Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, Think Drinks Oy / DIF Döner Punavuori

HEL 2024-009907
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 25

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Think Drinks Oy:lle/Ravintola DIF Döner Punavuori

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

Think Drinks Oy, Metallimiehenkuja 10 B, 02150 Espoo
y-tunnus 2477635-6

Elintarvikehuoneisto

Ravintola DIF Döner Punavuori, Yrjönkatu 4, 00120 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

1. Ravintolalla on oltava omavalvontajärjestelmä.
2. Käymälä ei saa avautua suoraan keittiöön.
3. Tavarat, jotka eivät ole helposti puhtaana pidettäviä, tulee poistaa keittiöstä.
4. Oiva-raportti on laitettava esille verkkosivuille ja ravintolaan Ruokaviraston määräämällä tavalla.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava 31.8.2024 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Ravintola DIF Döner Punavuoreen on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 13.2.2024. Tällöin on havaittu, ettei ravintolalla ollut omavalvontajärjestelmää. Henkilökunnan käymälä avautui suoraan keittiöön. Keittiössä oli puinen lava. Tilojen ja laitteiden siisteydessä oli korjattavaa. Käsienpesupistettä ei ollut varustettu asianmukaisesti. Kerran sulatettu ja osittain kypsennetty kebabrulla oli jäädytetty uudelleen. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 20.4.2024 mennessä (Liite 1 Tarkastuskertomus 13.2.2024).

Ravintola DIF Döner Punavuoreen on tehty uusintatarkastus 26.4.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu määräajassa. Ravintolalla ei ollut omavalvontajärjestelmää. Henkilökunnan käymälä avautui suoraan keittiöön. Keittiöön oli varastoitu muihin toimipisteisiin meneviä laitteita ja tavaroita. Myyntitiskin luona olevan käsienpesupisteen hana ei toiminut. Tilojen ja laitteiden siisteydessä oli vielä korjattavaa. Oiva-raporttia ei ollut laitettu esille yrityksen verkkosivuille tai ravintolaan. (Liite 2 Tarkastuskertomus 26.4.2024).

Ravintola DIF Döner Punavuoreen on tehty toinen uusintatarkastus 8.7.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu määräajassa. Ravintolalla ei ollut omavalvontajärjestelmää. Henkilökunnan käymälä avautui suoraan keittiöön. Keittiössä oli puulavoja ja useita paketeissa olevia laitteita. Oiva-raportti ei ollut esillä ravintolan verkkosivuilla tai ravintolassa. (Liite 3 Tarkastuskertomus 8.7.2024).

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 10.7.2024 päivätyllä kirjeellä. (Liite 4 Kuuleminen 10.7.2024)

Toimija ei ole antanut kirjallista vastinetta määräaikaan mennessä. Toimija ilmoitti puhelimitse 12.7.2024, että korjaukset voidaan tehdä määräyksen määräaikaan mennessä.

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta Think Drinks Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska Think Drinks Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai
2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain (297/2021) 15 §:n mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. DIF Döner Punavuori -ravintolassa ei ollut esittää omavalvontajärjestelmää.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen elintarvikehygieniasta (852/2004) liitteen II luvun I mukaan käymälät eivät saa avautua suoraan tiloihin, joissa elintarvikkeita käsitellään. DIF Döner Punavuori -ravintolan henkilökunnalle osoitettu käymälä avautui suoraan keittiöön.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen elintarvikehygieniasta (852/2004) liitteen II luvun I mukaan elintarvikkeiden käsittelyalueiden pinnat (mukaan lukien laitteiden pinnat) ja erityisesti elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat pinnat on pidettävä hyvässä kunnossa, ja niiden on oltava helposti puhdistettavia ja tarvittaessa desinfioitavia. DIF Döner Punavuori -ravintolan keittiöön oli kasattu kolmeen eri kohtaan pahvilaatikoihin pakattuja laitteita ja tarvikkeita. Kaksi pinoa oli koottu puisten lavojen päälle. Pahvilaatikot ja puulavat eivät ole helposti puhtaana pidettäviä pintoja.

Ruokaviraston määräyksen elintarvikevalvontatietojen julkistamisesta mukaan elintarvikealan toimijan, joka on elintarvikelain 16 §:n mukaan velvollinen julkistamaan elintarvikehuoneiston tarkastuksesta kertovan Oiva-raportin, on julkistettava Oiva-raportti välittömästi sen saatuaan. Elintarviketoiminnan tarkastuksesta annetun viimeisimmän raportin on oltava helposti saatavilla elintarvikealan toimijan internetsivuilla. Jos kuluttajat asioivat toimijan elintarvikehuoneistossa, Oiva-raportti on lisäksi julkistettava elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteydessä, sen välittömässä läheisyydessä tai muussa kuluttajan kannalta tarkoituksenmukaisessa paikassa. Viimeisin Oiva-raportti ei ollut esillä DIF Döner Punavuori -ravintolassa tai sen verkkosivuilla.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 15, 16, 55, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, Yleinen elintarvikehygienia-asetus), liite II
Ruokaviraston määräys elintarvikevalvonnan valvontatiedoista 12/2021

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet

Jos epäkohtia ei ole korjattu päätöksessä asetettuun määräaikaan mennessä, voidaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle esitellä päätösehdotus, jossa määräystä tultaisi tehostamaan uhkasakolla. Mahdollinen uhkasakko voisi olla 10 000 euroa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Think Drinks Oy:lle.

Päätös tullut nähtäväksi 25.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kirsi Kantola, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 38726

kirsi.kantola@hel.fi

Päättäjä

Minna Ristiniemi
vs. yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuskertomus 13.2.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus 26.4.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkastuskertomus 8.7.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Kuuleminen 10.7.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.