Huvivenesataman jätehuoltosuunnitelma, Jollas Port, Puuskarinne 10, Jollas Port Oy
Päätös Jollas Port Oy:n jätehuoltosuunnitelmasta koskien satamaa osoitteessa Puuskarinne 10, 00850 HELSINKI
Päätös
Sataman pitäjä
Jollas Port Oy
Y-tunnus: 2336745-4
**********
Asian vireilletulo ja toimivalta
Jätehuoltosuunnitelma on jätetty vireille Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 19.4.2024
Merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 9 luvun 6 §:n mukaan huvivenesataman jätehuoltosuunnitelma on esitettävä arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi sen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, jonka alueella huvivenesatama sijaitsee.
Helsingissä Merenkulun ympäristönsuojelulain mukaisena kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii ympäristö- ja lupajaosto, joka on 10.11.2022 tekemällään päätöksellä §195 siirtänyt ympäristönseuranta- ja -valvontayksikön päällikölle päätösvallan hyväksyä huvivenesataman jätehuoltosuunnitelma.
Jätehuoltosuunnitelman sisältö
Sekajätteet
Sekajätteet kerätään kahteen satama-alueella olevaan sekajäteastiaan.
Vaaralliset jätteet
Vaarallisen jätteen keräys järjestetään satamassa 1.5.2025 mennessä.
Käymäläjätevedet
Satamassa ei ole omaa septitankin tyhjennyspistettä. Sataman käyttäjiä on ohjeistettu käyttämään lähintä olevassa olevaa pistettä, joka sijaitsee Sarvaston venesatamassa.
Satamaa ei koske merenkulun ympäristönsuojelulain 10 luvun 3 §:n mukainen velvoite antaa alukselle jätteen toimittamista koskeva tosite.
Suunnitelmasta kuuleminen ja tiedottaminen
ELY-keskusta ja sataman käyttäjiä on tiedotettu jätehuoltosuunnitelman laatimisesta. ELY-keskuksen lausuntopyyntö on lähetetty 3.9.2024. Jätehuoltosuunnitelma on ollut nähtävillä satamassa 30.8.2024 alkaen. Jätehuoltosuunnitelmasta ei ole annettu lausuntoja tai mielipiteitä.
Tarkastus
Satamaan ei ollut tarvetta tehdä tarkastusta.
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön yksikönpäällikkö päätti hyväksyä alla olevilla ehdoilla Jollas Port Oy:n jätehuoltosuunnitelman koskien yrityksen ylläpitämää huvivenesatamaa osoitteessa Puuskarinne 10. Suunnitelman hyväksymisestä tehdään merkintä ympäristönsuojelulain (527/2014) 222 §:ssä tarkoitettuun ympäristönsuojelun tietojärjestelmään.
- Satamassa on noudatettava jätehuoltosuunnitelmaa sen jälkeen, kun se on hyväksytty. Lisäksi jätehuollon toteuttamiseksi tarpeellisia toimia ja vastaanottolaitteiden kuntoa on seurattava, havaitut puutteet korjattava viivytyksettä ja jätehuollon toimia jatkuvasti kehitettävä.
- Sataman toiminnassa syntyvien vaarallisten jätteiden vastaanotto on järjestettävä 1.5.2025 mennessä.
- Muualla kuin satama-alueella olevan jätteenvastaanottopaikan käyttöoikeutta koskevasta järjestelystä, vastaanottopaikan sijainnista ja aukioloajasta on tiedotettava huvivenesataman käyttäjiä. Vastaanottopaikkaa koskevat yksityiskohtaiset tiedot on oltava jätteiden vastaanottopaikalla tai muualla satamassa nähtävillä.
- Sataman pitäjän tulee saattaa satamaa käyttävien alusten jätehuollosta vastaavien ja heidän edustajiensa saataville sataman jätehuoltojärjestelyitä koskevat ajantasaiset tiedot sähköisesti ja siten, että kaikki sataman merkittävät käyttäjäryhmät saavat niistä tiedon.
- Sataman pitäjän on päivitettävä ja esitettävä jätehuoltosuunnitelma toimivaltaisen viranomaisen arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi vähintään viiden vuoden välein. Lisäksi suunnitelma on päivitettävä ja esitettävä toimivaltaisen viranomaisen arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi, jos sataman toiminta tai satamaan jätettävien jätteiden laatu, määrä tai jätehuolto muuttuu merkittävästi.
