Vahingonkorvaus, autovaurio, 13.7.2024, Messeniuksenkatu 3 A sisäpiha
Korvausvaatimus pelastustoiminnan yhteydessä aiheutuneesta autovauriosta
Päätös
Pelastuskomentaja päätti hylätä vahingonkärsineen vaatimuksen saada korvausta pelastustoiminnan yhteydessä aiheutuneesta autovauriosta.
Päätöksen perustelut
Säädösperusteet
Pelastuslain (29.4.2011/379) 2 a §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan pelastustoiminnalla tarkoitetaan kiireellisiä tehtäviä, joiden tarkoituksena on pelastaa ja suojata ihmisiä, omaisuutta ja ympäristöä onnettomuuden uhatessa tai sattuessa sekä rajoittaa onnettomuudesta aiheutuvia vahinkoja ja lieventää onnettomuuden seurauksia.
Pelastuslain 36 §:n mukaan pelastustoiminnan johtajalla on toimivalta ryhtyä sellaisiin välttämättömiin toimenpiteisiin, joista voi aiheutua vahinkoa kiinteälle tai irtaimelle omaisuudelle.
Pelastuslain 101 §:n mukaan vahingon korvaamisesta on muutoin voimassa, mitä vahingonkorvauslaissa (412/1974) säädetään.
Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Saman luvun 2 §:n mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon, mutta kuitenkin vain milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.
Vahingonkärsineen on osoitettava vahingon syntymisen edellytysten täyttyminen.
Korvausvaatimus
Vahingonkorvausvaatimuksessaan vahingonkärsinyt vaatii Helsingin kaupungin pelastuslaitosta korvaamaan hyppypatjan siirrosta ajoneuvolle aiheutuneet myöhemmin yksilöitävät vahingot.
Viranomaisselvitys
Pelastusyksikön (HE105) antaman selvityksen mukaan
- 13.7.2024 Messeniuksenkadulla oli ihmisen pelastamistehtävä, jonka aikana ajoneuvovahinko tapahtui.
- Henkilö uhkasi hypätä rakennuksen katolta sisäpihalle (roikkui ajoittain räystään ulkopuolella).
- HE105 henkilöstö selvitti hyppytyynyn sisäpihalle, mutta hyppykohdalla ajoneuvo parkkeerattuna pysäköintiruutuun.
- HEP105 soitti ajoneuvon omistajalle, joka ei ollut kotona -> päätös, että hyppytyynyä siirretään ajoneuvon yli/ päälle koska hyppyuhka todellinen ja sisäpiha ahdas.
- Hyppääjä pelastettiin lopulta neuvottelujen jälkeen nostolavalla yläkautta.
- HEP105 ilmoitti ajoneuvovahingosta (jotka muistikuvieni mukaan vahingonkorvausilmoituksen mukaiset) auton omistajalle ja kohteessa olleille poliiseille.
Pelastustoiminnan johtajan (HEP105) antaman selvityksen mukaan
- Vahingot olivat pelastuslaitoksen aiheuttamia.
- Yksi pelastaja oli kulkenut auton yli.
- Ajoneuvoa ei voinut siirtää avaimilla, eikä vinssaamalla (ahdas sisäpiha, yksiköt eivät mahtuneet sisäpihalle). Siirtäminen muutoinkaan ei mahdollista vinssaamalla ko aikajänteessä.
- Suojattavan henkilön sijainti oli auton yläpuolella.
- Hyppytyynyä (vetter sp25) ei voinut selvittää suoraan oikeaan kohtaan työturvallisuuden ja auton sijainnin vuoksi, vaan se piti siirtää auton päälle.
- Vahingot syntyivät pelastusryhmän suorittaessa tyynylle pikasiirron, joka vaati h-auton yli kulkemista vetäen hyppytyynyn auton yli suojaamaan talotikkailla roikkuvaa henkilöä. Huomiona, että kyseessä on 4,6x4,6 pohja + 2,4m korkea tuote (ei mattomainen). Vaatii 4-henkilöä siirtämään, jos joutuu nostamaan samalla.
Korvausvastuun arviointi
Pelastustoiminnan johtajan toiminnan arvioinnissa on huomioitu, että pelastustoiminnan johtajan tehtävänä on kaikin käytettävissä olevin voimin ja tarpeen vaatiessa omia sekä muiden viranomaisten toimivaltuuksia käyttäen johtaa pelastustoimintaa siten, että onnettomuus tai sen uhka saadaan torjuttua tai vahingot estettyä taikka rajoitettua. Pelastustoiminnan johtajan harkintansa mukaan suoritettavaksi määräämät toimenpiteet ovat sallittuja edellytyksin, että niistä aiheutuva vahinko on oleellisesti pienempi kuin vahinko, jonka se torjuu. Pelastustoiminnan johtajan suorittama etuvertailu uhrattavan ja pelastettavan edun välillä on taktinen ratkaisu, jonka jälkikäteisessä arvioinnissa on otettava huomioon tilanteen aikana vallinneet olosuhteet ja tiedossa olleet tiedot.
Saadun selvityksen mukaan pelastustoiminnan kohteena olevan henkilön henki ja terveys oli välittömässä vaarassa ja hyppypatja oli välttämätöntä siirtää osittain ajoneuvon yli ja osittain ajoneuvon päälle pelastustoiminnan suorittamiseksi.
Pelastuslaitoksen korvausvelvollisuuden edellytykset eivät täyty. Vahingon on katsottava syntyneen julkisen vallan käytön yhteydessä pelastustoiminnan välttämättömän toiminnan seurauksena. Pelastustoiminnan johtaja on tapaushetken tilannetietojen nojalla perustellusti todennut pelastettavan hengen ja terveyden olevan välittömässä vaarassa ja pelastamiseen liittyvän hyppypatjan siirron ajoneuvon päälle olevan välttämätöntä. Pelastustoiminta ajoneuvoa vahingoittamatta ei ole pelastustilanteessa ollut mahdollista.
Pelastuskomentajan toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.
Päätös tullut nähtäväksi 04.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040