Sopimus yhteisrekisterinpitäjyydestä, Kansaneläkelaitos ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja Kansaneläkelaitoksen välisen yhteisrekisterinpitäjyyttä koskevan sopimuksen hyväksyminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja Kansaneläkelaitoksen välisen liitteenä olevan sopimuksen koskien toimintansa lopettaneiden palvelunantajien asiakastietojen yhteisrekisterinpitäjyyttä. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Päätöksen perustelut
Toimintansa lopettaneiden palvelunantajien asiakas- ja potilasasiakirjojen rekisterinpidosta ja asiakirjojen säilyttämisestä ei ole ennen 1.1.2024 erikseen säädetty. Sen vuoksi asiakirjoja on siirretty kuntien ja kuntayhtymien rekisterinpitäjien hallintaan, josta ne myöhemmin sote-uudistuksen myötä ovat siirtyneet hyvinvointialueiden sote-palvelujen järjestämisestä vastaaville toimivaltaisille viranomaisille. Myös Kansaneläkelaitoksen haltuun on luovutettu toimintansa lopettaneiden palvelunantajien asiakas- ja potilasasiakirjoja.
1.1.2024 voimaan tulleen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) 16 §:n mukaan palvelunantajan toiminnan päättyessä, on palvelunantajan rekisterinpidossa olevat asiakasasiakirjat, lokitiedot ja biologinen näytemateriaali siirrettävä sen hyvinvointialueen tai Helsingin kaupungin rekisterinpitoon, jonka alueella palvelunantajan kotipaikka on sijainnut. Toiminnan päätyttyä palvelunantajan on huolehdittava asiakirjojen toimittamisesta Kansaneläkelaitoksen säilytettäväksi ilman aiheetonta viivytystä. Kukin hyvinvointialue tai Helsingin kaupunki ja Kansaneläkelaitos ovat yhteisrekisterinpitäjiä.
Säännöksen mukaan Kansaneläkelaitos vastaa yhteisrekisterinpitäjänä tietojen turvallisuuden varmistamisesta sekä tietojen säilyttämisestä ja hävittämisestä sekä toimii tietosuoja-asetuksen 26 artiklan 1 kohdan mukaisena yhteyspisteenä. Kukin hyvinvointialue tai Helsingin kaupunki vastaa muista tietosuoja-asetuksen mukaisista rekisterinpitäjän vastuista.
Lain 101 §:n voimaantulosäännösten mukaan 16 §:ää sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa toimintansa päättäneiden palvelunantajien asiakirjoihin, kuitenkin niin, ettei hyvinvointialueille aiemmin toimitettuja toimintansa päättäneiden palvelunantajien asiakirjoja siirretä Kansaneläkelaitoksen säilytettäviksi.
Näin ollen Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ja Kansaneläkelaitos toimivat yhteisrekisterinpitäjinä asiakastiedoille ja lokitiedoille, jotka ovat syntyneet sellaisten palvelunantajien toiminnassa, jotka ovat päättäneet toimintansa ja, joiden kotipaikka on sijainnut Helsingin kaupungin alueella. Asiakastiedoilla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) 3 §:n mukaisesti potilasasiakirjoja sekä sosiaalihuollon asiakasasiakirjoja. Rekisterinpitäjien välisestä tehtävänjaosta ja toimintatavoista on sovittu tarkemmin sopimuksella.
Koska sopimus perustuu lainsäädännön asettamiin velvollisuuksiin, on sitä noudatettu jo ennen sopimuksen allekirjoittamista 1.1.2024 alkaen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan toimivalta päättää sopimuksen hyväksymisestä perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 17.1.2023 12 §, jonka mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja on sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan henkilötietojen rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä.
Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.
Päätös tullut nähtäväksi 17.06.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Joanna Hyle, tiedonhallinnan asiantuntija, puhelin: 09 310 22984