Valtuutus, Euroopan unionin maataloustukien hakeminen kaupungille Ruokaviraston vipu-palvelussa, kaupunginkanslia

HEL 2024-008156
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 83

Euroopan unionin rahoittamien maataloustukien hakeminen Helsingin kaupungille Ruokaviraston verkkoasiointipalvelussa

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti valtuuttaa Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen (Staran) ympäristönhoidon luontopalvelut-yksikön palvelupäällikön hakemaan Euroopan unionin rahoittamaa maataloustukea Helsingin kaupungin maatilalle sekä peltoalueille Ruokaviraston viljelijän verkkoasiointipalvelussa toistaiseksi.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki voi hakea Euroopan unionin rahoittamia, Ruokaviraston maksamia maataloustukia omistamalleen maatilalle sekä peltoalueilleen. Maatalouden ja maaseudun tuet haetaan vuosittain Ruokaviraston verkkoasiointipalvelujen kautta. Tukihakemukset tehdään viljelijöiden verkkoasiointi Vipu-palvelun kautta. Sähköinen asiointi edellyttää, että yksi henkilö valtuutetaan allekirjoittamaan sähköinen tukihakemus. Asiointioikeudet ovat pääsääntöisesti ensisijaisella viljelijällä, joka vastaa maatilaan liittyvien asioiden hoidosta. Ensisijainen viljelijä voi valtuuttaa muita käyttäjiä ja perua valtuutuksia.

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen (Staran) ympäristönhoidon luontopalvelut-yksikön palvelupäällikkö toimii kaupungin ensisijaisena viljelijänä ja on siten tarkoituksenmukainen henkilö hallinnoimaan Helsingin kaupungin maataloustukihakemusten tekoa Ruokaviraston Vipu-palvelussa. Koska tukea haetaan vuosittain, on valtuutuksen perusteltua olla voimassa toistaiseksi.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, kaupungin puolesta Euroopan unionin rahoituksen hakemisesta.

Päätös tullut nähtäväksi 14.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Päivi Kulotie, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 39960

paivi.kulotie@hel.fi

Päivi Islander, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38649

paivi.islander@hel.fi

Päättäjä

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Kirsi Remes
hallintojohtaja