Hankinta, lisäkilpailutus, asiakaskuljetusten liikennöinti, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013042
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 30 §

HelpBus Oy:n hankintaoikaisuvaatimus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 28.1.2025 § 28 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävää hankintaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä HelpBus Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 28.1.2025 § 28 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävää hankintaa.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Sopimuksen kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävä hankinta, jota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää vammaispalvelulain (380/1987, 675/2023), kehitysvammalain (519/1977), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella. Asiakaskuljetusten liikennöinnillä korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus. Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 5.11.2024 § 237.

Hankintaan sisältyi yksi liikennöintiryhmä, suoraohjausliikenne. Kyseiseen ryhmään kilpailutettiin erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö jaettiin neljään osa-alueeseen ajoneuvon ja ajovuoron perusteella. Tarjouksessaan tarjoajan oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Tarjouskilpailussa oli mahdollista tarjota useampaa ajoneuvoa samaan osa-alueeseen, jolloin tarjoajien tuli täyttää uusi, rinnakkainen tarjous.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinti hankinta kilpailutettiin julkisena hankintana avoimella menettelyllä kesä- ja elokuun 2023 aikana. Tarjouspyyntö julkaistiin 6.11.2024, ja määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 11.12.2024. Tarjouksia eri osa-alueille saapui määräaikaan mennessä yhteensä 136 kappaletta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävästä hankinnasta päätöksen 28.1.2025 § 28.

Oikaisuvaatimus ja oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Tarjouksen jättänyt HelpBus Oy (Y-tunnus: 2267163-0) on 17.1.2025 tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 28.1.2025 § 28 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävää hankintaa.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessaan HelpBus Oy (jäljempänä myös oikaisuvaatimuksen tekijä) hakee muutosta päätökseen ja pyytää oikaisua koskien kolmea sen osa-alueelle 30 tekemää tarjousta, jotka hylättiin tarjouspyynnön vastaisina. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan yksi tarjotuista ajoneuvoista on edeltävän hankinnan myötä jo ajossa kyseisessä palvelussa, jolloin hankintayksiköllä on tiedossa, että kaikki kyseiset MG4-autot ovat täyssähköautoja ja päästöttömiä (WLTP-0 Co2). Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan ajoneuvojen päästöarvoja koskevat selvitykset on myös toimitettu jo edellisen hankintamenettelyn yhteydessä. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan kyseisen ajoneuvomallin osalta on lisäksi yleistietoa, että kyseessä on täyssähköauto. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan sähköautoille ei muutenkaan lasketa hankintayksikön edellyttämää WLTP-päästöarvoa, koska ne ovat kokonaan päästöttömiä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan sen toimittamasta tarjouksen liitteestä ilmenee ajoneuvon päästötaso. Se katsoo, että hankintayksikön olisi vähintään tullut pyytää asiassa täsmennystä, koska liitteeseen on laitettu ilmiselvästi Traficomin todistuksesta vain väärä kohta. Lisäksi ajoneuvon MB EQB osalta hankintayksiköllä on ollut tieto, että kyseiset autot ovat päästöttömiä myös muiden tarjoajien toimittamien selvitysten vuoksi.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vielä 18.2.2025 lähettänyt lisäselvitystä oikaisuvaatimukseensa liittyen ja lisäselvityksessä oikaisuvaatimuksen tekijä ilmoittaa, että tarjouspyynnön mukaan hankintayksikkö voi käyttää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tietokantaa ajoneuvojen tietojen ja ominaisuuksien tarkistamiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hankintayksikön olisi tullut käyttää tarkistukseen Traficomin tietoja ja tulkintaa, jos tarjoaja itse ei ole ilmoittanut niitä. Myös 18.2.2025 toimitettu lisäselvitys on huomioitu oikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan tarjoukseen liitetyistä dokumenteista tuli ilmetä kunkin tarjotun ajoneuvon päästöarvo käytetyn mittaustavan mukaan. Jos päästöarvo oli ilmoitettu WLTP-mittaustapaa käyttäen, tuli selvityksestä käydä ilmi WLTP-päästöarvo sekä tieto siitä, että mittaustapana on käytetty nimenomaan WLTP-mittaustapaa. Jos päästöarvo oli alun perin ilmoitettu NEDC-mittaustapaa käyttäen, tarjoajan tuli muuntaa NEDC-päästöarvo WLTP:n mukaiseksi päästöarvoksi tarjouspyynnössä mainittujen ohjeiden mukaisesti. WLTP:n mukaisen CO2-päästöjen määrä tuli laskea käyttämällä tarjouspyynnöllä esitettyä kaavaa. Jos WLTP-arvon laskennassa oli käytetty yllä ilmoitettua laskukaavaa, tarjoajan tuli tarjouspyynnön mukaan liittää tarjoukselle päästöarvon osoittava dokumentti sekä laskelma. Mikäli ajoneuvon päästöt alittivat tai olivat tasan 50 g/km, ajoneuvo sai 30 vertailupistettä. Päästöarvoluokassa 51–120 g/km ajoneuvo sai 15 vertailupistettä, luokassa 121–140 g/km 5 pistettä ja luokassa 141–160 g/km 0 pistettä.

Päästöarvoa koskevaksi selvitykseksi hyväksyttiin tarjotun ajoneuvon rekisteriote, mikäli siinä oli tarjouspyynnöllä vaaditut tiedot ajoneuvon päästöarvosta ja käytetystä menetelmästä. Vaihtoehtoisesti hyväksyttiin pyydetyt tiedot sisältävä kuvakaappaus tarjotun ajoneuvon tiedoista Traficomin verkkosivulta, valmistajan tai maahantuojan edustajan todistus päästöarvosta ja sen mittaustavasta (esim. CoC-vaatimusten-mukaisuustodistus) tai maahantuojan ilmoittama tekninen tieto uudelle (rekisteröimättömälle) ajoneuvolle.

HelpBusin toimittamilla asiakirjoilla ei ollut hankintayksikön edellyttämällä tavalla nähtävissä ajoneuvon päästöarvotieto. Liitteiden kohdassa ”Ajoneuvon kulutus- ja päästötiedot” on ilmoitettu ajoneuvon päästöluokaksi 715/2007–2018/1832AX. Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa itsekin, että se oli poiminut liitteelle Traficomin rekisteristä väärän kohdan.

Hankintayksikkö hylkäsi HelpBus Oy:n tarjoukset, koska ajoneuvoista ei ollut toimitettu tarjouspyynnöllä vaadittuja hyväksyttäviä selvityksiä.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen.

Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatteen edellyttävän, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjousmenettelyn kaikissa vaiheissa on noudatettava sekä tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun periaatetta että avoimuuden periaatetta sen varmistamiseksi, että kaikilla tarjoajilla on samat mahdollisuudet tarjoustensa ehtojen laatimisessa.

Oikeuskirjallisuudessa on edelleen katsottu tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun edellyttävän sitä, että tarjoajan soveltuvuus, tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuus ja kokonaistaloudellinen edullisuus arvioidaan tarjouksessa olevien tietojen perusteella, vaikka kyse olisi hankintayksikölle ennestään tutusta toimittajasta. Hankintayksikkö ei siten voisi esimerkiksi ottaa huomioon tiedossaan olevia referenssejä, jos niistä ei ole mainintaa tarjouksessa (Eskola ym. 2017, s. 405). Myös oikeuskäytännössä on vahvistettu, että hankintayksiköllä ei ole oikeutta käyttää tarjouspyynnön vaatimusten täyttymistä arvioidessaan mahdollisia muita tietojaan tai aiempaa kokemusta tarjoajasta (MAO:127/2023).

