Vuokraus, toimitila, Ilmalantori 1, rakentamispalveluliikelaitos Stara, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Staran toimitilojen vuokraaminen Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:ltä
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Staran ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n sopimuksen Ilmalantorin toimitilan vuokraamisesta.
Samalla johtokunta päätti oikeuttaa Staran vs. toimitusjohtaja Ilpo Laitisen tekemään alivuokrasopimuksen Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n kanssa koskien toimitiloja osoitteessa Ilmalantori 1, 00240 Helsinki.
Johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Esittelijä muutti esitystään seuraavasti: "Samalla johtokunta päättää oikeuttaa Staran vs. toimitusjohtaja Ilpo Laitisen tekemään alivuokrasopimuksen Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n kanssa koskien toimitiloja osoitteessa Ilmalantori 1, 00240 Helsinki."
Johtokunta päätti asiasta esittelijän muutetun esityksen mukaisesti.
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Staran ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n sopimuksen Ilmalantorin toimitilan vuokraamisesta.
Samalla johtokunta päättää oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään alivuokrasopimuksen Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n kanssa koskien toimitiloja osoitteessa Ilmalantori 1, 00240 Helsinki.
Johtokunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran pääkonttori on toiminut vuodesta 2010 lähtien Ilmala 2 vesitornissa, osoitteessa Ilmalankuja 2 L. Vuokranantaja, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY, on ilmoittanut, että vesitornikiinteistö menee peruskorjaukseen vuoden 2025 aikana ja tilat joudutaan tyhjentämään. Samalla HSY on tarjonnut korvaavia toimitiloja läheisestä hallinnassaan olevasta, Hansa HR2 Finland Ilmalantori Oy:n omistamasta, liikekiinteistöstä osoitteessa Ilmalantori 1.
Tällä toimitilojen alivuokrauksella varmistetaan Staran pääkonttorin jatkuvuus samalla logistisesti hyvällä sijainnilla ja liikenneyhteyksillä. Myös nykyiset pysäköinti- ja tallipaikat jäävät henkilöstön ja vierailijoiden käyttöön.
Järjestelyllä saavutetaan vuositasolla merkittäviä taloudellisia säästöjä ja parannetaan tilatehokkuutta. Sopimus perustuu Staran osuuden läpilaskutukseen HSY:n vuokranantajalleen maksamista vuokrista ja käyttökustannuksista.
HSY on myös tarjonnut Staralle mahdollisuutta osallistua ilman sitoumusta nykyisen Ilmala 2 vesitornin tilasuunnitteluun mahdollisten tulevien omien tilojen suunnittelussa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa liikelaitoksen huonetilojen vuokralle ottamisesta.
Johtokunnan päätöksen 31.8.2017 § 13 mukaan Staran toimitusjohtaja on toimivaltainen ottamaan huonetiloja vuokralle silloin kun sopimuksen kokonaisarvo on enintään yksi miljoona neljän vuoden sopimuskaudella. Staran toimitilojen vuokraaminen HSY:ltä osoitteessa Ilmalantori 1 toistaiseksi voimassa olevalla alivuokrasopimuksella ylittää johtokunnan hyväksymän enimmäisarvon.
Päätös tullut nähtäväksi 09.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jyrki Määttänen, toimitilapäällikkö, puhelin: 09 310 38569