Hankinta, ruoppausmassojen poisto- ja kuljetus, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-008889
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 62

Hankinta, minikilpailutus, ruoppausmassojen poisto Hernesaaren välivarastokentältä

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti valita minikilpailussa edullisimman tarjouksen antaneen Helsingin KTK Oy:n Hernesaaren sedimenttimassojen kuormaus- ja kuljetuspalveluiden toimittajaksi ajalle 26.6. - 17.9.2024.

Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Ympäristöteknisten palveluiden -yksikön tilaamaan kuormaus- ja kuljetuspalveluita enintään 690 228,00 euron (alv 0 %) arvosta Helsingin KTK Oy:ltä jäljempänä mainituin perustein.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen.

Laskutus tapahtuu tarjouksen mukaisilla kahdella yksikköhinnalla, perustuen toteutuneisiin vastaanottopaikkojen vaakojen lukemiin ja niiden perusteella myönnettäviin laskutuslupiin. Vertailuhinnan sisältönä oli esikuivatettujen, mutta vielä hyvin vetisten, sedimenttien lastaus altaista ja kuljetus kahteen vastaanottopaikkaan eri yksikköhinnoin, sekä tyhjentämisessä osin toteuttajan toimesta purettavan reunapenkereen ennallistaminen aloitustilannetta vastaavaan kuntoon.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen, ja kun aloituskatselmus kohteessa on pidetty.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston Ympäristötekniset palvelut -yksikkö toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita maaperän kunnostamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Kuormaus- ja kuljetuspalvelut ovat tälläisiä tyypillisiä alihankintoja joissa on välttämätöntä käyttää em. palveluihin keskittyneitä toimittajia kohteissa joissa siirretään yhtäjaksoisesti suuria massamääriä.

Hakaniemen alueelta on ruoppaushankkeessa nostettu Hernesaaressa sijaitsevan välivarastointikentän, Kopterikentän, kuivatusaltaaseen märkiä savea/silttiä olevia sedimenttejä arviolta 36 000 tonnia. Näitä massoja ei kaupunki voi millään tavoin hyötykäyttää, joten ne on ajettava ulkopuoliseen vastaanottoon. Tässä tapauksessa aikataulutarve massojen poistolle on syksyyn 2024 mennessä, jolloin altaan on oltava käytössä uusille massoille. Ko. välivarastointikenttää operoiva Helsingin rakentamispalveluliikelaitos Staran ympäristötekniset palvelut yksikkö on vastuussa työn toteutuksesta. Tarkemmat yksityiskohdat on esitetty tarjouspyynnössä.

Massoista on arvioitu ajettavan Mäntsälän Ohkolaan, NCC Industry Oy:n vastaanottopisteeseen 24 000 tonnia, sekä Suomen Erityisjäte Oy:lle Forssan vastaanottopisteeseen 12 000 tonnia. Em. vastaanottopaikat ovat puitesopimuspaikoista mahdollisia ja kokonaistaloudellisesti edullisimpia näille jakeille. Staran ympäristötekniset palvelut yksikkö ohjeistaa kuljetusten toteuttajalle näiden kahden eri jakeen vastaanottopisteiden jakautumisen altaan massoista. Minikilpailutuksen työnsisältönä oli massojen otto ja kuormaus altaasta sekä kuljetus mainittuihin vastaanottopaikkoihin. Tilaaja vastaa vastaanottopaikkojen kustanteista.

Minikilpailutus

Kyseessä on puitesopimuksien "Maansiirtoajon kuljetuspalvelut 1.1.2022 - 31.12.2024 / HEL 2021-008805" ja "Maanrakentamisen työkonepalvelut 1.4.2023 - 31.3.2026 / HEL 2022-012287" puitesopimuksissa tehty minikilpailutus. Palvelutoimittajan tuli pystyä tarjoamaan sekä kuormaus- että kuljetuspalveluja. Mainittuja puitesopimuksia hallinnoiva Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran logistiikka laittoi soveltuville puitesopimuskumppaneille tarjouskyselyn.

Tarjouspyynnössä pyydettiin yksikköhintatarjous massojen poisviennille kahteen eri paikkaan, €/tn, (alv 0 %), sisältäen kaiken työn, kuten lastauksen ja kuljetuksen, valutusaltaan puhkomisen ja ennallistamisen, sekä työ- ja katualueiden pölynsidonnan ja harjauksen. Sedimenttisavien kokonaismäärä on arviolta 36 000 tonnia, näistä haitta-aineiltaan alemman ohjearvon alittavaa (ns. pilaantumatonta) on arviolta 24 000 tonnia ja alemman ohjearvon ylittävää, mutta ylemmän ohjearvon alittavaa (pilaantunutta) on arviolta 12 000 tonnia. Saatujen tarjousten kokonaisvertailu tehtiin näille kahdelle eri jakeelle tarjouspyynnössä määritellysti, eli annettujen hintojen ja niiden edellä kuvatun jakosuhteen mukaisen painotusten perusteella. Määräarviot eivät ole tilaajaa sitovia eikä tilaajalla ole määräostovelvoitetta. Myöskään hintavertailussa esitetyn pilaantuneiden ja pilaantumattomien sedimenttien välisen jaon toteuma ei ole tilaajaa sitova.

Saatujen tarjousten arviointi

Määräaikaan 14.6.2024 klo 14 mennessä saatiin tarjoukset seuraavilta viideltä (5) tarjoajalta:

Espoon KTK Oy
Helsingin KTK Oy
Konerinki Oy
Kuljetus ja Maanrakennus P. Salonen Oy
Kuljetus Oy Laakso

Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin voimassa olevan puitesopimuksen ja Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppani -raporttien seurannan perusteella. Kaikki tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.

Tarjouspyynnön mukaisen vertailun perusteella halvimman tarjouksen jättäneen Helsingin KTK Oy:n tarjous oli kahteen eri toimituspaikkaan seuraava:

Sedimentti, pilaantumaton, kuormattuna ja kuljetettuna NCC Industry Oy:n vastaanottopisteeseen Ohkolaan, 15,85 €/tn (alv 0 %) arvioitu määrä 24 000 tonnia.
Sedimentti, pilaantunut, kuormattuna ja kuljetettuna Suomen Erityisjäte Oy:n vastaanottopisteeseen Forssaan 20,59 €/tn (alv 0 %) arvoitu määrä 12 000 tonnia.

Ympäristöteknisten palveluiden palvelupäällikkö esittää, että halvimman vertailuhinnan tarjonneen toimijan tarjous hyväksytään, koska sillä voidaan katsoa saatavan kaupungille etua, verraten puitesopimuksen mukaisilla tuntihinnoilla teettämiseen.

Hankinnan arvo

Tarjousvertailun mukainen summa on 627 480,00 € (alv 0 %). Päätöksen mukainen hankinnan enimmäisarvo 690 228,00 euroa (alv 0 %) sisältää kymmenen prosentin (10 %) lisätilausvarauksen. Lisätyövarausta voidaan käyttää esimerkiksi määrien tai vastaanottopaikkojen muuttuessa. Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Erilliset laskutusluvat myönnetään toteutuksen mukaisesti. Staran SAP-taloushallintajärjestelmään perustetaan puitesopimus toteutumien ja laskutuksen seurantaa varten.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Vertailusummat ovat kuitenkin aina julkisia.

Päätös tullut nähtäväksi 19.06.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Rainer Sirén, Yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833

rainer.siren@hel.fi

Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047

vesa.isokauppila@hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Päättäjä

Ilpo Laitinen
toimitusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Tarjouspyyntö
2. Tarjousvertailu

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.