Hankinta, pienhankinta, henkilövuokraus infrarakentamisen työmaille, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-007327
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 37

Suorahankinta, maanrakennusmiehen vuokratyövoimapalvelu ajalle 1.4. - 30.9.2024

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hyväksyä Kuljetus- ja maanrakennus Katupojat Oy:n 2.4.2024 antaman tarjouksen maanrakennusmiehen vuokratyövoimapalvelusta ajalle 1.4. - 30.9.2024 yksikköhintaan 46,00 euroa/tunti (AVL 8 c §).

Samalla yksikönjohtaja päätti oikeuttaa rakentamisyksikkö 3:n tilaamaan vuokratyövoima palveluja tämän päätöksen perusteella enintään 50 000 eurolla (AVL 8 c §) jäljempänä esitetyin perustein.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja vuokratyövoiman käytön perusteet on yhteistoiminnallisesti käsitelty työyksikössä ja vuokratyövoimasta on tehty tilaus.

Päätöksen perustelut

Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksiköt toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita rakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä aliurakoita ja hankintoja. Vuokratyövoiman käyttö on yksi tällainen alihankinta. Kesä on infrarakentamisen kiireisintä aikaa ja koska rakentamispalveluliikelaitoksen henkilöresursseja on optimoitu, esiintyy kesälomakautena työvoimapulaa jota on välttämätöntä paikata vuokratyövoimalla.

Vuokratyövoiman tarve on syntynyt rakentamisyksikkö 3:n alueella jossa aikataulullisesti kireisiin hankkeisiin ei ole riittänyt tarpeellista määrää Staran omaa työvoimaa. Käynnissä olevilla työmailla työskentelee Kuljetus ja maanrakennus Katupojat Oy:n kalustoa Staran "Maansiirtoajon kuljetuspalvelut 1.1.2022 - 31.12.2024 / HEL 2021-008805" ja "Maanrakentamisen työkonepalvelut 1.4.2023 - 31.3.2026 / HEL 2022-012287" puitesopimusten kautta. Yritys on tarjonnut Staran käyttöön vuokratyövoimaa helpottamaan työvoimapulaa. On välttämätöntä saada työmaalle lisätyövoimaa edistämään alihankintana tilattujen konetöiden etenemistä. Työkonepalveluiden koneenkuljettaja ja työmies muodostavat toimivan työparin jonka työsuorituksen tulos on Staralle edullista.

Maanrakennusmiespalvelun tarjoushinta on 46,00 euroa/tunti (ALV 8 c §). Vuokra-aika on viisi kuukautta ja hankinnan ennakoitu arvo 47 840,00 euroa (AVL 8 c §). Hankinnan enimmäisarvo lisätilausmahdollisuuden jälkeen on 50 000 euroa (ALV 8 c §). Saatua tarjousta voidaan pitää hyväksyttävänä niin hinnaltaan, kuin sen tuottamana työpanoksena.

Starassa vuokratyövoimaa voidaan käyttää silloin, kun omia resursseja työn teettämiselle ei ole käytettävissä tai tarvitaan tiettyä erikoisasaamista vaativia resursseja. Tällöin vuokratyön käytöstä ei aiheudu muutoksia oman henkilöstön työskentelylle normaalitilanteeseen nähden. Työnantajan on harkitessa vuokratyövoiman käyttöä, tehtävä siitä ilmoitus ao. henkilöstöedustajalle, jolla tarkoitetaan sen henkilöstöryhmän edustajaa, jonka työhön vuokratyövoiman käyttö vaikuttaa.

Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (449/2007, 10 §) edellyttää, että vuokratyövoiman käyttöä koskevat periaatteet käsitellään yhteistoimintamenettelyssä. Kun vuokra-työntekijöitä hankitaan suorahankintana, tulee siitä tehdä em. ilmoitus henkilöstönedustajalle.

Henkilöstön edustajalle on ilmoitettu vuokratyövoiman hankinnasta.

Vuokratyövoiman käytön määrää ja kustannuksia tässä hankinnassa seurataan Staran SAP-taloushallintajärjestelmään luotavalla puitesopimuksella. Vuokratyövoiman työtunneista raportoidaan henkilöstönedustajille.

Päätös tullut nähtäväksi 01.07.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Päättäjä

Rainer Sirén
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Tarjous

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.