Hankinta, M300-metrojunien jarrujen kunnostaminen, liikenneliikelaitos

Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden huolto, tarjoajien poissulku hankintamenettelystä

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Johtokunta sulkee ALSTOM Transport Helsinki Finlandin pois tarjouskilpailusta osa-alueille 1 ja 2, koska tarjoajan alustava tarjous on jätetty määräajan jälkeen.

Johtokunta sulkee Rail Line Components, S.L.U:n tarjouskilpailusta osa-alueille 1 ja 2, koska tarjoaja ei toimittanut alustavaa tarjousta.

Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena on M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden huollot.

Kaupunginhallitus hyväksyi 7.10.2024 M300-metrojunien raskashuoltojen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, materiaalihankinnat ja huoltojen toteutuksen on 8.000.000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2024.

Toimitusjohtaja hyväksyi 7.6.2024, 46 §, M300-metrojunien jousijarrujen peruskorjauksen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 990.000 euroa.

M300-metrojunien raskashuolto on junien valmistajan määrittelemän huolto-ohjelman mukainen perusparannus. Raskashuollon toteutuksella varmistetaan metrojunakaluston käytettävyys liikenteessä. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) on sitoutunut korvaamaan hankkeen toteuttamisesta aiheutuneet kulut osana metron liikennöintisopimuksen mukaista liikennöintikorvausta.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä käytetään vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaista neuvottelumenettelyä.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta hankinnasta hankintailmoituksen 24.9.2024 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa ja nro:lla 574046-2024 24.9.2024 EUn virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu.

Osallistumishakemukset tuli jättää 11.10.2024 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti neljä ehdokasta:

  • ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy (osa-alueet 1 ja 2)
  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden (osa-alueet 1 ja 2)
  • Rail Line Components, S.L.U (osa-alueet 1 ja 2)
  • VR FleetCare Ltd(osa-alueet 1 ja 2)

Johtokunta valitsi 24.10.2024, 87 §, M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden huollon hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen seuraavat ehdokkaat

Osa-alue 1 - M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden peruskorjaushuollot

  • ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy
  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
  • Rail Line Components, S.L.U
  • VR FleetCare Ltd

Osa-alue 2 - M300-metrojunien jarrusatuloiden peruskorjaushuollot

  • ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy
  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
  • Rail Line Components, S.L.U
  • VR FleetCare Ltd

Alustavat tarjoukset

Alustava tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 29.10.2024 neuvottelumenettelyyn valituille tarjoajille. Alustavassa tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että alustavien tarjousten vastaanottamisen määräaika on 22.11.2024. kello 12.00 (UTC +2). Alustavan tarjouspyynnön neuvottelukutsussa kohdassa 5 Dokumentaatio ja tietojen vaihto ilmoitetaan, että alustava tarjous tulee toimittaa Tarjouspalvelun kautta.

Tarjoajat Knorr-Bremse Rail Systems Sweden ja VR FleetCare Ltd. jättivät alustavan tarjouksen määräajassa Tarjouspalvelussa.

Tarjoaja Rail Line Components, S.L.U ei jättänyt alustavaa tarjousta.

Tarjoaja ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy jätti alustavan tarjouksen sähköpostitse 22.11.2024 kello 21.17 (UTC +2).

Alustavien tarjousten käsittely

Alustavan tarjouspyynnön kohdassa 7.2 Alustavan tarjouspyynnön mukaisuus todetaan: “Mikäli tarjoaja ei toimita vaadittuja tietoja Tilaajan asettamassa määräajassa tai Tilaaja katsoo puutteen vaarantavan hankintamenettelyn asianmukaisen toteuttamisen tai tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun, on Tilaajalla oikeus sulkea tarjoaja pois tarjouskilpailusta.”

Oikeuskäytännön mukaan tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää myöhässä tulleiden tarjousten hylkäämistä, minkä vuoksi ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy poissuljetaan tarjouskilpailusta.

Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää myös kaikilta tarjoajilta alustavan tarjouksen jättämistä, minkä vuoksi Rail Line Components, S.L.U poissuljetaan tarjouskilpailusta.

Määräajassa toimitettujen alustavien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus tarkastettiin ja hyväksyttävän alustavan tarjouksen jättivät Knorr-Bremse Rail Systems Sweden ja VR FleetCare Ltd.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Johtokunta ei ole siirtänyt toimivaltaansa em. rajan ylittävässä rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä, kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä, innovaatiokumppanuudessa ja dynaamisessa hankintajärjestelmässä ehdokkaiden valinnasta sekä suunnittelukilpailussa osallistujien valinnasta tai näiden edellä mainittujen hankintamenettelyjen mahdollisissa välipäätöksissä.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) ja koskiessa neuvottelumenettelyn välipäätöstä päättää johtokunta hankinnasta.

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 24.10.2024 § 87

Päätös

Johtokunta valitsi M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden huollon hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen seuraavat ehdokkaat

Osa-alue 1 - M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden peruskorjaushuollot

  • ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy
  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
  • Rail Line Components, S.L.U
  • VR FleetCare Ltd

Osa-alue 2 - M300-metrojunien jarrusatuloiden peruskorjaushuollot

  • ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy
  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
  • Rail Line Components, S.L.U
  • VR FleetCare Ltd

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi
Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi