Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, King of boba-tea Oy/ Namaskaar

HEL 2024-009994
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 30

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen King of boba-tea Oy:n/Namaskaar

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

King of boba-tea Oy, Piispanpiha 7 lh. 4, 02200 Espoo,
y-tunnus 3340433–5

Elintarvikehuoneisto

Liikkuva elintarvikehuoneisto, jäätelönmyyntikärryt

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

1. Myyntipisteessä voi myydä vain teollisesti valmistettua jäätelöä, jossa on lainsäädännön mukaiset pakkausmerkinnät ja jäljitettävyystiedot.

2. Toimijalla on oltava myyntipisteitä koskeva omavalvontasuunnitelma, noudatettava sitä ja pidettävä sen toteuttamisesta kirjaa.

3. Myyntipiste on suojattava yhtenäisellä katoksella, joka peittää myyntipisteen kokonaan. Myyntipisteen työskentelytila on suojattava kolmelta sivulta esimerkiksi pleksilasilla. Kaikkien toimintaan tarvittavien elintarvikkeiden ja tavaroiden on mahduttava yhteen myyntipisteeseen suojien sisään. Maassa ei saa säilyttää mitään.

4. Myyntipisteissä on oltava käsienpesua varten hanallinen termosastia, joka on varustettu nestesaippua-annostelijalla ja kertakäyttöpyyhkeillä sekä jäteveden keräysastia. Käsienpesupisteessä on oltava lämmintä, puhdasta vettä koko myyntiajan.

5. Kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötiloista tulee pitää kirjaa omavalvontasuunnitelman mukaisesti. Kirjanpidon tulee olla tarkastettavissa.

6. Tarjottavien elintarvikkeiden allergeenit tai tiedote näiden tietojen saamisesta henkilökunnalta tulee olla asiakkaiden nähtävillä.

7. Viimeisin Oiva-raportti tulee olla asiakkaiden nähtävillä.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava niin, että epäkohta 1 on korjattava välittömästi ja epäkohdat 2–7 15.8.2024 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

King of boba-tea Oy on tehnyt elintarvikelain mukaisen rekisteröinnin myyntikärrystä 27.5.2023. Myyntikärryssä myydään kuplateetä 27.5.2023 tehdyn tarkastuksen mukaan (Liite 1). Myyntikärryyn on tehty uudelleen tarkastus 19.7.2023 (Liite 2), jolloin on havaittu, että myyntikärryssä myydään yksittäispakattuja jäätelöitä ja pehmytjäätelöä. Myyntipyörässä ei ollut käsienpesupistettä eikä asianmukaista suojausta. King of boba-tea Oy ei ole tehnyt elintarvikelain 10 §:n mukaista ilmoitusta jäätelönmyynnistä.

King of boba-tea Oy:n jäätelönmyyntipisteisiin on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 6.6.2024 (Liite 3). Tällöin on havaittu, että omavalvontasuunnitelmaa ei ole esitettävissä, myyntipisteen soveltuvuudessa on epäkohtia, henkilökunnan työskentelytavoissa on epäkohtia, käsihygieniassa on epäkohtia, lämpötilakirjanpitoa ei ole tehty, allergeenien ja gluteenin osalta elintarvikkeiden erillään pidossa on puutteita sekä elintarvikkeista annettavissa tiedoissa on epäkohtia. Liitteenä olevassa tarkastuskertomuksessa on selitetty yksityiskohtaisemmin epäkohdat. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 1.7.2024 mennessä.

Jäätelönmyyntipisteisiin on tehty uusintatarkastus 4.7.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu määräajassa (Liite 4). Tarkastuksella havaittiin lisäksi erittäin vakavia elintarvikkeiden alkuperään ja koostumukseen liittyviä epäkohtia. Jäätelöpakkausten sisältö ei vastannut pakkausmerkintöjä. Esimerkiksi rasiassa, jossa oli vaniljajäätelön pakkausmerkinnät, oli punertavaa jäätelöä ja tussilla kirjoitettu teksti ”forest fruits”. Myynnissä oli jäätelöitä, joissa on allergeeneja eikä henkilökunta osannut kertoa, missä jäätelössä on maitoa, gluteenia tai pähkinää. Jäätelöt asetettiin elintarvikelain 64 §:n mukaan viranhaltijan kiireellisenä toimena elintarvikelain 56 §:n mukaiseen väliaikaiseen kieltoon (Liite 5). Elintarvikkeet luetteloitiin päätökseen.

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä 11.7.2024 päivätyllä kirjeellä ja annettu mahdollisuus antaa vastineensa 23.7.2024 mennessä (Liite 6).

Toimija pyysi 16.7.2024 lisäaikaa vastineen antamiseen 1.8.2024 saakka, joka myönnettiin. Toimija on antanut vastineen määräaikaan mennessä. Vastineessaan toimija ilmoittaa, että hän aikoo korjata myyntikärryjä ja suunnitelmia korjauksia varten on tehty. Toimijan mukaan yksi myyntikärryistä on melkein valmis, muut odottavat korjauksia. Lisäksi toimija ilmoittaa, että toistaiseksi myyntipisteessä myydään vain teollisesti valmistettua jäätelöä. Toimija on vastineessaan kuvannut, millainen suojaus kärryihin tulee ja miten vesipiste tullaan järjestämään. Toimija kertoo myös laittavansa Oiva-raportit esille kärryihin, samoin allergeenitiedot ja pitävänsä kirjaa omavalvonnasta (Liite 7).

