Hankinta, suorahankinta, Apotti-järjestelmä, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vammaisten lasten loma-ajan toiminta, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-008882
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 33

Apotti-järjestelmän käyttöönotto Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vammaisten lasten loma-ajan toimintaan

Tietohallintojohtaja

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hankkia hankintalain 15 §:n perusteella Oy Apotti Ab:ltä Apotti-järjestelmän Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vammaisten lasten loma-ajan toiminnan käyttöön. Päätöksen mukainen työ toteutetaan 13.2.2024 alkaen ja 17.2.2025 mennessä. Hankinnan kokonaiskustannukset ovat 86 438 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on järjestämisvelvollisuus helsinkiläisten peruskoululaisten vammaisten lasten loma-ajan toiminnasta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla (615/2021, Uusimaalaki) 4 §). Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ovat sopineet yhteistyösopimuksessa siitä, miten vammaisten lasten loma-ajan toiminnan palvelut toteutetaan osana sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuulla olevia palveluja (Yhteistyösopimus kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan ja sosiaali- ja terveystoimialan välillä vammaisten lasten aamupäivä- ja iltapäivätoiminnan sekä loma-ajan toiminnan tuottamisesta ja järjestämisestä 1.1.2023 alkaen HEL 2022-014978 T 05 03 02). Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tuottaa palvelut.

Palvelunjärjestäjänä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala omistaa
asiakaskirjaukset ja on vastuussa niiden siirtymisestä valtakunnalliseen Kannan sosiaalihuollon asiakastietovarantoon. Nykyisellään kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ei ole käytössään sähköistä järjestelmää, johon kirjatut tiedot siirtyisivät Kannan sosiaalihuollon asiakastietovarantoon. Apotti-järjestelmän käyttöönoton myötä turvataan tiedon liikkuvuus asiakkaan mukana, mahdollistetaan asiakasturvallinen palvelu ja hoito, turvataan saumaton hoito- ja palveluketjujen toiminta sekä varmistetaan kirjausten siirtyminen valtakunnallisen asiakastietovarantoon.

Käyttöönottoprojektiin sisältyy kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vammaisten lasten loma-ajan toiminnan ammattilaisten Apotti-järjestelmäkoulutus. Uuden järjestelmän käyttöönotto vaatii henkilökunnalle koulutuksen uusien ominaisuuksien ja järjestelmän optimaalisen käytön takaamiseksi.

Hankinnan kertaluonteinen kehityskustannus on 60 750 euroa (alv 0 %) ja koulutuskustannus on 25 688 euroa (alv 0 %). Hankinnan kertaluonteiset kehityskustannukset maksetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan keskitetyistä atk-investointimäärärahoista, Apotti- ja asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittämiseen varatusta määrärahasta. Koulutuskustannukset maksetaan Apotti-järjestelmään varatuista määrärahoista. Oy Apotti Ab on Helsingin kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §). Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Päätös tullut nähtäväksi 01.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anni Mäkinen, kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 21280

anni.h.makinen@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintojohtaja