Hankinta, M100-metrojunien invertterit, liikenneliikelaitos

HEL 2024-009975
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 55

M100-metrojunien vaihtosuuntaajien toimitus ja asennus

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja hyväksyi Laivasähkötyö Oy:n tarjoukset 20802 ja 20805 ja valitsi M100-metrojunien vaihtosuuntaajien uusimisen toteuttajaksi Laivasähkötyö Oy:n, yhteensä enintään 226.000,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on M100-metrojunien uusien Premium-vaihtosuuntaajien asennuksen valmistelu ja asennus yhdeksään M100-vaunuun.

Toimitusjohtaja hyväksyi 8.3.2024, 15 §, M100-metrojunien järjestelmien käyttöiän pidentämisen ja seurannan hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 800.000 euroa.

Komponenttien ja järjestelmien ikääntymisen hallinnalla turvataan M100-metrojunien saatavuutta liikennöintiin kaluston käytettävyystavoitteen mukaisesti siihen asti, kunnes korvaava M400-metrojunakalusto on toimitettu ja otettu käyttöön Helsingissä.

M100-junan matkustamon penkin alle sijoitettavia vaihtosuuntaajia (invertteri) ei ole enää saatavilla varaosien elinkaaren ja laitteen tuotannon loppumisen vuoksi. Laitteen valmistajalla ei ole saatavilla vastaavaa uutta mallia.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n selvityksessä ja koeasennuksessa tällä hetkellä kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi vaihtoehdoksi vaihtosuuntaajien toiminnan turvaamiseksi todettiin korvata vanhat vaihtosuuntaajat yhteensä 10 M100-junasta uusilla kookkaammilla Premium-vaihtosuuntaajilla. Uudet vaihtosuuntaajat sijoitetaan vaunun alle uuteen koteloon, mikä myös pienentää vaihtosuuntaajien matkustamoon tuottamaa melua.

Hankintamenettely

Hankintaan ei sovelleta vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen tavarahankintojen kynnysarvon (443.000 euroa) alittava hankinta.

M100-metrojunien vaihtosuuntaajien uusimista on suunniteltu usean eri toimittajan kanssa vuosina 2022-2023, mutta tuloksena syntyneillä suunnitelmilla ei toimivaa prototyyppiasennusta onnistuttu toteuttamaan ja työ oli jäänyt kesken. Hankinnan kohteena olevien vaihtosuuntaajien prototyyppiratkaisu on suunniteltu yhteistyössä Laivasähkötyö Oy:n kanssa ja Laivasähkötyö Oy on sen myös toteuttanut. Siten Laivasähkötyö Oy on ainoa mahdollinen taho, joka voi toteuttaa M100-metrojunien vaihtosuuntaajien uusimisen tarvittavassa aikataulussa ja kokonaistaloudellisesti edullisesti.

Edellä mainittujen tekijöiden perusteella tarkoituksenmukaisin ratkaisu on hankkia vaihtosuuntaajien uusiminen asennuksineen Laivasähkötyö Oy:ltä.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä 226.000,00 euroa.

Saadut tarjoukset ovat tarjouspyyntöjen mukaisia ja hankintayksikön arvion mukaan hankintahinta on toimituksen ja työn sisältöön nähden kohtuullinen

Hankintasopimus osapuolten välillä syntyy vasta erillisellä hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %), voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 19.07.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja