Kuuleminen, elintarvikelaki 56 §, Rosemart Oy / Casa Aldea

HEL 2024-009513
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 27

Rosemart Oy:n/Casa Aldean toiminnan kieltämistä koskeva elintarvikelain 56 §:n mukainen päätös

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

Rosemart Oy, Örskinkuja 2 A 2, 00700 Helsinki, y-tunnus 0984608-8

Elintarvikehuoneisto

Casa Aldea, Örskinkuja 2, 00700 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön ratkaisu

Päätös koskee Rosemart Oy:n elintarvikehuoneistotoiminnan kieltämistä toistaiseksi.

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö kieltää elintarvikkeiden valmistamisen ja luovuttamisen Casa Aldean (Örskinkuja 2, 00700 Helsinki) tiloissa toistaiseksi.

Edellä mainittu kielto voidaan kumota, kun ympäristöpalvelut on tarkastuksella todennut seuraavaa:

1) Elintarvikehuoneisto on siivottu ja puhdistettu perusteellisesti.

2) Tuholaisia ei esiinny kahvilan tiloissa. Tuholaistorjunnan onnistumisesta on esitetty kirjallinen todistus Helsingin kaupungin elintarviketurvallisuusyksikölle.

Täytäntöönpano

Tämä päätös tulee voimaan välittömästi ja päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Kiinteistöyhtiö Auroranlinnan ja tuholaistorjunta Anticimexin mukaan kiinteistössä ja Casa Aldeassa on aloitettu tuholaistorjunta hiirien vuoksi 10.4.2024. Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut teki 17.5.2024 valvontasuunnitelman mukaisen tarkastuksen Casa Aldean tiloihin, Örskinkuja 2, 00700 Helsinki. Tarkastuksella havaittiin keittiössä ja henkilökunnan tiloissa epäjärjestystä ja lattioilla likaisuutta varsinkin kalusteiden ja laitteiden alla. Keittiön kalusteiden/laitteiden alla oli paikoin myös jyrsijöiden ulostetta.

Casa Aldeassa oli käynnissä tuholaistorjunnan torjuntatoimet ja selvitys jyrsijöiden reittien selvittämiseksi. Yksityiskohtaisempi tarkastuskertomus on liitteenä 1.

Casa Aldeaan tehtiin 11.6.2024 tarkastus yhteydenoton (elintarvikkeen takaisinveto) vuoksi. Tarkastuksella havaittiin myös, että keittiössä kalusteiden ja laitteiden alla oli edelleen runsaasti roskaa ja likaisuutta sekä jyrsijöiden ulosteita. Keittiökalusteiden alla oli myös tuholaistorjunnan jyrsijäpyydys. Toimijalle annettiin määräaikaan 17.6.2024 mennessä siivota ja puhdistaa keittiötilat perusteellisesti. Tarkastuskertomus liitteenä 2.

Ympäristöpalveluihin tuli 19.6.2024 yhteydenotto, jossa ohikulkija oli varhain samana aamuna ennen Casa Aldean aukeamista havainnut hiiren kiipeilemässä ikkunan myyntihyllyillä.

Casa Aldeaan tehtiin uusintatarkastus 19.6.2024. Tarkastuksella havaittiin, että jyrsijöiden ulosteita oli paikoin myymälän hyllyillä. Keittiössä lattian reunoilla kalusteiden/kylmälaitteiden alla ja takana oli jyrsijöiden ulostetta ja likaisuutta. Jyrsijöiden ulosteita oli myös keittiön pöydällä. Havaitut epäkohdat olivat vakavia ja niistä voi aiheutua vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle. Yksityiskohtaisempi tarkastuskertomus on liitteenä 3.

Havaittujen epäkohtien vuoksi viranhaltija päätti 19.6.2024 kieltää Casa Aldean elintarvikehuoneistossa harjoitettavan toiminnan toistaiseksi. Päätös tehtiin elintarvikelain 64 §:n mukaisena kiiretoimenpiteenä (liite 4). Epäkohdat ovat vakavia ja voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle.

Tuholaistorjunnan selvitysten 27.5.2024 ja 24.6.2024 mukaan tiloissa on havaittu edelleen kotihiirien liikkeitä.

Kuuleminen

Rosemart Oy:tä on kuultu elintarvikelain (297/2021) 56 §:n mukaisesta päätöksestä sekä asetettavasta määräajasta 1.7.2024 päivätyllä kirjeellä (Liite 5).

