Virkasuhteen täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjaus, asiakasohjaaja, SOTEPE- 03-459-24

HEL 2024-010359
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 10

Virkasuhteen täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjaus, työavain SOTEPE-03-459-24

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella geronomi ********** asiakasohjaajan virkaan (vakanssinumero 029853, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) 1.8.2024 lähtien 3018,80 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei aseteta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saatujen selvitysten perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitykset on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala/ sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / idän asiakasohjaus. 1.1.2025 alkaen toimipaikka on Kaakon asiakasohjaus.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan virka tuli avoimeksi 1.6.2024.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävänä on vastata eri tarpeessa olevien asiakkaiden palvelutarpeenarvioinnista, sekä varmistaa, että asiakas saa tarvitsemansa tuen ja palvelut mahdollisimman sujuvasti ja asiakaslähtöisesti. Tehtävä sisältää hakemusten käsittelyä sekä yksilöhuollon päätöksentekoa. Työ edellyttää ikääntyneiden palveluiden palveluverkon tuntemusta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja erilaisuuden sietämistä, valmiutta itsenäiseen sekä pari- ja tiimityöskentelyyn.

Asiakasohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 8 §:n mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi) tai
terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja) tai aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto.

Tehtävässä edellytetään rekisteröitymistä Valviran ammattihenkilöiden keskusrekisteriin.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Asiakasohjaajan virka (vakanssinumero 029853) on ollut julkisesti haettavana 1.7.2024 – 15.7.2024 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä TE-palvelujen verkkosivuilla.

Määräajassa hakemuksen jätti seitsemänkymmentäviisi (75) hakijaa, joista viisikymmentäkahdeksan (58) täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset koulutuksen ja Valviran myöntämän ammatinharjoittamisoikeuden perusteella. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun kymmenen hakijaa: geronomi ********** geronomi ********** sosionomi ********** Haastattelijana toimivat vs. asiakkuusvastaava ********** asiakkuuspäällikkö ********** Geronomi ********** sosionomi ********** sosionomi ********** sosionomi ********** sairaanhoitaja ********** sairaanhoitaja ********** Haastattelijana toimi vs.asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuuspäällikkö ********** Haastattelut tehtiin ajalla 16.7.2024 - 25.7.2024.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2023. Työkokemusta hänellä on ********** asiakasohjaajan tehtävästä yksi vuosi ja neljä kuukautta.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2017. Työkokemusta hänellä on ********** asiakasohjaajan sekä ********** sosiaaliohjaajan tehtävistä yhteensä yksi vuosi ja kaksi kuukautta.

********** on valmistunut Diakonia ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2022. Työkokemusta hänellä on ********** viisi kuukautta. ********** asiakasohjaajan tehtävästä yksi vuosi ja kuusi kuukautta.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2023. Työkokemusta hänellä on ********** yksi vuosi ja kaksi kuukautta sekä palveluohjaajan tehtävistä **********

********** on valmistunut Hämeenlinnan ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2022. Työkokemusta hänellä on ********** sosiaaliohjaajan tehtävistä yksi vuosi.

********** on valmistunut Diakonia ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2024. Työkokemusta hänellä on

**********

sosiaaliohjaajan tehtävistä kaksi vuotta.

********** on valmistunut Diakonia ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2019. Työkokemusta hänellä on ********** asiakasohjaajan tehtävästä sekä ********** palveluneuvojan tehtävästä yhteensä yksi vuosi ja kuusi kuukautta.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2024. Työkokemusta hänellä on ********** sosiaaliohjaajana neljä kuukautta.

********** on valmistunut Diakonia ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajaksi 2018. Työkokemusta hänellä on kotihoidon ja kuntouttavan arviointiyksikön sairaanhoitajan tehtävistä viisi vuotta ja kahdeksan kuukautta.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajaksi 2010. Työkokemusta hänellä on sairaanhoitajan tehtävistä ********** kaksitoista vuotta ja kuusi kuukautta sekä ********** yksi vuosi ja neljä kuukautta.

Toimenkuvan vuoksi valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota aikaisempaan kokemukseen ikääntyneiden kanssa työskentelystä, Helsingin kaupungin palveluverkoston tuntemukseen sekä kokemuksen asiakasohjauksen palvelutarpeen arvioinnista sekä omaishoidontuen arvioinneista. Lisäksi huomiota kiinnitettiin paineensietokykyyn, ratkaisukeskeiseen työotteeseen ja itsenäiseen asiantuntijuuteen.

Hakemuksen, haastattelun sekä työssä osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoitti asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia sekä soveltuvuutta. Hän on saanut monipuolista kokemusta asiakasohjaajana työskennellessä, osaa ja hallitsee laaja-alaisen palvelutarpeen arvioinnin tekemisen, yksilöhuollollisten päätösten teon, omaishoidontuen arviointien teon sekä asiakkaiden palveluohjauksen ja neuvonnan. Hän on osoittanut taitonsa moniammatillisessa tiimityössä ja asiakaslähtöisessä asiakastyössä eri asiakasryhmien kanssa. Hänellä on myös tuntemusta ********** ikääntyneiden palveluverkostoista. Sen lisäksi hän osoitti erityistä innostusta, kehittämismyönteistä asennetta ja kiinnostusta idän ja tulevan kaakon asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävään.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastatteluun perustuvan kokonaisharkinnan perusteella ********** on hyvät edellytykset asiakasohjaajan viran tehtävien hoitamiseen Arviointitoiminnan Idän asiakasohjausyksikössä

Päätös tullut nähtäväksi 01.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Sari Laurila, vs.asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09310 43028

sari.laurila@hel.fi

Päättäjä

Birgitta Maanonen
asiakasohjauspäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijaluettelo, työavain SOTEPE-03-459-24
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.