Käsittelymaksu
Jätehuoltosuunnitelman hyväksymisestä peritään 280 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024, 31 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 6 §:n mukaan sataman jätehuoltosuunnitelma on hyväksyttävä, jos jätteiden vastaanotto ja vastaanottolaitteet täyttävät Merenkulun ympäristönsuojelulain luvun 9 ja 10 sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset.
Mainitun lain 9 luvun 1 §:n mukaan sataman pitäjän on huolehdittava siitä, että satamassa on riittävät vastaanottolaitteet, joihin voidaan ottaa vastaan kyseistä satamaa tavanomaisesti käyttävistä aluksista peräisin olevat jätteet, ottaen huomioon:
- sataman käyttäjien toiminnalliset tarpeet;
- sataman koon ja maantieteellisen sijainnin;
- satamassa käyvien alusten tyypin;
- 10 luvun 5 §:ssä säädetyt mahdolliset vapautukset.
9 luvun 4 §:n mukaan huvivenesataman pitäjän on huolehdittava siitä, että huvivenesatamassa on riittävät erilliset vastaanottolaitteet vähintään käymäläjätevesille ja sekalaiselle yhdyskuntajätteelle. Huvivenesataman, jossa alukset ovat kiinnittyneinä pääsääntöisesti pidempään kuin kolme yötä, pitäjän on kuitenkin huolehdittava siitä, että huvivenesatamassa on riittävät erilliset vastaanottolaitteet ainakin seuraaville jätelajeille:
- öljypitoiset jätteet;
- käymäläjätevedet;
- sekalainen yhdyskuntajäte;
- vaaralliset jätteet.
9 luvun 4 §:n 4 momentin mukaan huvivenesataman pitäjä voi järjestää jätteiden vastaanoton myös sopimalla kohtuullisella etäisyydellä lähialueella olevan vastaanottolaitteen käyttöoikeudesta. Tällöin huvivenesatamassa on oltava sen käyttäjien helposti saatavilla tieto tällaisesta järjestelystä sekä kyseisen vastaanottolaitteiston sijainnista ja aukioloajoista. Tiedotusvelvoitteella varmistetaan asianmukainen jätehuolto ja että oikea vastaanottopaikka on aina käyttäjien tiedossa.
Jollas Port Oy:n ylläpitämä osoitteessa Puuskarinne 10 sijaitseva venesatama ottaa vastaan sekajätettä. Vaarallisen jätteen vastaanotto järjestetään 1.5.2025 mennessä. Satamalla ei ole omaa septitankin tyhjennyspistettä. Sataman käyttäjiä on ohjeistettu käyttämään lähintä septitankin tyhjennyspistettä.
Sataman jätehuoltosuunnitelma on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 ja 10 luvun mukainen.
Määräysten perustelut
Toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tai kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi jätehuoltosuunnitelmaa hyväksyessään antaa määräyksiä tarvittavista vastaanottolaitteista ja siitä, millä kielillä tiedot on annettava satamaa käyttävien alusten jätehuollosta vastaaville ja heidän edustajilleen, sekä muista suunnitelman toteuttamisen kannalta tarpeellisista seikoista.
Yksilöidyt lupamääräysten perustelut
- Jätehuoltosuunnitelmaa on noudatettava ja jätehuoltoa kehitettävä Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 5 §:n perusteella.
- Määräys on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 4 §:n mukainen.
- Määräys muualla kuin satama-alueella olevan jätteenvastaanottopaikan käyttöoikeutta koskevasta järjestelystä ja sitä koskevastatiedottamisesta on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 4 §:n 4 momentin mukaisia.
- Määräys on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 7 §:n mukainen.
- Määräys jätehuoltosuunnitelman uudelleen arvioimisesta on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 5 §:n mukainen.
Sovelletut säännökset
Merenkulun ympäristönsuojelulaki (1672/2009), 9 luku ja 10 luku
Merenkulun ympäristönsuojeluasetus (76/2010), 7 luku
Päätös tullut nähtäväksi 04.11.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Vesa Ruponen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 52195