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi hankintayksikkö ei voi siten ottaa tarjousten arvioinnissa huomioon muita kuin sellaisia asiakirjoja tai selvityksiä, jotka tarjoaja itse on toimittanut jättäessään tarjouksen kyseisessä hankintamenettelyssä. Hankintayksikkö ei voi hyväksyä selvityksenä asiakirjoja, jotka on toimitettu toisen hankintamenettelyn yhteydessä tai jotka ovat olleet liitettyinä toisen tarjoajan tarjoukseen. Se ei myöskään voi ottaa huomioon muita kuin tarjousasiakirjoista yksiselitteisesti ilmeneviä seikkoja sillä perusteella, että tarjoaja itse pitää näitä yleistietona.

Hankintamenettelyssä lähtökohtana on tarjousten lopullisuus. Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset pois tarjouskilpailusta.

Päästöarvoa koskevan asiakirjan toimittamista sekä sen sisältämiä tietoja koskevat vaatimukset on asetettu tarjouspyynnöllä. Hankintayksikkö on hankintapäätökseltä 28.1.2025 § 28 ilmenevällä tavalla katsonut, että hankinta-asiakirjoissa asetettujen hankintamenettelyn ehtojen sekä päästöarvoa koskevan asiakirjan olennaisuuden vuoksi sillä ei ole ollut oikeutta täsmennyksen pyytämiseen tarjoajilta. Hankintalain 74 §:n 2 momentin nojalla täsmennysmahdollisuuden sallimiseen ei joka tapauksessa ole ollut velvollisuutta.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi hankintayksikkö on hylännyt tarjoukset, jotka eivät ole täyttäneet päästöarvoa koskevien selvitysten toimittamiseen liittyviä vaatimuksia. Hankintayksikkö on hylännyt tarjoukset, joihin ei ole liitetty lainkaan WLTP-arvoa koskevaa dokumenttia tai joihin liitetyt selvitykset ovat olleet puutteellisia esimerkiksi siten, että päästöarvon mittaustapaa ei ole mainittu tai NEDC-arvon muuntamista koskeva laskelma on puuttunut.

Hankintayksiköllä on ollut oikeus hylätä oikaisuvaatimuksen tekijän tarjoukset. Hankintapäätöksen muuttamiselle ei ole aihetta.

Johtopäätökset

Tilaaja katsoo, että HelpBus Oy:n esittämän hankintaoikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia väitteitä, että se tulisi hyväksyä. Perusteita sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 28.1.2025 § 28 muuttamiseen ei ole.

Sulje

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja 28.01.2025 § 28

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävän hankinnan palveluntuottajiksi osa-alueiden 30 (Suoraohjaus, henkilöauto, 8 h, ma–pe, sijoittuu välille klo 5–22.30), 32 (Suoraohjaus, suuri esteetön ajoneuvo 8 h, ma–pe, sijoittuu välille klo 5–22.30) ja 33 (Suoraohjaus, suuri esteetön ajoneuvo kiipijällä,8 h, la–su ja arkipyhät, sijoittuu välille klo 5–22.30) osalta liitteissä 1–5 ilmenevät tarjoajat ja tarjotut ajoneuvot.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää hankinnan osa-alueen 31. Suoraohjaus (suuri esteetön ajoneuvo kiipijällä,8 h, ma–pe, sijoittuu välille klo 5–22.30).

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä 53 tarjousta. Hylätyt tarjoukset ja hylkäämisen perusteet ilmenevät liitteistä (Liitteet 1–5).

Valinnat on tehty ja palveluntuottajien osa-aluekohtainen ajoneuvojen valinta on määräytynyt tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu osa-alueittain on tämän päätöksen liitteenä.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.3.2025–30.4.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden (1+1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdolliset optiokaudet huomioiden on 16 500 000 euroa. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sille, että palveluntuottajat toimittavat
asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Asiakaskuljetusten liikennöinti on kilpailutettu viimeksi vuonna 2023. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävän hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 5.11.2024 § 237. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävällä hankinnalla korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinti, jota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää vammaispalvelulain (380/1987 ja 675/2023), kehitysvammalain (609/2022), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella. Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia. Edellä mainitut kuljetukset voivat liittyä esimerkiksi henkilöstön siirtymiseen työvuoron aikana ja hoitotarvikkeiden kuljetuksiin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen yksiköihin. Tavara- ja henkilökuljetuksia voidaan yhdistää.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vuonna 2023 kilpailuttama asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinta tarvitsee lisäresursseja, ja tällä täydentävällä hankinnalla kilpailutettiin lisää sekä henkilöajoneuvoja että esteettömiä ajoneuvoja palvelun täydentämiseksi.

