Yhteistyösopimus, sopimuksen muutos, laitoshuoltopalvelujen tuottaminen, HUS Runkopalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja HUS Runkopalvelujen välinen YTA-alasopimus laitoshuoltopalvelujen tuottamisesta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi liitteenä olevan Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja HUS-yhtymän välisen sopimuksen laitoshuoltopalvelujen tuottamisesta.
Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikeutti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja tarvittaessa tekemään sopimukseen vähäisiä, välttämättömiä muutoksia. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikeutti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päättämään sopimuskauden aikana uusien toimipisteiden lisäämisestä sopimuksen piiriin.
Käsittely
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Sinikka Vepsä: Päätösehdotukseen lisätään uusi kappale: Lautakunta edellyttää, että sopimukset uudistetaan sitä mukaa kuin sopimusaika umpeutuu. Lisäksi ainakin puolet niistä sopimuksista, jotka nykyisin ovat Hus-yhtymän toteuttamisvastuulla siirretään Palvelukeskus Helsinkiin tai Staralle taikka otetaan toimialan itse toteutettavaksi. Näin saadaan laaja-alaisesti kokemuksia eri vaihtoehdoista.
Vastaehdotus raukesi kannattamattomana.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinta- ja sopimusjohtaja ********** asiakkuuspäällikkö ********** ja projektipäällikkö ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.
Sopimuksen tausta ja tarkoitus
Kaupunginvaltuuston päätöksellä 29.3.2017 § 178 on siirretty sosiaali- ja terveysviraston laitoshuoltopalvelujen tuottamisvastuu liikkeenluovutuksella Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille (nykyinen HUS-yhtymä). Liikkeenluovutussopimuksen yhteydessä osapuolet ovat tehneet erillisen yhteistoimintasopimuksen luovutuksen kohteena olleiden laitoshuoltopalvelujen ja siivouspalvelujen tuottamisesta. Liikkeenluovutettuun kokonaisuuteen kuului noin 600 henkilöä sekä 20 ostopalvelusopimusta, joiden perusteella ulkoiset tuottajat tuottivat laitoshuoltopalvelut 95 toimipisteelle. Aiemman laitoshuolto- ja siivouspalvelujen hallinnollisen uudelleenjärjestelyn tavoitteena oli valmistautua silloiseen, vuonna 2017 suunniteltuun vertikaalisen ja horisontaalisen integraation mukaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen (sote-uudistus). 1.1.2023 voimaan tulleen sote-uudistuksen myötä sopijaosapuolet ovat todenneet, että aiemmin toteutettu liikkeenluovutus ei enää vastaa sille asetettuja tavoitteita, eikä se sellaisenaan toimi jatkossa perustana synergiaa tuottavalle yhteistyölle.
Tällä sopimuksella HUS-yhtymän Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle tuottaman laitoshuoltopalvelun vastuut organisoidaan uudelleen vastaamaan paremmin sote-uudistuksen myötä syntynyttä tilannetta sekä HUSin ja Helsingin tehtävien, rahoituksen ja työnjaon muutoksia. HUS keskittyy ydintoimintaansa myös tukipalvelujen tuotannossa.
HUS Runkopalvelut (entinen Asvia, entinen Desiko) jatkaa laitoshuoltopalvelujen tuottajana tietyissä kohteissa. Tällaisia kohteita ovat HUSin tällä hetkellä omassa tuotannossa olevat, kiinteistökohtaiset tai sairaala-alueittaiset sairaala- tai terveydenhuollon palveluja tuottavat toimipisteet. Näissä toimipisteissä laitoshuoltopalveluilta edellytetään erikoisosaamista sairaalakiinteistöjen puhtaanapidosta, aseptista sekä infektioiden torjunta- ja hallintaosaamista. Näitä toimipisteitä on 10.
Helsinki vastaa jatkossa muiden toimipisteiden laitoshuoltopalvelujen tuotannon järjestämisestä. Tämä tarkoittaa kaikkia sosiaalipalvelujen toimipisteitä sekä osaa terveydenhuollon toimipisteistä. Yhteensä näitä toimipisteitä on noin 170. Toimialan vastuulle siirtyvät kohteet ovat noin 90 prosenttisesti tällä hetkellä HUSin alihankkijoiden tuottamia. Siirtyvien kohteiden palvelutuotanto tullaan kilpailuttamaan toimialan toimesta. Siten tuotantotapa on pääosin jatkossakin sama kuin tällä hetkellä, mutta ulkoiset tuottajat ovat jatkossa suoraan toimialan ohjauksessa ja valvonnassa.
Toimialalle tämä tarkoittaa uusia tehtäviä tuottajien kilpailuttamiseen, ohjaukseen ja valvontaan. Näihin uusiin tehtäviin tarvitaan 3 uutta henkilöä. Sen lisäksi joidenkin nykyisten henkilöiden tehtäviä päivitetään siten että kaikkiaan näiden tehtävien tekemiseen käytetään arviolta 5,6 henkilötyövuotta, joka on noin 363 000 euroa vuositasolla. Se on noin 90 000 euroa vähemmän kuin mitä HUS tällä hetkellä laskuttaa toimialaa alihankkijoidensa hallinnoinnista.
