Tutkimuslupa, Palvelukeskus Helsingin turvapuhelinpalveluiden hoitajien kokemuksia kaatumissensorikokeilusta

HEL 2024-013446
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 19

Tutkimuslupa, Palvelukeskus Helsingin turvapuhelinpalveluiden hoitajien kokemuksia kaatumissensorikokeilusta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja myönsi tutkimusluvan

********** **********

Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:Tutkimuksesta ja siihen osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittava yksikön esihenkilön ja/ tai tutkimuksen yhteyshenkilön kanssa.Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia Palvelukeskusliikelaitokselle, eikä liikelaitos sitoudu tiloissa tehtävien mahdollisten muutosten kustantamiseen.Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen,tietosuojalain 1050/2018, sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Palvelukeskusliikelaitokselle. **********

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Helsingin Palvelukeskuksen Turvapuhelinpalveluiden hoitajien kokemuksia Inlisol Oy:n kehittämistä kaatumissensoreista ja kaatumissensorikokeilusta. Tavoitteena on tuottaa hoitajien kokemusten perusteella lisätietoa kaatumissensoriteknologian käytöstä Turvapuhelinpalveluissa ja kaatumissensoriteknologian kokeilemisesta uudessa käyttöympäristössä. Tulosten avulla saatavaa tietoa voidaan käyttää kaatumissensoriteknologian suunnittelussa ja käyttöönotossa.

Kokonaisotanta koostuu viidestä Palvelukeskuksen puhelinpalveluiden hoitajasta, jotka ovat osallistuneet kaatumissensorikokeiluun omassa työssään. Otanta koostuu näistä viidestä hoitajasta, jotka ovat yksikön ainoat kaatumissensoreita työssään käyttäneet hoitajat.
Tutkimus toteutetaan laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelumenetelmä, teemahaastattelu. Laadullisen tutkimuksen avulla voidaan selvittää tutkittavien kokemuksia tilanteista. Tutkimus toteutetaan yksilöhaastatteluna. Ne toteutetaan Palvelukeskuksen tiloissa, ja haastattelun kesto on noin 30 minuuttia. Tutkimus toteutetaan siten, että tutkittavalle lähetetään tutkittavan informointilomake, suostumuslomake ja tietosuojailmoitus. Jos tutkittava päättää osallistua tutkimukseen, tulee hänen allekirjoittaa suostumuslomake. Tutkittava saa haastattelurungon ennen haastatteluja niihin valmistautumista varten. Haastattelupäivä sovitaan sähköpostitse tai puhelimitse tutkittavan kanssa. Haastattelut tullaan nauhoittama ja litterointeja käytetään myöhemmin tutkimuksen analysointivaiheessa.

Aineiston käsittely koko tutkimuksen ajan tapahtuu tietoturvallisten laitteiden avulla. Tutkimuksessa ilmenee haastateltavien ammatti ja työpaikka, mutta nimiä sekä muita henkilötietoja ei julkaista. Nauhoitukset tehdään Webexin avulla, jonka jälkeen nauhoitukset tallennetaan SAMKin suojatulle verkkolevylle. Litteroinnit tehdään Wordin litterointityökalun avulla Word-tiedostolle, joka sijaitsee myös SAMKin suojatulla verkkolevyllä. Tiedostossa hoitajat on nimetty hoitaja 1, hoitaja 2, jne., jolloin hoitajia ei voida tunnistaa myöskään litteroinnista. Henkilötiedot ovat nähtävillä vain tutkijalle ja tiedot poistetaan Eraser-ohjelman avulla, kun tutkimus on hyväksytty.

Tutkimuksessa olevia henkilötietoja käsitellään vastuullisesti lain määrittämällä tavalla. Henkilötietojen käsittelystä on aineistonhallintasuunnitelma. Tutkimuksessa ei kerätä arkaluonteisia henkilötietoja.
Tutkimus raportoidaan YAMK-tutkielmana.

Hallintosäännön 11 luvun 2 §:n mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.

Päätös tullut nähtäväksi 09.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Ulla Vuolle, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 33928

ulla.vuolle@hel.fi

Päättäjä

Minna Hoffström
toimitusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.