Hankinta, metrovarikon keskusrakennuksen kvv- ja iv-perusparannusten rakennusautiomaatiourakka, liikenneliikelaitos
Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien rakennusautomaatiourakka
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien rakennusautomaatiourakan toteuttajaksi Caverion Suomi Oy:n, yhteensä enintään 74.170,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Toimitusjohtaja tilasi metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien rakennusautomaatiourakan lisä- ja muutostyöt Caverion Suomi Oy:ltä lisä- ja muutostyötarjouksien LMT1, LMT2, LMT3 ja LMT4 mukaisesti yhteensä 3.902,54 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannusten toteuttaminen ylläpitää metrovarikon käytettävyyttä sekä alentaa kunnossapitokustannuksia. Alkuperäisten ilmanvaihto-, käyttövesi- ja viemärijärjestelmien elinkaaret ovat loppupuolella ja ilman perusparannuksia rakennuksen ja siten myös metrovarikon käytettävyys alenee.
Johtokunta hyväksyi 10.8.2023, 37 §, metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon perusparannuksen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.100.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa.
Samalla johtokunta hyväksyi metrovarikon keskusrakennuksen käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 533.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa.
Johtokunta valitsi 18.1.2024, 6 §, metrovarikon keskusrakennuksen IV- ja
KVV:n perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen
rakennus-, sähkö-, ilmanvaihto- ja putkiurakoiden toteuttajat. Tässä yhteydessä ei tehty päätöstä rakennusautomaatiourakasta, koska se ei sisältynyt samaan kilpailutukseen.
Hankintamenettely
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy lähetti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta tarjouspyynnön rakennusautomaatiotöiden puitejärjestelyn toimittajalle Caverion Suomi Oy:lle.
Caverion Suomi Oy jätti määräajassa tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen. Koska puitejärjestelyssä on vain yksi toimittaja, valitaan Caverion Suomi Oy metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien rakennusautomaatiourakan toteuttajaksi.
Lisä- ja muutostyöt
Urakan toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty aiemmassa vaiheessa ennakoimaan.
Nyt päätettävänä on seuraavat urakan lisä- ja muutostyöt
LMT1 | Käyttövesiverkoston venttiilimuutos turvatoiminnolla | 2.630,00 eur |
LMT2 | Sähkökeskuksen RK GR203 johdonsuoja- ja vikavirtahälytysten lisäys RAU-valvomoon | 420,18 eur |
LMT3 | Uuden alakeskuksen asennus kaapelikouruineen, koteloineen, moduulien, relekorttien, liittimien ja sulakkeiden siirto uuteen koteloon sekä alakeskussuunnitelmien muutos | 1.869,76 eur |
LMT4 | Sähkökeskusten RK GR204 ja RK GR210 johdonsuoja- ja vikavirtahälytysten lisäys RAU-valvomoon | 852,36 eur |
Rakennusautomaatiourakkaan on tämän päätöksen jälkeen tilattu lisä- ja muutostöitä yhteensä 3.902,54 eurolla.
Rakennusautomaatiourakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 78.072,54 euroa.
Kaikki hinnat alv 0 %.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Koska päätettävänä olevien lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu kumulatiivinen arvo on alle 500.000 euroa, voi toimitusjohtaja päättää asiasta.
Päätös tullut nähtäväksi 31.10.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277