Hankintaan sisältyi yksi liikennöintiryhmä; suoraohjausliikenne.
Kyseiseen ryhmään kilpailutettiin erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö jaettiin neljään (4) osa-alueeseen ajoneuvon ja ajovuoron perusteella.

Hankinnassa sovelletaan lakia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021) sekä Helsingin kaupungin ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen ympäristökriteerejä.

Hankintamenettely

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 6.11.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tarjouspyynnössä hankinta oli jaettu neljään (4) osa-alueeseen siten, että tarjoajan oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Tarjouskilpailussa oli mahdollista tarjota useampaa ajoneuvoa samaan osa-alueeseen, jolloin tarjoajien tuli täyttää uusi, rinnakkainen tarjous.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 20.11.2024 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhden (1) kysymyksen, johon vastattiin 25.11.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjousten jättämisen määräaika päättyi 11.12.2024 klo 12.00.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin sähköisessä järjestelmässä 11.12.2024.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjoajalla tuli olla taksiliikennelupa tai liikennelupa henkilöliikenteen harjoittamiseen. Hankintayksikön toteuttaman alustavan tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttyminen, tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkistetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle sekä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Laadusta saatavaan pistemäärään tarjouspyynnöllä vaikuttivat tarjotun ajoneuvon CO²-päästöt g/km. Ajoneuvon CO²-päästöt tuli ilmoittaa tarjouksessa WLTP-arvona.

Tarjouspyynnöllä oli vaadittu, että ajoneuvon vähimmäisvaatimusten mukaan tarjoajan tuli liittää tarjottavasta ajoneuvosta dokumentti, josta ilmenee todistetusti kyseisen ajoneuvon CO²-päästöihin liittyvä WLTP-arvo. Jos dokumenttia WLTP-arvosta ei ollut tai se oli puutteellinen, tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjoukseen liitetyistä dokumenteista tuli ilmetä kunkin tarjotun ajoneuvon päästöarvo käytetyn mittaustavan mukaan. Jos päästöarvo oli ilmoitettu WLTP-mittaustapaa käyttäen, tuli selvityksestä käydä ilmi WLTP-päästöarvo sekä tieto siitä, että mittaustapana on käytetty nimenomaan WLTP-mittaustapaa.

Jos päästöarvo oli alun perin ilmoitettu NEDC-mittaustapaa käyttäen, tarjoajan tuli muuntaa NEDC-päästöarvo WLTP:n mukaiseksi päästöarvoksi tarjouspyynnössä mainittujen ohjeiden mukaisesti. WLTP:n mukaisen CO2-päästöjen määrä tuli laskea käyttämällä tarjouspyynnöllä esitettyä kaavaa. Jos WLTP-arvon laskennassa oli käytetty yllä ilmoitettua laskukaavaa, tarjoajan tuli tarjouspyynnön mukaan liittää päästödokumentti sekä laskelma tarjouksen liitteeksi.

Dokumenteiksi hyväksyttiin tarjotun ajoneuvon rekisteriote, mikäli siinä oli tarjouspyynnöllä vaaditut tiedot ajoneuvon päästöarvosta ja käytetystä menetelmästä. Vaihtoehtoisesti hyväksyttiin pyydetyt tiedot sisältävä kuvakaappaus tarjotun ajoneuvon tiedoista Traficomin verkkosivulta, valmistajan tai maahantuojan edustajan todistus päästöarvosta ja sen mittaustavasta (esim. CoC-vaatimustenmukaisuustodistus) tai maahantuojan ilmoittama tekninen tieto uudelle (rekisteröimättömälle) ajoneuvolle.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Päästöarvoa koskevan asiakirjan toimittamista on vaadittu tarjouspyynnöllä. Tarjouspyynnöllä on asetettu myös vaatimukset asiakirjan muodolle ja sisällölle. Tarjouspyynnön kohdan Hylkäämisperusteet mukaan tarjous hylätään, jos se ei vastaa tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia. EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan hankintayksikön on hylkäämisestä päättäessään noudatettava arviointiperusteita, jotka se on itse vahvistanut (C-336/12, Manova, 39 ja 40 kohta). Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu vaarantuisi, jos hankintayksikkö hyväksyy vertailuun tarjousmenettelyä vastaamattomia tarjouksia (MAO:50/21, MAO:H84/2022).

