Hankinta, optio 1.9.2024-31.8.2026, puitejärjestely, rakennesuunnittelupalvelut, rakentamispalveluliikelaitos Stara
Rakennesuunnittelupalveluiden puitejärjestelyn 1. optiovuoden käyttöönotto 1.9.2024-31.8.2025
Päätös
Yksikönjohtaja päätti, että rakennesuunnittelupalveluiden puitesopimusta jatketaan ajalle 1.9.2024 – 31.8.2025 seuraavien urakoitsijoiden kanssa:
Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Ramboll Finland Oy
- AFRY Finland Oy
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, Jensen Hughes Finland Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Sustera Green Building Oy)
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- Ryhmittymä Sweco (Sweco Finland Oy ja Sweco PM Oy)
- WSP Finland Oy
- Sitowise Oy
Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Ramboll Finland Oy
- Projekt Kuubis OÜ
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, Jensen Hughes Finland Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Sustera Green Building Oy)
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- AFRY Finland Oy
- WSP Finland Oy
- Sitowise Oy
Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, Jensen Hughes Finland Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Sustera Green Building Oy)
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sustera Oy
Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Projekt Kuubis OÜ
- Ramboll Finland Oy
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, Jensen Hughes Finland Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Sustera Green Building Oy)
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- Sitowise Oy
- Ryhmittymä Sweco (Sweco Finland Oy ja Sweco PM Oy)
- Teknokolmio Oy
Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Talotekniikka Oy, Sweco Infra and Rail Oy ovat 31.12.2022 sulautuneet Sweco Projektit Oy:n kanssa, joka jatkaa toimintaa nimenmuutoksen jälkeen Sweco Finland Oy:nä.
FMC Laskentapalvelut Oy on 31.12.2022 sulautunut Sweco PM Oy:n kanssa ja sulautunut yritys jatkaa toimintaa nimellä Sweco PM Oy.
Sweco Asiantuntijapalvelut Oy on 31.12.2022 jakautunut Sweco Finland Oy:ksi (2661738-3) ja Sweco PM Oy:ksi.
A-Insinöörit Civil Oy on sulautunut 31.3.2024 A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n kanssa.
Raksystems Insinööritoimisto Oy:n nimi on 14.5.2024 muuttunut Sustera Oy:ksi.
Green Building Partners Oy:n nimi on 14.5.2024 muuttunut Sustera Green Building Oy:ksi.
L2 Paloturvallisuus Oy:n nimi on 7.6.2023 muuttunut Jensen Hughes Finland Oy:ksi.
Lisäksi yksikönjohtaja päätti hyväksyä puitesopimusten mukaiset Sitowise Oy:n, ryhmittymä Swecon, ryhmittymä A-Asenteen sekä ryhmittymä IdeaStructuran määräaikaan mennessä esittämät hintojen tarkistukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala kilpailuttivat hankintarenkaana rakennesuunnittelupalveluiden hankintaa koskevan sopimuksen 31.8.2024 päättyvälle kaudelle.
Staran toimitusjohtajan päätöksen (22.09.2022 § 65) perusteella puitesopimukset tehtiin seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Ramboll Finland Oy
- AFRY Finland Oy
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- Ryhmittymä Sweco (Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Talotekniikka Oy, Sweco Infra and Rail Oy, Sweco Asiantuntijapalvelut Oy - ja FMC Laskentapalvelut Oy)
- WSP Finland Oy
- Sitowise Oy
Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Ramboll Finland Oy
- Projekt Kuubis OÜ
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- AFRY Finland Oy
- WSP Finland Oy
- Sitowise Oy
Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
- Raksystems Insinööritoimisto Oy
Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:
- Projekt Kuubis OÜ
- Ramboll Finland Oy
- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)
- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)
- Sitowise Oy
- Ryhmittymä Sweco (Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Talotekniikka Oy, Sweco Infra and Rail Oy, Sweco Asiantuntijapalvelut Oy- ja FMC Laskentapalvelut Oy)
- Teknokolmio Oy.
Alkuperäistä sopimusta jatketaan optiokaudella ja se on voimassa 31.8.2025 saakka. Rakennesuunnittelupalveluiden hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa ja puitesopimuksessa on kirjattu, että hankintaan sisältyy mahdollisuus optiokausiin, jotka ovat pituudeltaan yksi + yksi (1+1) vuotta.
Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin myös optiokaudet. Staran toimitusjohtaja valtuutti puitesopimushankintaa koskevassa hankintapäätöksessä yksikönjohtajaa tekemään päätöksen optiokauden (2 vuotta) käyttöönotosta. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla optiokausi käyttöön. Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.
Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.
Rakennesuunnittelupalveluiden puitesopimukset täyttävät hankintalain 41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus jatkaa valittujen puitesopimusyritysten kanssa puitesopimuksia ajalle 1.6.2024 – 31.8.2025.
Sitowise Oy:n, ryhmittymä Swecon, ryhmittymä A-Asenteen sekä ryhmittymä IdeaStructuran määräaikaan mennessä esittämät hinnantarkistusesitykset ovat päätöksen liitteinä.
Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Hanna Koivusilta, hankintainsinööri, puhelin: 09 310 50755