Hankinta, minikilpailutus, irtokalusteet, Hoplaxskolan

HEL 2024-008729
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 73

Hoplaxskolan Lokkalantie, irtokalustehankinta, minikilpailutus

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti, että Hoplaxskolanin Lokkalantien toimipisteen irtokalusteita hankitaan seuraavilta tavarantoimittajilta:

Koulukalusteet:
Kuopion Woodi Oy
Martela Oyj

Päiväkotikalusteet:
Kuopion Woodi Oy

Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input interior Oy
Kinnarps Oy
Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara Trading TTR Oy

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä tarjouksen seuraavaan koulukalusteiden tuotteeseen sen ollessa tarjouspyynnön vastainen:

- Isku Interior Oy:n kalustetunnus P2 positio 6,0

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä tarjoukset seuraaviin toimisto- ja julkitilakalusteiden tuotteisiin niiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia:

- Modeo Oy:n Ryhmä 10, kalustetunnukset S4a positio 19,1 ja S4b positio 19,2
- Modeo Oy:n kalustetunnus P9 positio 32,0
- Modeo Oy:n kalustetunnus P17 positio 35,0
- Modeo Oy:n kalustetunnus P19 positio 37,0
- Modeo Oy:n kalustetunnus S1 positio 43,0

Toimisto- ja julkitilakalusteisiin kalustetunnus T17 positio 28,0 ja kalustetunnus P20 positio 38,0 ei tullut tarjouksia.

Hankinnan kokonaisarvo on noin 391 000 euroa, alv. 0 %.

Lisäksi toimialajohtaja valtuuttaa hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat marraskuussa 2024.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Hoplaxskolanin Lokkalantien toimipisteen irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena:

H029-21/HEL 2021-005362 / Oppilas- ja päiväkotikalusteet ja
H066-20/HEL 2020-012513 / Toimisto- ja julkitilakalusteet

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.

Määräaikaan 09.08.2024 klo 15:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

Input interior Oy (2447489-2)
Isku Interior Oy (1831497-2)
Kinnarps Oy (0789249-4)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Martela Oyj (0114891-2)
Modeo Oy (2028267-4)
Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
Tevella Oy (2575744-8)

Tarjousten tuotekohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.

Tuote-/ryhmäkohtaiset valinnat ovat tämän päätöksen liitteenä.

Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:

Koulukalusteet:
Kuopion Woodi Oy: 130 888,16 euroa
Martela Oyj: 32 470,66 euroa

Päiväkotikalusteet:
Kuopion Woodi Oy: 7 003,88 euroa

Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input interior Oy: 4 890,00 euroa
Kinnarps Oy: 3 667,95 euroa
Martela Oyj: 184 358,71 euroa
Modeo Oy: 25 551,00 euroa
Tavara Trading TTR Oy: 2 472,00 euroa

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä Isku Interior Oy:n tarjouksen koulukalusteiden tuotteeseen kalustetunnus P2 positio 6,0 sen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous tuotteesta ei täyttänyt tarjouspyynnön liitteenä olleessa kalustekortissa listattua määritystä: "Kalusteiden tulee olla vakiovalmisteisia, testattuja ja sarjatuotannossa olevia."

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä Modeo Oy:n tarjoukset toimisto- ja julkitilakalusteiden tuotteista Ryhmä 10 kalustetunnukset S4a positio 19,1 ja S4b positio 19,2; kalustetunnus P9 positio 32,0; kalustetunnus P17 positio 35,0; kalustetunnus P19 positio 37,0 sekä kalustetunnus S1 positio 43,0 niiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tuotteet eivät vastanneet tarjouspyynnön liitteenä olleessa kalustekortissa annettuja määrityksiä.

Päätöksen liitteenä on valintataulukko (Liite 1).

Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 §101).

Päätös tullut nähtäväksi 13.09.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jaana Pääkkönen, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 37131

jaana.paakkonen@hel.fi

Päättäjä

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja