Yhteistyösopimus, työterveysliikelaitoksen asiakas- ja potilastietojen siirtäminen Kelaan sekä kustannusten korvaaminen
Yhteistyösopimus työterveysliikelaitoksen asiakas- ja potilastietojen siirrosta sekä kustannusten korvaamisesta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan kaupunginkanslian, työterveysliikelaitoksen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan välisen yhteistyösopimuksen työterveysliikelaitoksen asiakas- ja potilastietojen siirrosta sekä kustannusten korvaamisesta. Sopimus on voimassa määräajan.
Päätöksen perustelut
Sopimuksella sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, kaupunginkanslia ja työterveysliikelaitos sopivat sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveydenhuollon keskusarkistossa sijaitsevan, kaupungin työnantajana järjestämässä työterveyshuollossa muodostuneen analogisen aineiston siirrosta Kansaneläkelaitoksen arkistoitavaksi. Siirron syynä on asiakastietolain (703/2023) 16 §:n mukainen toiminnan päättyminen, jonka mukaisesti palvelunantajan on huolehdittava asiakirjojen toimittamisesta Kansaneläkelaitoksen säilytettäväksi ilman aiheetonta viivytystä. Työterveysliikelaitoksen toiminta päättyy 31.10.2024, jolloin myös liikelaitoksen rekisterinpitäjyys työterveyshuollon yksikkönä päättyy. Tietojen rekisterinpitäjä 31.10.2024 saakka on työterveysliikelaitos. Tietojen yhteisrekisterinpitäjät asiakastietolain 16 §:n mukaisesti työterveysliikelaitoksen toiminnan päättymisestä 1.11.2024 lukien ovat Kansaneläkelaitos ja Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala. Tiedot siirretään Kansaneläkelaitoksen pitkäaikaissäilytykseen
Sopimukseen sitoudutaan, sillä 1.1.2024 lähtien Kansaneläkelaitos, hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki toimivat yhteisrekisterinpitäjinä toimintansa lopettaneiden palvelunantajien asiakasasiakirjoille asiakastietolain mukaisesti. Toimintansa lopettava taho on vastuussa siitä, että toiminnassa kertyneet digitaaliset ja analogiset asiakas- ja potilastiedot siirretään Kansaneläkelaitokselle, joka vastaa aineiston säilyttämisestä. Työterveyshuollon asiakas- ja potilasasiakirja-aineiston osalta sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala tekee työtä työterveysliikelaitoksen sekä kaupunginkanslian lukuun. Työterveysliikelaitos vastaa 31.10.2024 saakka aineistojen seulonta-, pakkaus- ja siirtokustannuksista. 1.11.2024 alkaen kustannuksista vastaa kaupunginkanslia. Kustannukset korvataan jälkikäteen toteutuneiden ja todennettujen kustannusten mukaisesti. Yhteensä kustannusten arvioidaan olevan 10 952 €. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa talouden eriyttämisen toteutuminen ja aineistojen siirrosta johtuvien kustannuksien kohdentuminen Kunta-Helsingille.
Sopimuksen keskeisimpänä ehtona on terveydenhuollon keskusarkistossa olevan aineiston siirto Kansaneläkelaitoksen säilytettäväksi sekä siirtoa koskevien kustannusten korvaaminen. Ainestoa on yhteensä noin 200 hyllymetriä. Aineiston järjestelyn, pakkaamisen ja siirron toteuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan henkilöstö sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveydenhuollon keskusarkistossa. Sopimuksella asiakastietolain mukainen huolehtimisvelvoite sovitaan toteutettavaksi niin, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala vastaa siirron käytännön toteuttamisesta ja kaupunginkanslia korvaa siitä aiheutuvat kustannukset.
Yhteistyösopimus päättyy, kun kohteena oleva aineisto on siirretty Kansaneläkelaitoksen pitkäaikaissäilytykseen, Kansaneläkelaitos on vahvistanut vastaanottaneensa aineiston, ja kaupunginkanslia on maksanut sopimuksen mukaisen korvauksen siirrosta.
Sopimus tulee voimaan vasta, kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet sitä koskevan sopimuksen.
Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja johtaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintaa ja hallintoa. Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.
Päätös tullut nähtäväksi 30.10.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Niina Vilkman, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 35018