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan muiden kuin olennaisten asiakirjojen ja tietojen kohdalla hankintayksiköllä on harkintavalta täsmennysten pyytämisessä. Oikeus pyytää täsmennystä koskee vain epäolennaisia puutteita tai virheitä, kuten puuttuvia asiakirjoja, joita ei käytetä tarjousten vertailussa (HE 108/2016 vp, s. 173). Päästöarvoa koskeva asiakirja on olennainen tarjousten vertailukelpoisuuden varmistamiseksi ja vertailun suorittamiseksi, minkä vuoksi hankintayksikön on tullut hylätä tarjoukset, joissa vaadittua, tarjousvertailuun vaikuttavaa asiakirjaa ei ole ollut. Vastaavasti muiden kuin olennaisten asiakirjojen osalta hankintayksiköllä ei joka tapauksessa ole ollut velvollisuutta antaa ehdokkaille tai tarjoajille oikeutta täsmentää tai täydentää tarjouksia (HE 108/2016 vp, s. 173–174). Hankinnan luonne ja laajuus huomioiden on ollut perusteltua edellyttää asiakirjojen toimittamista tarjouksen yhteydessä.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi hankintayksikkö on hylännyt tarjoukset, jotka eivät ole täyttäneet päästöarvoa koskevien selvitysten toimittamiseen liittyviä vaatimuksia. Hankintayksikkö on hylännyt tarjoukset, joihin ei ole liitetty lainkaan WLTP-arvoa koskevaa dokumenttia tai joihin liitetyt selvitykset ovat olleet puutteellisia esimerkiksi siten, että päästöarvon mittaustapaa ei ole mainittu tai NEDC-arvon muuntamista koskeva laskelma on puuttunut. Puutteellisten dokumenttien takia osa-alueella 30 hylättiin 18 tarjousta, osa-alueella 31 hylättiin kahdeksan (8) tarjousta, osa-alueella 32 hylättiin 17 tarjousta, osa-alueella 33 hylättiin kahdeksan (8) tarjousta. Hylätyt tarjoukset ilmenevät liitteistä.

Lisäksi osa-alueella 32. Suoraohjaus, suuri esteetön ajoneuvo, hylättiin kaksi (2) tarjousta, koska ajoneuvot oli tarjousten jättämisen hetkellä ja tarjousajan päättyessä rekisteröity pieniksi esteettömiksi ajoneuvoiksi. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, ettei yhdellekään tarjoajalle anneta mahdollisuutta saattaa tarjouspyyntöä vastaamatonta tarjoustaan tarjouspyynnön mukaiseksi tai muulla tavalla parantaa tarjoustaan (KHO:2020:39, KHO 5082/2017). Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjottavien esteettömien ajoneuvojen tuli olla suuria esteettömiä ajoneuvoja.

Hankintalain 125 §:n mukaisesti hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Osa-alueelle 31 ei saatu yhtään tarjouspyynnön mukaista tarjousta, siksi osa-alueen 31 hankinta keskeytetään tällä päätöksellä ja hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan osa-alueen 31 uudelleen.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli hinta 70 prosentin painoarvolla ja laatu 30 prosentin painoarvolla kokonaisvertailupisteistä. Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain.

Henkilöautojen osalta laadun vertailupisteet määräytyivät seuraavasti:
Alle tai tasan 50 g CO²/km 30 pistettä, 51–120 g CO²/km 15 pistettä, 121–140 g CO²/km 5 pistettä, 141–160 g CO²/km 0 pistettä.

