Metroliikenteen liikennöintisopimuksen jatkosopimus, lisäsopimus nro 8, liikenneliikelaitos HKL
Metron liikennöintisopimuksen lisäsopimus nro 8
Päätösehdotus
Johtokunta
- hyväksyy Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa solmittavan, sopimusta metroliikenteen hoitamisesta 2010–2024 täydentävän lisäsopimuksen nro 8, jolla sovitaan metrojunien pyörien epänormaalista kulumisesta johtuvien lisäkustannusten korvaamisesta liikenneliikelaitokselle,
- valtuuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan tekemään lisäsopimus nro 8 sopimusluonnokseen mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia,
- valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan allekirjoittamaan lopullisen lisäsopimuksen nro 8 HSL:n kanssa, ja
- valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan vahvistamaan lisäsopimuksessa nro 8 esitettyjen periaatteiden mukaisesti kulloinkin sovellettavan linjakilometrikorvauksen määrän 1.7.2025 jälkeen.
Esittelijän perustelut
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ostaa pääkaupunkiseudun metroliikenteen liikennöinnin liikenneliikelaitokselta voimassa olevan 13.9.2010 allekirjoitetun liikennöintisopimuksen ja sitä täydentävien lisäsopimusten mukaisesti. Nykyinen liikennöintisopimus on voimassa 30.6.2032 asti.
Päätettävänä olevalla lisäsopimuksella nro 8 sovitaan metrojunien pyörien epänormaalista kulumisesta johtuvien lisäkustannusten korvaamisesta HKL:lle.
Lisäsopimus nro 8
Vuonna 2023 metrojunien pyöräprofiilin seurantamittausten yhteydessä on havaittu pyörien laippojen epänormaalia kulumaa. Tämän takia pyörien kulutuspintaa on jouduttu sorvaamaan normaalia enemmän, mikä on lyhentänyt pyörien elinkaarta noin 38 %. Lisäksi kulumisesta aiheutuvat ylimääräiset pyörienvaihdot tuovat muutoksia kaluston normaaliin huoltosykliin, mikä osaltaan aiheuttaa lisäkustannuksia. Yhtä selittävää tekijää pyörien nopeutuneelle kulumiselle ei ole tunnistettu. Kulumisen arvioidaan liittyvän mm. metrorataverkon uuden osuuden ratageometriaan sekä kaarteiden rasvaukseen.
Pyörien epänormaalia kulumaa on pyritty hidastamaan mm. metroradan ylimääräisillä rasvauksilla. Lisäksi tämän Lisäsopimuksen nro 8 solmimishetkellä yhteen M300-metrojunaan on koeluonteisesti asennettu automaattinen pyörän kulutuspinnan rasvauslaite. Rasvauslaite on hidastanut pyörien kulumaa ja tarkoituksena on varustaa loput M300-sarjan metrojunat rasvauslaitteilla vuoden 2025 aikana. Tämän hetken arvion mukaan rasvauslaite puolessa junakalustossa riittäisi radan voiteluun koko kalustoa varten.
Pyörien epänormaalista kulumisesta aiheutuvien lisäkustannusten kattamiseksi linjakilometrikorvausta korotetaan 0,05 eurolla/kilometri ajalle 1.1.2024 – 30.6.2025.
Pyörien kulumista ja korjaavien toimenpiteiden vaikutusta seurataan säännöllisesti sopimusosapuolten yhteistyössä. Seurannan perusteella määritetään pyörien epänormaalin kulumisen johdosta kulloinkin sovellettava linjakilometrikorvauksen määrä 1.7.2025 jälkeen.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 8. kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää liikelaitoksen palvelujen hinnoittelusta ja palvelujen myyntiä koskevista sopimuksista.
HKL:n johtokunta on 21.8.2020, 125 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista palvelujen hinnoitteluun ja palveluiden myyntiä koskevien sopimuksiin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000,00 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan myyntisopimuksen kokonaisarvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %), päättää johtokunta sopimusta täydentävien lisäsopimusten hyväksymisestä.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 24.10.2024 § 83
Päätös
Esittelijä poisti asian esityslistalta ennen keskustelun aloittamista.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277