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta King of boba-tea Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska King of boba-tea Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin myyntikärryissä havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Toimija ilmoittaa vastineessaan korjaavansa myyntikärryt, parantavansa suojauksia ja lisäävänsä paikat vesipisteille, mutta suunnitelmien toteutuksesta ei ole voitu varmistua eikä myyntikärryjä ole vielä nähty toiminnassa.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan. Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset. King of boba-tea Oy:n toiminta on laajentunut alkuperäisestä elintarvikehuoneistoilmoituksessa ilmoitetusta kuvauksesta, eikä nykyisessä muodossaan täytä elintarvikesäännösten mukaisia vaatimuksia.

Elintarvikelain (297/2021) 15 §:n mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen elintarvikehygieniasta (318/2021) 22 §:n mukaan elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla. King of boba-tea Oy:llä ei ole ollut esittää omavalvontasuunnitelmaa eikä siihen liittyvää kirjanpitoa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004) elintarvikehygieniasta liitteen II luvun III kohdan 1 mukaan tilat sekä myyntiautomaatit on, niin hyvin kuin käytännössä on mahdollista, sijoitettava, suunniteltava, rakennettava, pidettävä puhtaina ja kunnossa siten, että vältetään saastuminen, erityisesti eläinten ja tuhoeläinten aiheuttama. Asetuksen (852/2004) liitteen II luvun III kohdan 2 mukaan erityisesti, tarpeen mukaan:

a) on oltava tarkoituksenmukaiset tilat riittävän henkilökohtaisen hygienian ylläpitämiseksi (näihin kuuluvat muun muassa käsien hygieeniseen pesuun ja kuivaamiseen tarvittavat tilat, hygieeniset saniteettitilat ja pukusuojat);

e) kuumaa ja/tai kylmää juomavettä on oltava riittävästi saatavilla.

Tarkastuksella on todettu, ettei King of boba-tea Oy:llä ole ollut riittävästi toimivia käsienpesupisteitä käsihygienian ylläpitämiseksi. Käsienpesupisteiden riittämättömyyden lisäksi King of boba-tea Oy:n käsienpesupisteitä ei ole varustettu nestesaippualla eikä kertakäyttöpyyhkeillä.

Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan. Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset. King of boba-tea Oy:n toiminta on laajentunut alkuperäisestä elintarvikehuoneistoilmoituksessa ilmoitetusta kuvauksesta, eikä nykyisessä muodossaan täytä elintarvikesäännösten mukaisia vaatimuksia. King of boba-tea Oy:n toiminta on tapahtunut tarkastuksen aikaan myyntikärryistä, jotka olivat joka suunnasta avonaisia, eikä myyntikärryissä ole ollut koko kärryn peittävää katosta.

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle (834/2014) 6 §:n mukaan pakkaamattomista elintarvikkeista on elintarvikkeen luovutuspaikassa annettava loppukuluttajalle tieto kaikista elintarvikkeen valmistuksessa käytetyistä ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevista ainesosista, jotka ovat elintarviketietoasetuksen 9 artiklan 1 kohdan c alakohdan tarkoittamia allergioita ja intoleransseja aiheuttavia aineita tai tuotteita. Ainesosat on ilmoitettava elintarvikkeen nimellä niin, että käy ilmi elintarviketietoasetuksen liitteessä II mainitun aineen tai tuotteen nimi. Asetuksen 8 §:n mukaan edellä 6 §:ssä tarkoitetut tiedot on ilmoitettava loppukuluttajalle kirjallisesti elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla. Tiedot voidaan 1 momentissa säädetystä poiketen antaa suullisesti edellyttäen, että – elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta tai että tiedot ovat kuluttajan saatavissa kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ennen ostopäätöksen tekoa ilman ylimääräisiä kustannuksia; ja – tiedot ovat kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisten helposti saatavilla. King of boba-tea Oy ei ole ilmoittanut pakollisia elintarviketietoja asiakkaille eikä heille ole ollut esittää tietoja myynnissä olevien jäätelöiden koostumuksesta. Tietoja elintarvikkeiden allergeeneista ja intoleransseista ei ollut nähtävillä, eikä tiedotetta, jossa ilmoitettaisiin näiden tietojen saamisesta henkilökunnalta.

Elintarvikelain (297/2021) 16 §:n mukaan elintarviketoiminnan tarkastuksesta annetun viimeisimmän raportin on oltava helposti saatavilla elintarvikealan toimijan internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla. Lisäksi elintarvikehuoneistossa, jossa kuluttajat asioivat, raportin on oltava esillä sisäänkäynnin yhteydessä tai muussa kuluttajalle helposti havaittavassa paikassa. King of boba-tea Oy:n myyntipisteissä ei ole ollut esillä Oiva-raporttia.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 15, 16, 27, 55, 75, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta (318/2021) 22 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle (834/2014) 6, 8 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, Yleinen elintarvikehygienia-asetus), liite II
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 853/2004

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Mikäli epäkohtia ei ole korjattu määräaikaan mennessä, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle voidaan esitellä päätösehdotus, jossa elintarviketurvallisuusyksikön päällikön antamaan määräystä tultaisiin tehostamaan uhkasakolla. Uhkasakon suuruus voisi olla 10 000 euroa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona King of boba-tea Oy:lle.

Päätös tullut nähtäväksi 02.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Vilma Oksa, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 42126

vilma.oksa@hel.fi

Päättäjä

Minna Ristiniemi
vs. yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuskertomus 27.5.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus 19.7.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkastuskertomus 6.6.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Tarkastuskertomus 4.7.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Väliaikainen kielto 4.7.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Kuuleminen_55_King of boba-tea_11.7.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Vastine kuulemiseen 30.7.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.