Avustuksen myöntäminen, järjestöavustukset 2025, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettävät enintään 10 000 euron avustukset vuodelle 2025
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja päätti myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2025 toimintaan yhteensä 22 500 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti.
Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja päätti, avustuksissa noudatetaan seuraavia ehtoja:
- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2025 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.
- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.
- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2027. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2026 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2025 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.
- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.
- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.
- Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.
- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
Päätöksen perustelut
Kaupunginkanslia vastaa avustusten maksatuksesta kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti siten, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa. Kaikki tässä päätöksessä mainitut avustukset ovat suuruudeltaan sen kokoisia, että ne maksetaan yhtenä eränä helmikuussa 2025.
Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6.2022 (§27), että kaupunginkansliaan keskitetään kaupunginhallituksen valtionperintöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu.
Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään.
Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisen valtionrahoituksen käyttösuunnitelmassa olevien avustusmäärärahojen osalta päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija).
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on delegoinut (18.6.2024 § 138) enintään 10 000 euron avustuksista päättämisen toimialajohtajalle.
Avustusten jakamisessa kiinnitetään jatkossa korostetusti huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 7 §:n 4 momenttia koskevassa perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin.
Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).
Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 (§ 661) hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon- ja pelastustoimen avustusten kriteerit.
Avustuskriteerit
Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.
Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.
Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).
Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvamuotoista. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.
Pelastustoiminnan avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.
Vuoden 2025 avustusten haku ja viestintä ja saapuneet hakemukset
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen
ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten hakuaika vuodelle 2025 oli 2.5.–3.6.2024. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi avustusasioinnin verkkosivuilla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 14.12.2023 Avustushaun aukeaminen kuulutettiin Helsingin Sanomissa sekä Hufvudstadsbladetissa 15.12.2023. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävätasoisesti.
Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin avustusasioinnissa (avustukset.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 3.6.2024 kello 16.00.
Avustushausta järjestettiin avustusinfo 18.4.2024 Teamsin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse vuonna 2023 avustuksia saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli tieto avustushaun aikataulusta sekä infon ajankohta ja muuta ajankohtaista tietoa järjestöille. Avustushaun aukeamisesta julkaistiin myös hel.fi -uutinen 5.4.2024.
Kaupunginhallitukselle ja sosiaali- ja terveystoimelle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2025 saapui yhteensä 205 kappaletta. Kaikki avustushakemukset saapuivat määräaikaan mennessä.
Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet
Päätöksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 4 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi kaupunginhallitus 26.9.2022 § 661 päätti avustuskriteerit (liite 3), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita.
Vuonna 2025 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa toimintaa, joka täydentää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen lakisääteisiä palveluja sekä edistää kaupunkistrategian ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteita. Avustettava toiminta kohdentuu lapsiperheiden vertaistukeen, parisuhteen tukeen, ikäihmisten toimintakykyä tukevaan toimintaan sekä pelastustoimea täydentävään toimintaan.
Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus
Talousarviokohdalle 5 10 01 Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut ovat varattu 1 200 000 euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestöavustuksiin. Toimialajohtajan päätettävänä on 22 500 euroa vuoden 2025 avustuksiin.
Talousarviovalmistelun yhteydessä oli mahdollisuus nostaa kokonaisavustusmäärärahaa edellisestä vuodesta 20 %. Aiemmissa avustusesityksissä ei ole voitu huomioida yleistä kustannustason nousua vuoden 2018 jälkeen (muun muassa tilakulut, palkat ja muut hankintamenot). Aiemmissa avustusesityksissä ei ole voitu huomioida yleistä kustannustason nousua vuoden 2018 jälkeen (muun muassa tilakulut, palkat ja muut hankintamenot). Avustusmäärärahan taso on pysynyt vuosia suhteellisen samalla tasolla, joka on osin ohjannut hakijoita hakemaan totuttua avustustasoa.
Lisämäärärahan ansiosta on pystytty tekemään tasapuolinen korotus aikaisempien vuosien avustustasoon kaikille yhdenmukaisen korotusprosentin mukaisesti. Käytännössä lisämääräraha on mahdollistanut myös kokonaan uusien avustuksensaajien ja -toimintojen mukaan ottamisen kokonaisuuteen. On kuitenkin huomioitava, että kaupunginvaltuusto vahvistaa vuosittain avustusmäärärahat, eikä nyt budjetissa olevat määrärahat kuusi miljoonaa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden avustamiseen sekä 1,2 miljoonaa euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen järjestöavustuksiin määritä seuraavien vuosien avustustasoa.
Edellisen avustuksen käytön valvonta
Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2023 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi.
Osana avustusten käytönvalvontaa tehtiin myös kuudelle järjestölle, joille on myönnetty avustusta vuonna 2023, pistokoeluontoiset tarkastukset yhteistyössä KPMG Oy:n kanssa. Valvontakäynnit ja raportit valmistuivat 8.11.2024 mennessä. Jos toiminta ei täytä kaupungin avustusten yleisiä avustusohjeita ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksille asetettuja kriteereitä, avustusta ei voida myöntää. Tarkastettujen kohteiden toiminta oli yleisohjeen ja kriteereiden mukaista.
Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2023 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2023 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on tämän asian liitteenä 2. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2023, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.
Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), niin näihin pyydettiin kiinnittämään huomiota.
Avustuspäätöksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet
Avustuspäätöstä laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen avustusten jakoperusteisiin tai jos hylkäämiseen on muu painava syy.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusmäärärahat on kohdennettu sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan lakisääteistä toimintaa tukevaan ja täydentävään toimintaan.
Toimialajohtajan päätettävänä avustettavista järjestötoiminnoista kohdennetaan lapsiperheiden tukeen 15200 euroa, ikäihmisten tukeen 5600 euroa ja pelastustoimea täydentävään toimintaan 1700 euroa.
Kaupunginkanslia jatkaa edelleen vuonna 2023 aloitettua kaupungin avustustoiminnan kehittämistä. Kehittämistyöhön kuuluu muun muassa keskushallinnon ja toimialojen avustuslajeja, tavoitteita ja kriteereitä koskevan kokonaiskuvan tarkentaminen, kaupunginhallituksen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuskriteereiden uudistaminen sekä hakulomakeuudistus, avustusviestintä ja avustusten valmistelu avustettavan toiminnan vaikuttavuuden, yleishyödyllisyyden ja hakijan omavaraisuuden näkökulmasta sekä kaupunkiyhteisen avustusten käsittely-, analysointi- ja raportointijärjestelmän kehittämistyö. Tavoitteena on selkiyttää ja yhdenmukaistaa sekä kaupunkitasoista avustustoimintaa että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustamisen kokonaisuutta ja avustusten kohdentumista kunta- Helsingissä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.
Toimialajohtajan päätettävänä olevat myönnettävät avustukset käyttötarkoituksineen, on kuvattu tämän asian liitteessä 1. Liite 2 sisältää hakijoiden taloustiedot.
Liitteessä 1 taulukossa sarakkeen otsikossa Ehdotettu/päätös sotepe ja otsikossa Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste sotepe 2025 viitataan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisesta rahoituksesta esitettäviin avustuksiin.
Päätöshistoria
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 10.12.2024
§ 260 päättänyt yli 10 000 euron avustuksista, yhteensä
1 177 500 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 19.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Marianne Neijonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 29263