Esteettömien ajoneuvojen osalta laadun vertailupisteet määräytyivät seuraavasti: Alle tai tasan 140 g CO²/km 30 pistettä, 141–180 g CO²/km 15 pistettä, 181–220 g CO²/km 5 pistettä, 221–285 g CO²/km 0 pistettä.

Mikäli tarjoaja oli merkinnyt päästöarvoluokan virheellisesti liian pieneksi tai suureksi, tarjous sai tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti nolla (0) vertailupistettä. TransEdun osa-alueelle 32 jättämillä tarjouksilla HMPK3.1 ja HMPK4.1 ajoneuvojen päästöarvoluokka oli merkitty virheellisesti liian suureksi. Tarjoukset saivat tämän vuoksi 0 vertailupistettä.

Hankinnan henkilöautojen kokonaismäärästä vähintään puolet tuli olla puhtaita ajoneuvoja eli CO²-päästöjen tulee olla alle 50 g/km (laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista 740/2021). Henkilöautoja koskevaan osa-alueeseen saatiin riittävä määrä tarjouksia puhtaista ajoneuvoista.

Kilpailutuksella perustettiin osa-alueille puitejärjestely, johon hyväksyttiin niin monta tarjoajaa, että arvioitu ajoneuvojen tarve saatiin täytettyä. Puitejärjestelyyn valittavien ajoneuvojen määrä osa-alueittain käy ilmi liitteistä. Valinta puitejärjestelyyn tehtiin ajoneuvokohtaisesti.

Osa-alueille valittiin lisäksi vara-ajoneuvoja tarjouspyynnön mukaisesti. Osa-alueelle 30, viisi (5) ajoneuvoa ja osa-alueelle 32, kymmenen (10) ajoneuvoa. Vara-ajoneuvoja voidaan ottaa käyttöön palveluntuotantoon tilanteissa, joissa asiakasmäärät kasvavat ja/tai mahdollisten lakimuutosten seurauksena ja/tai ne tulevat korvaamaan valittuja ajoneuvoja, mikäli ajoneuvoja poistuu palveluntuotannon piiristä sopimuskauden aikana. Tällä turvataan asiakaskuljetusten liikennöinnin häiriötön jatkuvuus. Vara-ajoneuvoiksi valittiin sijaluvultaan seuraavat ajoneuvot, jotka eivät tulleet valituiksi palveluntuotantoon hankintapäätöksellä. Vara-ajoneuvojen edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa asetetut vähimmäisvaatimukset. Varajärjestelyssä käytettävä ajoneuvo voi olla tarjottu ajoneuvo tai sitä teknisiltä ominaisuuksiltaan vähintään vastaava ajoneuvo.

Sopimus

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.3.2025 ja se päättyy 30.4.2026. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden (1+1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla. Lisäksi on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja voi päättää myös option käyttöönotosta.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

05.11.2024 Ehdotuksen mukaan

Lisätiedot

Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.02.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 28.1.2025 (1)
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 28.1.2025, liite, kohde 30, tarjous 1.0
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Oikaisuvaatimus 28.1.2025, liite, kohde 30, tarjous 3.0
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Oikaisuvaatimus 28.1.2025, liite, kohde 30, tarjous 4.0
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Oikaisuvaatimus, täydennys 29.1.2025, HelpBus Oy (1)
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimus, täydennys 29.1.2025, liite, GPT-105 Henkilöauto MG MG4 ELECTRIC _ Traficom
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Oikaisuvaatimus, täydennys 29.1.2025, liite, kohde 30, tarjous 1.0
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Oikaisuvaatimus, täydennys 29.1.2025, liite, kohde 30, tarjous 3.0
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Oikaisuvaatimus, täydennys 29.1.2025, liite, kohde 30, tarjous 4.0
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Oikaisuvaatimus, täydennys 29.1.2025, liite, NNU-576 Henkilöauto Mercedes-Benz EQB 250, Traficom
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.2.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.