä Stadin ammatti- ja aikuisopiston toisen tuntiopettajan avoinna olleen viran.
Päätöksen perustelut
Stadin ammatti- ja aikuisopistossa on ollut julkisesti haettavana ajalla 3.4.-17.4.2024 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa hius- ja kauneudenhoitoalan osaamisen toistaiseksi voimassa oleva virkasuhteinen tuntiopettajan tehtävä (työavain KASKO-03-80-24). Määräaikaan 17.4. mennessä tehtävään haki viisitoista (15) henkilöä.
Hakemusten perusteella Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtori Hanna Laurila päätti jättää täyttämättä hius- ja kauneudenhoitoalan toistaiseksi voimassa olevan virkasuhteisen toisen tuntiopettajan tehtävän rekrytointitarpeen muuttumisen vuoksi.
Päätös annetaan tiedoksi hakijoille. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Ammatillinen koulutus Kampus 2 Rehtori, Kampus 2 22.05.2024 § 8
Lisätiedot
Hanna Laurila, rehtori, puhelin: 310 86141
Päätös tullut nähtäväksi 21.08.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Emmi Väisänen, HR-juristi, puhelin: 09 310 32391