Katusuunnitelma, Vartiokylä, Rusthollarintie nro 32051/1

HEL 2024-008937
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Rusthollarintie, katusuunnitelma, Vartiokylä

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Rusthollarintie välillä kortteli 45208-Puotilan korttelipuisto katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 32051/1.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Rusthollarintie on nykyinen, parannettava paikallinen kokoojakatu, jossa kulkee bussilinja 79V. Kadun pohjoispuolelle on rakennettu uusittu Puotilan ostoskeskus. Katusuunnitelma on voimassa olevien asemakaavojen nro 4550 ja 12595 mukainen. Suunnittelussa on myös otettu huomioon asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 6985/1 mukaiset periaatteet.

Rusthollarintien parantaminen mahdollistaa asemakaavan mukaisen asunto- ja liikerakentamisen. Rusthollarintien parantamisen tavoitteena on myös kohentaa ja ajanmukaistaa pyöräilyn ja jalankulun järjestelyitä.

Läheisen ostoskeskuksen ja metroaseman vuoksi kadulla on paljon kävelijöitä. Lisäksi koulun läheisyyden takia kävelijöistä poikkeuksellisen paljon on lapsia.

Nyt hyväksyttävän Rusthollarintien katusuunnitelman kanssa samaan aikaan suunniteltu ja vuorovaikutettu Rättärinpolku päätetään erikseen maankäyttöjohtajan toimesta.

Suunnitelma

Rusthollarintie välillä kortteli 45208-Puotilan korttelipuisto katusuunnitelman piirustus nro 32051/1 (liite 2)

Rusthollarintiehen liittyy nykyinen parannettava jalankulun ja pyöräilyn raitti Rättärinpolku.

Jalankulku esitetään sijoitettavaksi Rusthollarintien pohjoislaidalla välillä Klaavuntie-Rättärinpolku ostoskeskuksen piha-alueelle asemakaavan mukaisesti. Jalankulun reitti ja pintamateriaali on yhteensovitettu ja suunniteltu yhdessä ostoskeskuksen pihan suunnitelleen maisema-arkkitehdin kanssa, jotta alueen yleisilme on yhtenäinen ja jalankulun reitti täyttää Helsingin kaupungin vaatimukset.

Klaavuntien ja Rättärinpolun liittymäalueet ja suojatiet on suunniteltu korotettuina. Rusthollarintien ja Klaavuntien risteys rakennetaan korotettuna koululaisten kadun ylitysten helpottamiseksi ja ajonopeuksien laskemiseksi.

Katualueen pohjoisreunaan, pyörätien ja ajoradan väliin, esitetään Puotilan ostoskeskuksen kohdalle 12 kpl pysäköintipaikkoja ja 1 kpl invapysäköintipaikkoja, jotka erotetaan pyörätiestä ja ajoradasta erotuskaistoilla.

Kadun pohjoispuolen linja-autopysäkki esitetään siirrettävän Klaavuntien liittymäalueen länsipuolelle. Kadun eteläpuolen linja-autopysäkki on tarkoitus säilyttää nykyisellä paikallaan. Linja-autopysäkit esitetään rakennettavaksi uudelleen.

Kadun pohjoispuolen linja-autopysäkin yhteyteen esitetään kaupunkipyöräasemaa.

Erikoiskuljetukset on huomioitu puiden ja pylväiden sijoittelussa sekä korotettujen liittymien mitoituksessa.

Olemassa olevat puut säilytetään, lukuun ottamatta yhtä melko huonokuntoista lehtipuuta. Katualueelle istutetaan 3 kpl uusia lehtipuita.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 32051/1 (liite 1). Koostepiirustus nro 32051/2 on liitteenä 3.

Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 1.-14.11.2023 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä 1.11.2023 sanomalehdessä (Helsingin uutiset). Katusuunnitelmista ei saatu palautteita.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 10.-23.4.2024 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Muistutuksen käsittely

Suunnitelmasta ei ole jätetty muistutuksia.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat 370 000 euroa, 92 euroa/m² (alv. 0 %).

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 19 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset eivät muutu nykyisestä.

Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2024 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestely.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Pauliina Sundberg, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39475

pauliina.sundberg@hel.fi