Lausuntopyyntö, vesihuoltolain muuttaminen, maa- ja metsätalousministeriö

HEL 2024-009610
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 57

Lausunto maa- ja metsätalousministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi vesihuoltolain muuttamiseksi

Pormestari

Päätös

Pormestari antoi maa- ja metsätalousministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesihuoltolain muuttamisesta seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunki pitää ehdotettua vesihuoltolain muutosta sinänsä kannatettavana, mutta esittää kuitenkin muutoksia joihinkin ehdotetuista pykälistä. Lainsäädännön on mm. vesihuoltolain määritelmän osalta tarpeen olla riittävän tarkkarajainen ja lisäksi mm. viranomaisia koskevia pykäliä on syytä täsmentää. Sopimuksen irtisanomista koskevan pykälän osalta kaupunki pitää tärkeänä, että kunnan vastuu kytketään vain sellaisiin tilanteisiin, joissa kunnalla on tosiasiallinen velvollisuus lain nojalla ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.

Huomiot pykälistä ja säännöskohtaisista perusteluista:

3 § Määritelmät

Pykälässä on tarkoitus muuttaa vesihuoltolaitoksen määritelmää. Määritelmän muuttaminen on sinällään kannatettavaa, mutta muutos ehdotetussa muodossa on liian tulkinnanvarainen. Laissa tai sen perusteluissa tulee tarkentaa tulkintaa ns. kesävettä tarjoavien vesihuoltolaitosten osalta. Ehdotetussa muodossa pykälä jättää tulkinnanvaraiseksi tuleeko esitettyjä kriteerejä tarkastella vuosikeskiarvona vai tuleeko kriteerit täyttää vuoden jokaisen vuorokauden osalta, vaikka laitos tarjoaisi palveluja vain osan vuodesta.

4 §, 4 a §, 4 b § Viranomaiset

Pykäliä tulee tarkentaa viranomaisten valvontatehtävien jakaantumisen osalta. Kaikkien viranomaisten valvontatehtävien määrittäminen tyhjentävästi laissa on haastavaa ja epäkäytännöllistä. Pykälässä tulee määritellä mikä viranomainen toimii yleisenä valvontaviranomaisena tehtävissä, joita lakiehdotuksessa ei ole listattu tai joita lain säätämisen yhteydessä ei ole tunnistettu.

Hallintosäännön sisällöstä säädetään jo kuntalain 90 §:ssä, mikäli tämä haluttaisiin sisällyttää hallintosääntöön, olisi se tarkoituksenmukaisinta tehdä kuntalain 90 §:ää muuttamalla.

8 §, 8a §, 8 b § Vesihuoltolaitoksen toiminta-alue

Pykälien tulee mahdollistaa vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttaminen tai supistaminen kuntaliitosten yhteydessä siten, että toiminta-alue supistuu toiseen kuntaan siirtyneen alueen osalta. Tällöin kunnalla, johon alue on liitetty, tulee olla mahdollisuus osoittaa alue toiselle vesihuoltolaitokselle.

Lisäksi pykälässä tai sen perusteluissa tulisi tarkentaa voiko kunta hyväksyä toiminta-alueen vain kunnan omassa taseyksikössä olevalle vesihuoltolaitokselle tai laitokselle, joka on kunnan oma liikelaitos.

Lakiin olisi hyvä sisällyttää informatiivinen viittaus pelastuslain 30 §:n, mikä edellyttää, että kunnan tulee ottaa sammutusveden hankinta huomioon hyväksyessään vesihuoltolaitokselle vesihuoltolaissa tarkoitetun toiminta-alueen.

24 § Sopimuksen irtisanominen

5 momentti: Kunnan vastuu tulee kytkeä vain tilanteisiin, missä kunnalla on 6 §:n mukainen velvollisuus. Olisi kohtuutonta, että kunta turvaisi sellaisen kiinteistön vesihuollon järjestämisen, missä kunnalla ei olisi velvollisuutta ryhtyä toimenpiteisiin tai ei ole päättänyt vesihuoltolaitokselle alun pitäen toiminta-aluetta.

Päätös tullut nähtäväksi 24.09.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Päättäjä

Juhana Vartiainen
pormestari

Liitteet (pdf)

1. Lausuntopyyntö 1.7.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Lausuntopyyntö 1.7.2024, liite, LausuntopyyntöVHL
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Lausuntopyyntö 1.7.2024, liite, Hallituksen esitysluonnos
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.