Toimiala käynnistää myös pilotoinnin niin sanotusta yhdistelmätyöstä yhdessä seniorikeskuksessa Palvelukeskus Helsingin kanssa. Tarkoitus on saada kokemuksia ruoka- ja puhtauspalvelujen yhdistämisestä ja tuottamisesta kaupungin liikelaitoksen toimintana. Kokemuksia niin ulkoisten tuottajien kuin tämän pilotoinnin osalta tullaan systemaattisesti seuraamaan. Vuoden 2026 lopulla tai 2027 alussa tullaan arvioimaan tuotantotapaa uudelleen.
Sopimus korvaa Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin välisen yhteistoimintasopimuksen laitoshuolto- ja siivouspalvelujen tuottamisesta (kaupunginvaltuuston päätös 29.3.2017 § 178), joka päättyy automaattisesti ilman eri irtisanomista, kun tämä sopimus tulee voimaan ja sen mukainen yhteistyö alkaa.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021, 36 §) määrittää samaan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden tehtäväksi yhteistyösopimuksen valtuustokausittain. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden työnjako, yhteistyö ja yhteensovittaminen siltä osin kuin se on tarpeellista hyvinvointialueiden lakisääteisten tehtävien toteutumisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuuden turvaamiseksi.
Järjestämislain 36 §:n mukainen YTA-sopimus on solmittava viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä. YTA-sopimuksen voimaantuloon asti sovelletaan terveydenhuoltolain (1326/2010) 43 §:ssä tarkoitettua erikoissairaanhoidon järjestämissopimusta. YTA-sopimus korvaa erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksen tämän sopimuksen oikeusperusteena. Sopijapuolet kuuluvat eteläiseen yhteistyöalueeseen ja ovat YTA-sopimuksen osapuolia. Tämä sopimus on YTA-sopimuksessa viitattu YTA-alasopimus.
Laitoshuoltopalvelujen tuottaminen jatkossa
HUS Runkopalvelut jatkaa laitoshuoltopalvelujen tuottamista niissä toimipisteissä, jotka sekä Helsingin kaupungin että HUS-yhtymän kannalta tuovat lisäarvoa tai palvelevat kokonaisuutta synergiaedun kautta. Mainittuja synergiaetuja tuottavat esimerkiksi toimipisteen toiminnan kiinteä yhteys terveydenhuoltoon tai sopijapuolten toiminta saman kiinteistön tai kampuksen alueella. Lisäksi sopimuksen tarkoituksena on turvata palvelukuvauksessa (liite 2) kuvattujen laitoshuoltopalvelujen jatkuvuutta sekä niihin liittyvän erityisasiantuntemuksen saatavuutta.
Sopimuksella sovitaan lisäksi Helsingin vastuulle siirtyvistä toimipisteistä ja niiden siirtymisen aikataulusta sekä mahdollisten uusien toimipisteiden lisäämiseen liittyvistä menettelyistä. Helsingin tuottamisvastuulle siirtyviä toimipisteitä ovat tällä hetkellä HUSin alihankintana tuottamat toimipisteet, jotka siirtyvät Helsingin kaupungin tuottamisvastuulle 1.9.2025 alkaen sekä HUSin omana tuotantona tuotettujen sosiaalihuollon toimipisteiden laitoshuoltopalvelut, jotka siirtyvät Helsingin kaupungin tuottamisvastuulle 1.1.2026 mennessä. Toimipistelistauksissa (liitteet 3 ja 4) on määritetty kohdekohtaisesti siirtymisen aikataulu.
Sopimuksen arvo
HUS Runkopalveluiden tuottaman laitoshuoltopalvelun kustannukset Helsingin kaupungille ovat noin 30 miljoona euroa vuonna 2024, joista alihankintana tuotettujen laitoshuoltopalvelujen osuus on noin 8 miljoonaa euroa.
Vuosi 2025 on niin sanottu siirtymävuosi, jolloin ensimmäiset kohteet siirtyvät toimialalle kesken vuotta. Ensi vuonna sopimuksen arvo on noin 27 miljoonaa euroa ja vuonna 2026 arviolta noin 13 miljoonaa euroa.
Toimivalta
Kaupunginvaltuusto on tehnyt päätöksen 29.3.2017 § 178 sosiaali- ja terveysviraston laitoshuoltopalvelujen siirtämisestä liikkeenluovutuksella Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille (nykyinen HUS-yhtymä) liikkeenluovutuksen myötä kaupunki solmi samalla yhteistoimintasopimuksen laitoshuolto- ja siivouspalvelujen tuottamisesta. Päättäessään valtuuston päätöksen täytäntöönpanosta 3.4.2017 § 341 kaupunginhallitus kehotti sosiaali- ja terveystointa johtanutta apulaiskaupunginjohtajaa allekirjoittamaan liikkeenluovutussopimuksen ja oikeutti kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekemään sopimukseen tarvittavat tekniset ja vähäiset muutokset sekä sosiaali- ja terveysvirastoa huolehtimaan luovutettavia palveluja koskevasta yhteistoiminnasta käytännön järjestelyineen.
YTA-sopimuksen perusteella solmittavat YTA-alasopimukset kustannusten jakamisesta ylittävät viranhaltijoiden hankintavaltuudet, minkä vuoksi toimivalta sopimusten hyväksymiseksi on sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 10.09.2024 § 187
Päätös tullut nähtäväksi 07.10.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Sari Luostarinen, hankinta- ja sopimusjohtaja, puhelin: 09 310 21184