Opetussuunnitelman muutos, perusopetus, luku 9.2. toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksesta lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kieltenopiskelun mahdollisuudet 1.8.2025 alkaen
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 15 oppilasta (liite 1).
Esittelijän perustelut
Kaupungin peruskouluissa kielten ryhmien aloituskoko vaihtelee kouluittain. Muutoksen tavoitteena on yhdenmukaistaa ryhmän aloituskoko. Ryhmän aloituskoko tulee olla riittävän suuri, jotta ryhmän koko ei pienene vuosiluokilla 7- 9 liian pieneksi. Tällä hetkellä osassa kielten ryhmissä oppilasmäärän koko on alle 6. Tällöin resursseja kohdistuu hyvin pienelle ryhmälle, mikä vaikuttaa opetuksen järjestämiseen kokonaisuudessaan. Tämän vuoksi ei ole tarkoituksen mukaista tehdä hyvin pieniä ryhmiä. Päätösesitys ei vaikuta jo alkaneiden kielten ryhmien jatkoon ylemmillä vuosiluokilla.
Muutoksen myötä A1- ja A2-kielten ryhmän perustaminen edellyttää, että kielen on valinnut vähintään 15 oppilasta nykyisen 12-15 sijaan (liite 2). Helsingin perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti A1-kielen opiskelu alkaa ensimmäiseltä luokalta ja A2-kielen opiskelu kolmannelta luokalta.
Taloudelliset vaikutukset
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tavoitteiden mukaisesti opetuksen resurssien käyttöä suunnataan siten, että opetusta voidaan tarjota mahdollisimman laadukkaasti ja tasa-arvoisesti kaikille. Kasvatus- ja koulutuslautakunnassa 10.9. käsitellyssä TAE2025-esitykseen on kirjattu yhdeksi tuottavuustavoitteeksi ryhmäkoon kasvattaminen. Tuottavuustavoite on kokonaisuudessaan suomenkielisessä perusopetuksessa 2,5 miljoonaa euroa.
Esitetty muutos on tuottavuustavoitteen mukainen. Ryhmäkoon kasvattaminen voisi vähentää A1-kielten ryhmiä arvioilta 2% ja A2-kielten ryhmiä 15%. Ryhmäkoon kasvattaminen toisi arvioilta noin 40 000 euron säästön syyslukukautena 2025. Ryhmäkoon kasvattamisen taloudellinen vaikutus näkyisi vaiheittain. Laskennallinen vaikutus yhdeksän vuoden jälkeen olisi 1 170 000 euroa.
Koulujen johtokunnat
Kouluilta on pyydetty lausuntoa asiasta huhtikuussa 2024 (liite 3). Koulujen johtokunnista 34 puoltaa esitettyä muutosta, 39 vastustaa ja 16 ei ole lausunut asiasta. Koulujen johtokuntien lausunnot päätöksen liitteenä (liite 4).
Lapsivaikutusten arviointi
Alkavan A1- ja A2-kielten ryhmien aloituskoon yhtenäistäminen kohtelee eri koulujen oppilaita nykyistä yhdenvertaisemmin. Lisäksi muutos voi johtaa siihen, että joidenkin toisten opetusryhmien kokoa ei tarvitse kasvattaa. Koulujen laskennallinen ryhmäkoko on vuosiluokilla 1-6 noin 21 ja vuosiluokilla 7-9 luokilla noin 18.
Muutos turvaa nykyistä paremmin kielten opinpolun jatkumon vuosiluokilla 7-9, kun opetusryhmien koko on tarpeeksi suuri, eikä kielipolkujen jatkumoa yhdistetä tiettyihin kouluihin vuosiluokille 7-9, mikä voi kasvattaa oppilaan koulumatkaa.
Muutoksen myötä eri kielten opiskelu Helsingin peruskouluissa voi vähentyä niissä kouluissa, joissa ryhmäkoko on nyt pienempi kuin 15.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 22.10.2024 § 65
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Ozan Yanar: Pyydän pöydälle
Kannattaja: Mari Holopainen
Vastaehdotus:
Sandra Hagman: Päätösehdotuksen toiseksi kappaleeksi lisätään: "Samalla kuitenkin huolehditaan siitä, ettei kaupunkitasoinen kielivalikoima supistu, vaan Helsinki on jatkossakin kansainvälisyyttä ja monikielisyyttä tukeva kaupunki. Harvinaisempien kielten opetuksen jatkumisen turvaamiseksi myös 12-15 oppijan aloittavat ryhmäkoot ovat mahdollisia. Helsinki pyrkii jatkossakin mahdollistamaan opiskeltavien kielten tarjontaa, esimerkiksi helsinkiläisten koululaisten yleisimmin puhumiin kieliin, sekä viestimään huoltajille monipuolisen kielten opiskelun hyödyistä lapsen kognitiiviselle kyvykkyydelle. Koulujen välistä yhteistyötä kehitetään edelleen, jotta kielitarjonta voi säilyä monipuolisena ja jotta ryhmäkoot eivät supistu liian pieniksi yläkouluvaiheessa. Kielivalikoima pidetään sellaisena, että yleisopetuksen ryhmäkoot eivät kasva kohtuuttomasti."
Liitettä 1 muokataan vastaavasti
Kannattaja: Seida Sohrabi
Sandra Hagmanin vastaehdotusta ei käsitelty, koska asia päätettiin panna pöydälle.
Hylkäysehdotus:
Mika Ebeling: Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hylätä päätösesityksen.
Mika Ebelingin hylkäysehdotusta ei käsitelty, koska asia päätettiin panna pöydälle.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Pyydän pöydälle
Jaa-äänet: 4
Sandra Hagman, Johanna Kuisma, Seida Sohrabi, Sami Säynevirta
Ei-äänet: 5
Mika Ebeling, Mari Holopainen, Marika Koski, Annica Moore, Ozan Yanar
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti panna asian pöydälle äänin 5 – 4.
24.09.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Mervi Korhonen, toimialan kehittämisen tuen yksikön päällikkö, puhelin: 310 80498
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mervi Korhonen, toimialan kehittämisen tuen yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 80498