Rosemart Oy on antanut vastineen (Liitteet 6-9). Vastineessa toimija kertoo kuulleensa pienten eläinten ääniä välikatolla maaliskuussa 2024 ja ottaneensa tästä yhteyttä kiinteistönhuoltoon. Tämän jälkeen tuholaistorjunta Anticimex on aloittanut toimet tuholaisongelman poistamiseksi kiinteistä. Toimija ei ole ollut paikalla toukokuussa kun elintarvikevalvonta teki Casa Aldeaan ensimmäisen tarkastuksen jyrsijäongelman alkamisen jälkeen. Tällöin tiloissa on havaittu myös puhtaanapidossa ongelmia, joita on tämän jälkeen eri toimin yritetty parantaa. Toimija on myös hankkinut paikalle remontoijan tukkimaan Casa Aldean katon läpivientien reikiä ja muita mahdollisia hiirten sisäänpääsy reittejä. Lisäksi toimija kertoo vastineessa hankkivansa ulkopuolisen siivouspalvelun desinfioimaan Casa Aldean tilat jyrsijäongelmasta aiheutuvien hygieniapuutteiden takia. Lisäksi toimija vetoaa vastineessa siihen, että jyrsijä ongelma ei ole Casa Aldean syytä.

Vastineen jälkeen tiloihin tehtiin tarkastus 16.7.2024 (Liite 10 Tarkastuskertomus 16.7.2024). Tarkastuksella havaittiin, että tilojen puhdistusta oli parannettu ja välikaton rakoja oli paikattu uretaanivaahdolla. Tiloissa oli kuitenkin runsaasti hiiren ulostetta eri paikoissa kuten työpöydällä, hyllyillä, buffetpöydän ruokailuastioiden läheisyydessä ja lattialla useissa eri kohdissa. Lisäksi saatiin Anticimexin raportti (Tuholaistorjuntaraportti 19.7.2024), jonka mukaan jyrsijätilanne oli edelleen aktiivinen huoneistossa.

Päätöksen perustelut

Elintarvikelain (297/2021) 64 §:n mukaan kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön 27 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56, 58 ja 59 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan valvontaviranomaisen käsiteltäväksi.

Elintarvikelain 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa. Kielto voidaan määrätä väliaikaiseksi asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. Valvontaviranomaisen tulee omalta osaltaan huolehtia siitä, että asiassa tarvittavat selvitykset tehdään viivytyksettä.

Rosemart Oy:lle on annettu elintarvikelain 64 §:n nojalla viranhaltijan päätös väliaikaisesta kiellosta. Tällä päätöksellä elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa, joka korvaa annetun väliaikaisen kiellon. Rosemart Oy:n toiminnassa havaittiin vakavia epäkohtia, jotka vaarantavat elintarviketurvallisuuden.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004, jäljempänä yleinen elintarvikehygienia-asetus) 3 artiklan mukaan elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (178/2002) 17 artiklan mukaan kaikissa tuotannon, jalostuksen ja jakelun vaiheissa toimivien elintarvikealan toimijoiden on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava siitä, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava, että kyseiset vaatimukset täyttyvät. Rosemart Oy on laiminlyönyt elintarvikealan toimijan velvollisuudet siten, että toiminta vaarantaa elintarviketurvallisuuden.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (852/2004, liite II luku I ja V) mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa sekä kaikki elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat esineet, välineet ja laitteet on puhdistettava tehokkaasti ja tarvittaessa desinfioitava. Casa Aldean keittiön lattiat olivat likaiset ja Casa Aldeassa oli jyrsijöiden ulostetta keittiön lattialla ja pöydällä.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (852/2004, liite II, luku IX) kohdan 3 ja 4 mukaan elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä. On käytettävä asianmukaisia menetelmiä tuhoeläinten torjumiseksi. Casa Aldeassa on tehty tuholaistorjuntaa, mutta torjunta ei ole onnistunut riittävän hyvin. Merkkejä tuholaisista todettiin elintarvikehuoneiston tiloissa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (178/2002) 14 artiklan mukaan markkinoille ei saa saattaa elintarvikkeita, jotka eivät ole turvallisia. Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Casa Aldeassa todettiin jyrsijöiden ulostetta keittiön lattialla ja pöydällä sekä myyntihyllyillä.

Casa Aldeassa havaittiin erittäin vakavia epäkohtia, joista voi aiheutua vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle. Elintarvikehuoneiston puhtaanapitoa oli selvästi laiminlyöty ja tiloissa oli runsaasti jyrsijöiden ulostetta.

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 56, 64, 75 ja 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (178/2002) 14, 17 artikla

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (852/2004) 3 artikla, liite II

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Rosemart Oy:lle.

Päätös tullut nähtäväksi 29.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Paula Saarijärvi, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 52266

paula.saarijarvi@hel.fi

Päättäjä

Minna Ristiniemi
vs. yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuskertomus 17.5.2024
2. Tarkastuskertomus 11.6.2024
3. Tarkastuskertomus 19.6.2024
4. Väliaikainen kieltopäätös 19.6.2024
5. Kuuleminen 1.7.2024
6. Vastine 10.7.2024
7. Vastine 10.7.2024 kuva 1
8. Vastine 10.7.2024 kuva 2
9. Vastine 10.7.2024 kuva 3
10. Tarkastuskertomus 16.7.2024
11. Tuholaistorjuntaraportti 19.7.2024

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.