Hankinta, lisäkilpailutus, asiakaskuljetusten liikennöinti, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013042
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 28

Asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävä hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävän hankinnan palveluntuottajiksi osa-alueiden 30 (Suoraohjaus, henkilöauto, 8 h, ma–pe, sijoittuu välille klo 5–22.30), 32 (Suoraohjaus, suuri esteetön ajoneuvo 8 h, ma–pe, sijoittuu välille klo 5–22.30) ja 33 (Suoraohjaus, suuri esteetön ajoneuvo kiipijällä,8 h, la–su ja arkipyhät, sijoittuu välille klo 5–22.30) osalta liitteissä 1–5 ilmenevät tarjoajat ja tarjotut ajoneuvot.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää hankinnan osa-alueen 31. Suoraohjaus (suuri esteetön ajoneuvo kiipijällä,8 h, ma–pe, sijoittuu välille klo 5–22.30).

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä 53 tarjousta. Hylätyt tarjoukset ja hylkäämisen perusteet ilmenevät liitteistä (Liitteet 1–5).

Valinnat on tehty ja palveluntuottajien osa-aluekohtainen ajoneuvojen valinta on määräytynyt tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu osa-alueittain on tämän päätöksen liitteenä.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.3.2025–30.4.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden (1+1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdolliset optiokaudet huomioiden on 16 500 000 euroa. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sille, että palveluntuottajat toimittavat
asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Asiakaskuljetusten liikennöinti on kilpailutettu viimeksi vuonna 2023. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävän hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 5.11.2024 § 237. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävällä hankinnalla korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinti, jota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää vammaispalvelulain (380/1987 ja 675/2023), kehitysvammalain (609/2022), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella. Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia. Edellä mainitut kuljetukset voivat liittyä esimerkiksi henkilöstön siirtymiseen työvuoron aikana ja hoitotarvikkeiden kuljetuksiin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen yksiköihin. Tavara- ja henkilökuljetuksia voidaan yhdistää.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vuonna 2023 kilpailuttama asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinta tarvitsee lisäresursseja, ja tällä täydentävällä hankinnalla kilpailutettiin lisää sekä henkilöajoneuvoja että esteettömiä ajoneuvoja palvelun täydentämiseksi.

Hankintaan sisältyi yksi liikennöintiryhmä; suoraohjausliikenne.
Kyseiseen ryhmään kilpailutettiin erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö jaettiin neljään (4) osa-alueeseen ajoneuvon ja ajovuoron perusteella.

Hankinnassa sovelletaan lakia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021) sekä Helsingin kaupungin ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen ympäristökriteerejä.

Hankintamenettely

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 6.11.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tarjouspyynnössä hankinta oli jaettu neljään (4) osa-alueeseen siten, että tarjoajan oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Tarjouskilpailussa oli mahdollista tarjota useampaa ajoneuvoa samaan osa-alueeseen, jolloin tarjoajien tuli täyttää uusi, rinnakkainen tarjous.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 20.11.2024 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhden (1) kysymyksen, johon vastattiin 25.11.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjousten jättämisen määräaika päättyi 11.12.2024 klo 12.00.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin sähköisessä järjestelmässä 11.12.2024.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjoajalla tuli olla taksiliikennelupa tai liikennelupa henkilöliikenteen harjoittamiseen. Hankintayksikön toteuttaman alustavan tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttyminen, tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkistetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle sekä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Laadusta saatavaan pistemäärään tarjouspyynnöllä vaikuttivat tarjotun ajoneuvon CO²-päästöt g/km. Ajoneuvon CO²-päästöt tuli ilmoittaa tarjouksessa WLTP-arvona.

Tarjouspyynnöllä oli vaadittu, että ajoneuvon vähimmäisvaatimusten mukaan tarjoajan tuli liittää tarjottavasta ajoneuvosta dokumentti, josta ilmenee todistetusti kyseisen ajoneuvon CO²-päästöihin liittyvä WLTP-arvo. Jos dokumenttia WLTP-arvosta ei ollut tai se oli puutteellinen, tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjoukseen liitetyistä dokumenteista tuli ilmetä kunkin tarjotun ajoneuvon päästöarvo käytetyn mittaustavan mukaan. Jos päästöarvo oli ilmoitettu WLTP-mittaustapaa käyttäen, tuli selvityksestä käydä ilmi WLTP-päästöarvo sekä tieto siitä, että mittaustapana on käytetty nimenomaan WLTP-mittaustapaa.

Jos päästöarvo oli alun perin ilmoitettu NEDC-mittaustapaa käyttäen, tarjoajan tuli muuntaa NEDC-päästöarvo WLTP:n mukaiseksi päästöarvoksi tarjouspyynnössä mainittujen ohjeiden mukaisesti. WLTP:n mukaisen CO2-päästöjen määrä tuli laskea käyttämällä tarjouspyynnöllä esitettyä kaavaa. Jos WLTP-arvon laskennassa oli käytetty yllä ilmoitettua laskukaavaa, tarjoajan tuli tarjouspyynnön mukaan liittää päästödokumentti sekä laskelma tarjouksen liitteeksi.

Dokumenteiksi hyväksyttiin tarjotun ajoneuvon rekisteriote, mikäli siinä oli tarjouspyynnöllä vaaditut tiedot ajoneuvon päästöarvosta ja käytetystä menetelmästä. Vaihtoehtoisesti hyväksyttiin pyydetyt tiedot sisältävä kuvakaappaus tarjotun ajoneuvon tiedoista Traficomin verkkosivulta, valmistajan tai maahantuojan edustajan todistus päästöarvosta ja sen mittaustavasta (esim. CoC-vaatimustenmukaisuustodistus) tai maahantuojan ilmoittama tekninen tieto uudelle (rekisteröimättömälle) ajoneuvolle.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Päästöarvoa koskevan asiakirjan toimittamista on vaadittu tarjouspyynnöllä. Tarjouspyynnöllä on asetettu myös vaatimukset asiakirjan muodolle ja sisällölle. Tarjouspyynnön kohdan Hylkäämisperusteet mukaan tarjous hylätään, jos se ei vastaa tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia. EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan hankintayksikön on hylkäämisestä päättäessään noudatettava arviointiperusteita, jotka se on itse vahvistanut (C-336/12, Manova, 39 ja 40 kohta). Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu vaarantuisi, jos hankintayksikkö hyväksyy vertailuun tarjousmenettelyä vastaamattomia tarjouksia (MAO:50/21, MAO:H84/2022).

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan muiden kuin olennaisten asiakirjojen ja tietojen kohdalla hankintayksiköllä on harkintavalta täsmennysten pyytämisessä. Oikeus pyytää täsmennystä koskee vain epäolennaisia puutteita tai virheitä, kuten puuttuvia asiakirjoja, joita ei käytetä tarjousten vertailussa (HE 108/2016 vp, s. 173). Päästöarvoa koskeva asiakirja on olennainen tarjousten vertailukelpoisuuden varmistamiseksi ja vertailun suorittamiseksi, minkä vuoksi hankintayksikön on tullut hylätä tarjoukset, joissa vaadittua, tarjousvertailuun vaikuttavaa asiakirjaa ei ole ollut. Vastaavasti muiden kuin olennaisten asiakirjojen osalta hankintayksiköllä ei joka tapauksessa ole ollut velvollisuutta antaa ehdokkaille tai tarjoajille oikeutta täsmentää tai täydentää tarjouksia (HE 108/2016 vp, s. 173–174). Hankinnan luonne ja laajuus huomioiden on ollut perusteltua edellyttää asiakirjojen toimittamista tarjouksen yhteydessä.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi hankintayksikkö on hylännyt tarjoukset, jotka eivät ole täyttäneet päästöarvoa koskevien selvitysten toimittamiseen liittyviä vaatimuksia. Hankintayksikkö on hylännyt tarjoukset, joihin ei ole liitetty lainkaan WLTP-arvoa koskevaa dokumenttia tai joihin liitetyt selvitykset ovat olleet puutteellisia esimerkiksi siten, että päästöarvon mittaustapaa ei ole mainittu tai NEDC-arvon muuntamista koskeva laskelma on puuttunut. Puutteellisten dokumenttien takia osa-alueella 30 hylättiin 18 tarjousta, osa-alueella 31 hylättiin kahdeksan (8) tarjousta, osa-alueella 32 hylättiin 17 tarjousta, osa-alueella 33 hylättiin kahdeksan (8) tarjousta. Hylätyt tarjoukset ilmenevät liitteistä.

