Hankinta, suun terveydenhoidon kokonaishoito -palvelusetelin analyysituki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Analyysituki suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnan kehittämisen tukemiseen Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle
Päätös
Johtajahammaslääkäri päätti hankkia asiantuntijapalveluja suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnan kehittämisen tukemiseen Nordic Healthcare Groupilta (NHG).
Palvelua hankitaan ajalla 15.10.2024 – 31.12.2024.
Hankinta perustuu NHG:n tarjoukseen 13.9.2024. Hankinnan arvo on 26 400 euroa (+alv).
Päätöksen perustelut
Taustaa
Suun terveydenhuolto on hankkinut kokonaishoidon palvelusetelin kehittämiseen asiantuntijapalveluja NHG:ltä vuonna 2021. Edellä mainittu palvelusetelitoiminnan kehittäminen oli osa sote-uudistukseen liittyvää rakenneuudistushanketta ja liittyi järjestäjärooliin sekä roolin konkretisointiin liittyvään toimeenpanoon. Em. kehittämiseen liittyen NHG:lle oli tehty toimeksiantosopimus ajalle 20.9.-31.12.2021.
Johtajahammaslääkäri on tehnyt 7.4.2022 § 31 päätöksen suun terveydenhuollon toiminnan kehittämisen asiantuntijapalvelun hankkimisesta NHG:ltä. Toiminnan kehittäminen liittyi suun terveydenhuollon johdon palvelustrategisen osaamisen, eri tuotantotapojen ja niiden hinnoittelun, talouden ja toiminnan ymmärryksen sekä järjestäjäosaamisen lisäämiseen. Lisäksi kehittäminen liittyi suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelin toimivuuden parantamiseen ja kustannuksien tarkentumiseen oman tuotannon kustannukseen vertautumisen osalta. Edellä mainittuun päätökseen liittyen NHG:n kanssa on allekirjoitettu toimeksiantosopimus 7.6.2022 ajalle 11.4.-31.12.2022.
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt tuotteistuksen ja kustannuslaskennan hankinnan lisähankinnasta päätöksen 12.10.2022 § 104. Edellä mainitusta lisähankinnasta on solmittu toimeksiantosopimus NHG:n kanssa ajalle 28.10.2022-18.2.2023.
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on lisäksi tehnyt tuotteistuksen ja kustannuslaskennan hankinnan lisähankinnasta päätöksen 31.8.2023 § 101. Edellä mainitusta lisähankinnasta on solmittu toimeksiantosopimus NHG:n kanssa ajalle 18.9.2023-31.12.2023.
Perustelut hankinnalle
Asiantuntijapalvelujen hankinta suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnan kehittämisen tukemiseen on jatkumoa 31.12.2023 päättyneelle aiemmalle toimeksiannolle.
Johtajahammaslääkäri katsoo, että asiantuntijapalvelujen hankinta NHG:ltä on perusteltua syystä, että NHG on tuottanut edellä mainittua palvelua suun terveydenhuollolle vuosina 2021–2023.
Aikaisemmin toteutettujen toimeksiantojen yhteydessä on toteutettu KOHO-palvelusetelin korvaustason kustannusvertailu suun terveydenhuollon oman toiminnan tuotantokustannukseen. Tuolloin tunnistettiin tarve kustannusvertailun päivittämiseen ja jatkokehittämiseen mahdollisten toimintaympäristön muutosten myötä.
Tavoitteena on hyödyntää aiemman toimeksiannon myötä työstettyjä laskentoja ja sitä osaamista ja ymmärrystä, jota aiempien toimeksiantojen myötä NHG:lle on kertynyt Helsingin suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnan kehittämisen erityistarpeiden osalta.
Mikäli palveluntuottaja vaihtuisi, jouduttaisiin jatkokehittämiseen käyttämään moninkertainen aika, jos aiemman toimeksiannon myötä tehdyn työn ja sen myötä saadun ymmärryksen sisäistäminen jouduttaisiin työstämään uudelleen toisen palveluntuottajan kanssa.
Nyt hankittavan suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnan kehittämisen tuen asiantuntijapalvelun hankinnan tavoitteena on päivittää KOHO-palvelusetelin korvaustason kustannusvertailu suun terveydenhuollon oman toiminnan tuotantokustannukseen. Aikuisten kiireettömän palvelusetelihoidon asiakassegmentointi on muuttunut 1.4.2024 ja KOHO-palvelusetelitoimintaan ohjataan nyt tarkoituksenmukaisesti enemmän laajemman hoidon tarpeessa olevia potilaita. Lisäksi KOHO-palvelusetelituottajien määrä on lisääntynyt. Palvelusetelitoiminnan kehittäminen edellyttää näiden muutosten myötä KOHO-palvelusetelin edellisen 6kk toteutuneen korvaustason laskentaa. Samalla saamme KOHO-toimenpideprofiilien vertailutietoa laadunvarmistuksen ja valvonnan varmistamiseksi, omana toimintana toteutetun laadun pistokoeseurannan ja asiakaspalautteiden analysoinnin tueksi. Vertailutieto on tärkeä myös aiemman toimeksiannon myötä toteutettujen valvonnan ja ohjauksen toimenpiteiden vaikutusten varmistamiseksi. Näistä saatavan materiaalin avulla on mahdollista parantaa järjestäjän kokonaiskuvaa valvontalain velvoittamista palvelun laadullisista edellytyksistä.
Nyt hankittava analyysituki sisältää tarjouksen kokonaisuudet A-E. Kokonaisuus sisältää yhteensä enimmillään 24,5 henkilötyöpäivää ja jakautuu seuraavasti:
- projektinhallinto ja työpajat, 3 htp
- Helsingin oman tuotannon vertailuaineiston päivitys, 2,5 htp
- KOHO-tuottajien edellisen 12 kuukauden aineoston validoinnin, analyysin sekä toimenpide- ja kustannusvertailun päivityksen, 12–14 htp
- KOHO-profiilin arvioinnin terveysindeksin avulla, 2 htp
- toteutuneen ja arvioidun KOHO-korvauksen vertailun, 3 htp
Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, mikäli järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016).
Sopimus
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuohjeet tiedoksi.
Hankintavaltuudet
Johtajahammaslääkärin oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 27.8.2024 § 167.
Päätös tullut nähtäväksi 11.10.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Susanna Ilonen, ylihammaslääkäri, puhelin: 040 6324697