Tupakkalain mukainen kielto, Snus Supply, VitalWell Oy
Tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antaminen ja uhkasakon asettaminen VitalWell Oy:lle
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antoi VitalWell Oy:lle seuraavan kiellon uhkasakolla tehostettuna:
1. Toimijan tulee lopettaa tupakkalain (549/2016) 71 §:n vastainen esilläpito viimeistään seuraavana päivänä päätöksen tiedoksisaannista.
Kiellon tehosteeksi asetetaan 10 000 euron uhkasakko.
Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Toimija
VitalWell Oy (3408070-7), Kalasatamankatu 9 A 270, 00580 Helsinki
Myyntipaikka
Snus Supply Itis, Itäkatu 1-7, 00930 Helsinki
Täytäntöönpano
Tämä päätös asetetaan tupakkalain 108 §:n perusteella noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.
Muutoksenhakuviranomaisella on kuitenkin oikeus kieltää tai keskeyttää päätöksen täytäntöönpano enintään siihen saakka, kunnes muutoksenhaku on lainvoimaisesti ratkaistu.
Asiaan liittyvät taustatiedot
Snus Supply Itis myy toimipaikassaan nikotiinipusseja, jotka ovat tupakkalain 2.1 §:n 14 kohdan mukaisia tupakan vastikkeita. Snus Supply Itis -myymälään on tehty 26.6.2024 (liite 1), 10.9.2024 (liite 2) ja 31.10.2024 (liite 3) tupakkalain mukaiset tarkastukset.
Tarkastuksilla 26.6.2024, 10.9.2024 ja 31.10.2024 on todettu, että liikkeen ovet ovat auki, jolloin elinkeinonharjoittaja pitää tupakan vastikkeita myymälässä esillä tupakkalain 71 §:n vastaisesti siten, että tupakan vastikkeet ja niiden tavaramerkit näkyvät tupakkalain mukaisen erikoisliikkeen ulkopuolelle. Tarkastuskertomuksissa 26.6.2024, 10.9.2024 ja 31.10.2024 elinkeinonharjoittajaa on kehotettu lopettamaan tupakkalain vastainen esilläpito välittömästi. Toimijaa on ohjeistettu, etteivät tupakkalain alaiset tuotteet saa näkyä myyntipaikan ulkopuolelle.
Kuuleminen
VitalWell Oy:tä on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 19.9.2024 päivätyllä kirjeellä (liite 4).
Elinkeinonharjoittaja on toimittanut vastineensa 9.10.2024 (liite 5).
Vastineessaan elinkeinonharjoittaja toteaa, että he ovat tietoisia kauppakeskuksen ohjeistuksesta, joka edellyttää myymälän ovien pitämistä auki kauppakeskuksen aukioloaikoina, ja että elinkeinonharjoittaja on ryhtynyt toimenpiteisiin estääkseen tupakkalain alaisten tuotteiden, kuten nikotiinipussien, näkymisen myyntipaikan ulkopuolelle. Elinkeinonharjoittaja kertoo asettaneensa roll-up-mainoksen nikotiinipussihyllyn eteen, jotta tuotteet eivät ole näkyvissä ohikulkijoille kauppakeskuksen käytävältä.
Perustelut määräykselle
Tupakkalain 71.1 §:n mukaan tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä tai tupakointivälineitä, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen, tai mainittujen tuotteiden tavaramerkkejä ei saa pitää esillä tupakkatuotteiden, tupakan vastikkeiden, tupakointivälineiden, tupakkajäljitelmien, sähkösavukkeiden tai nikotiininesteiden vähittäismyynnissä.
Tupakkalain 71.2 §:n mukaan esilläpitokielto ei kuitenkaan koske sellaista erillisellä sisäänkäynnillä varustettua myyntipaikkaa, jossa myydään lähes yksinomaan tässä laissa tarkoitettuja tuotteita, jos tuotteita ja niiden tavaramerkkejä ei voida nähdä myyntipaikan ulkopuolelta.
Tupakkalain mukaisessa erikoisliikkeessä tupakkalain alaiset tuotteet saavat olla esillä (tupakkalain 71 §:n 2 momentti), jos se on varustettu erillisellä sisäänkäynnillä, eikä tuotteita pysty ikkunoiden teippausten vuoksi näkemään myyntipaikan ulkopuolelta. Tuotteet saavat olla esillä vain, jos tuotteita ja niiden tavaramerkkejä ei voida nähdä myyntipaikan ulkopuolelta. Tarkastuksilla huomattiin, että Snus Supply Itis pitää oviaan auki, jolloin tuotteita ja niiden tavaramerkkejä on voinut nähdä myyntipaikan ulkopuolelta. Liike on siten toiminut tupakkalain 71 §:n vastaisesti. Kuvat ovat liitteenä tarkastuskertomuksissa.
Tupakkalain 105 §:n mukaan, jos kunta valvontatehtävässään havaitsee alueellaan tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten tai antamansa määräyksen vastaista toimintaa, kunta voi kieltää tällaisen toiminnan tai määrätä toiminnan korjattavaksi tämän lain mukaiseksi (tupakkalaki 96 §). Lisäksi kunta voi asettaa kiellon tehosteeksi uhkasakon. – --– Muilta osin uhkasakosta ja teettämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990).
Snus Supply Itis on niin sanottu erikoisliike, jossa tupakkalain alaiset tuotteet saavat olla poikkeuksellisesti esillä. Vaikka tuotteet saavat olla tupakkalain mukaisessa erikoisliikkeessä esillä, eivät ne saa näkyä vähittäismyyntipaikan ulkopuolelle. (Tupakkalain 71.2 §).
Tarkastuksilla 26.6.2024 ja 10.9.2024 havaittiin, että myyntipaikan Snus Supply Itis elinkeinonharjoittaja VitalWell Oy pitää tupakkalain alaisia tuotteita myyntipaikassa esillä niin, että ne näkyvät vähittäismyyntipaikan ulkopuolelle.
Saadun vastineen takia elinkeinonharjoittajaa ohjeistettiin vielä uudestaan esilläpitokiellosta. Esilläpitokielto on tupakkalain mukainen vaatimus, johon kauppakeskuksen vaatimuksilla ei ole merkitystä. Lisäksi myyntipaikkaan tehtiin tarkastus 31.10.2024. Tarkastuksella todettiin, että tupakan vastikkeet näkyivät edelleen myyntipaikan ulkopuolelle roll-up-mainoksesta huolimatta ja kiellon asettaminen uhkasakolla tehostettuna on aiheellista.
Perustelut uhkasakon asettamiselle
Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa tupakkalain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.
Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
Epäkohtien poistamiseksi on kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston tarpeen asettaa VitalWell Oy:lle uhkasakko, koska toimija ei ole noudattanut annettuja kehotuksia.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, kunnan tupakkalain ja nikotiinivalmisteiden vähittäismyynnin osalta lääkelain tarkoittamana kunnan valvonta- ja muuna viranomaisena.
Sovellettavat oikeusohjeet
Tupakkalaki (549/2016) 71, 96, 105, 106 ja 108 §
Hallintolaki (434/2003) 34 ja 43-45 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6–8, 22 ja 24 §
Päätöksen tiedoksianto
Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.
Päätös tullut nähtäväksi 26.11.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Milla Hätönen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 37417