Lisäksi osa-alueella 32. Suoraohjaus, suuri esteetön ajoneuvo, hylättiin kaksi (2) tarjousta, koska ajoneuvot oli tarjousten jättämisen hetkellä ja tarjousajan päättyessä rekisteröity pieniksi esteettömiksi ajoneuvoiksi. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, ettei yhdellekään tarjoajalle anneta mahdollisuutta saattaa tarjouspyyntöä vastaamatonta tarjoustaan tarjouspyynnön mukaiseksi tai muulla tavalla parantaa tarjoustaan (KHO:2020:39, KHO 5082/2017). Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjottavien esteettömien ajoneuvojen tuli olla suuria esteettömiä ajoneuvoja.

Hankintalain 125 §:n mukaisesti hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Osa-alueelle 31 ei saatu yhtään tarjouspyynnön mukaista tarjousta, siksi osa-alueen 31 hankinta keskeytetään tällä päätöksellä ja hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan osa-alueen 31 uudelleen.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli hinta 70 prosentin painoarvolla ja laatu 30 prosentin painoarvolla kokonaisvertailupisteistä. Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain.

Henkilöautojen osalta laadun vertailupisteet määräytyivät seuraavasti:
Alle tai tasan 50 g CO²/km 30 pistettä, 51–120 g CO²/km 15 pistettä, 121–140 g CO²/km 5 pistettä, 141–160 g CO²/km 0 pistettä.

Esteettömien ajoneuvojen osalta laadun vertailupisteet määräytyivät seuraavasti: Alle tai tasan 140 g CO²/km 30 pistettä, 141–180 g CO²/km 15 pistettä, 181–220 g CO²/km 5 pistettä, 221–285 g CO²/km 0 pistettä.

Mikäli tarjoaja oli merkinnyt päästöarvoluokan virheellisesti liian pieneksi tai suureksi, tarjous sai tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti nolla (0) vertailupistettä. TransEdun osa-alueelle 32 jättämillä tarjouksilla HMPK3.1 ja HMPK4.1 ajoneuvojen päästöarvoluokka oli merkitty virheellisesti liian suureksi. Tarjoukset saivat tämän vuoksi 0 vertailupistettä.

Hankinnan henkilöautojen kokonaismäärästä vähintään puolet tuli olla puhtaita ajoneuvoja eli CO²-päästöjen tulee olla alle 50 g/km (laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista 740/2021). Henkilöautoja koskevaan osa-alueeseen saatiin riittävä määrä tarjouksia puhtaista ajoneuvoista.

Kilpailutuksella perustettiin osa-alueille puitejärjestely, johon hyväksyttiin niin monta tarjoajaa, että arvioitu ajoneuvojen tarve saatiin täytettyä. Puitejärjestelyyn valittavien ajoneuvojen määrä osa-alueittain käy ilmi liitteistä. Valinta puitejärjestelyyn tehtiin ajoneuvokohtaisesti.

Osa-alueille valittiin lisäksi vara-ajoneuvoja tarjouspyynnön mukaisesti. Osa-alueelle 30, viisi (5) ajoneuvoa ja osa-alueelle 32, kymmenen (10) ajoneuvoa. Vara-ajoneuvoja voidaan ottaa käyttöön palveluntuotantoon tilanteissa, joissa asiakasmäärät kasvavat ja/tai mahdollisten lakimuutosten seurauksena ja/tai ne tulevat korvaamaan valittuja ajoneuvoja, mikäli ajoneuvoja poistuu palveluntuotannon piiristä sopimuskauden aikana. Tällä turvataan asiakaskuljetusten liikennöinnin häiriötön jatkuvuus. Vara-ajoneuvoiksi valittiin sijaluvultaan seuraavat ajoneuvot, jotka eivät tulleet valituiksi palveluntuotantoon hankintapäätöksellä. Vara-ajoneuvojen edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa asetetut vähimmäisvaatimukset. Varajärjestelyssä käytettävä ajoneuvo voi olla tarjottu ajoneuvo tai sitä teknisiltä ominaisuuksiltaan vähintään vastaava ajoneuvo.

Sopimus

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.3.2025 ja se päättyy 30.4.2026. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden (1+1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla. Lisäksi on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja voi päättää myös option käyttöönotosta.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Päätös tullut nähtäväksi 28.01.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.