Lausuntopyyntö, asemanhaltijan tehtävien järjestäminen Suomessa, liikenne- ja viestintäministeriö
Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle arviomuistiosta asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien ja vastuiden järjestämisestä
Päätös
Pormestari antoi liikenne- ja viestintäministeriölle asemanahaltijan lakisääteisten tehtävien ja vastuiden järjestämistä koskevasta arvomuistiosta seuraavan lausunnon:
Asemanseudut ovat liikenteen solmukohtia, joiden kehittäminen on keskeistä useiden kaupunkien kehittämiselle. Epäselvyydet asemien hallinnassa ovat vaikeuttaneet asemanseutujen kehittämistä. Elinkeinonäkökulmasta tämä on merkittävä asia, koska juna- ja metroliikenteen asemanseuduilla on noin kolmannes Helsingin yritystoimipaikoista. Tästä syystä Helsinki pitää tärkeänä, että valtio luopuu tarpeettomista kiinteistöomistuksista asemanseuduilla ja muilla keskeisillä sijainneilla ja edistää aktiivisesti näiden maankäytön kehittymistä luovuttamalla maaomaisuuttaan kaupungeille rakentamiseen. Myös hallitusohjelmassa oli samansuuntaisia viittauksia. Hallitusohjelman mukaan mahdollisuutta luovuttaa valtion maaomaisuutta kaupunkien ja kuntien kehitettäväksi selvitetään. Lisäksi hallitusohjelman mukaan pitää selvittää tarkemmin suurille joukkoliikenneasemille vievien kulkureittien omistusta ja käyttöä.
Myös Helsingin seudun neuvottelutuloksessa uudeksi MAL-sopimukseksi korostetaan asemanseutujen kehittämistä tiiviinä ja toiminnoiltaan sekoittuneina keskuksina. Siinä sitoudutaan myös avustamaan Helsingin metro- ja juna-asemien peruskorjauksia tavoitteena edistää erityisesti matkustajien kannalta toiminnallisuutta, turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 23.9.2024 MAL-seutujen ehdotuksia MAL-sopimuksiksi vuosille 2024–2035.
Arviointimuistiossa tuodaan esille se, että joukkoliikenneasemien hallintavastuu on epäselvä, mikä on käytännössä aiheuttanut monenlaisia haasteita ja vaikuttanut myös esimerkiksi matkustajien turvallisuuskokemuksiin asemilla. Helsingin kaupunki kiinnittää huomiota siihen, että epäviihtyisäksi ja turvattomaksi koettu ympäristö vaikuttaa aina myös asemalla toimiviin yrityksiin ja yritysten henkilöstöön. Tätä ei ollut muistiossa huomioitu.
Arviointimuistiossa esitetään neljä erilaista kehitysvaihtoehtoa asemien hallintavastuun selventämiseksi. Kehityspoluista yhdestä ehdotetaan muutoksia asemien omistajuuteen. Yksi ehdotuksista on asemien omistuksen keskittäminen esimerkiksi Väylävirastolle. Helsingin kaupungin mukaan olisi tärkeää, että neljän kehityspolun lisäksi selvitettäisiin laajemmin mahdollisuuksia muuttaa asemien omistusta. Lisäksi ja huolimatta siitä, mikä kehityspolku valitaan, on tärkeää, että kehitetään yhteistyömalli / konsepti, jossa asemien kehittäminen onnistuu nykyistä paremmin.
Vaihtoehdot: 1) Asema-alueiden omistusta tai asemien sopimuspohjaista hallinnointia keskitetään ja nämä toimijat määritetään lainsäädännössä asemanhaltijoiksi koko Suomessa tai tietyillä asemilla. 2) Asema-alueiden omistajat määritetään asemanhaltijoiksi lainsäädännössä. 3) Asemanhaltijaa ei määritetä lainsäädännössä, mutta asemanhaltijan lakisääteiset tehtävät osoitetaan tarvittaessa lainsäädännössä tehtäväperusteisesti tietyille toimijoille. 4) Asemanhaltijaa ei kansallisessa laissa määritetä eikä asemanhaltijan tehtäviä erikseen osoiteta toimijoille, vaan asemanhaltijan EU-asetuksen mukaisten tehtävien hoitamiseen puututaan tarvittaessa tapauskohtaisesti valvonnan keinoin.
Päätös tullut nähtäväksi 28.09.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550
Kaisa Saario , erityisasiantuntija , puhelin: 09 310 21545