Hankinta, DPS, perustamisvaihe, Harrastamisen Suomen malli Helsingissä 2024-2029, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Harrastamisen Suomen malli Helsingissä 2024–2029 (DPS): EU-Dynaamisen hankintajärjestelmän perustaminen
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti
A Hyväksyä Harrastamisen Suomen malli Helsingissä 2024–2029 EU-Dynaamisen hankintajärjestelmän perustamisen ja siihen sisältyvien hankintojen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä
B Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan nuorisoasiainjohtajan
– tekemään hankinnasta päätöksen
– päättämään optiokauden käyttöönotosta
– allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli hankinta-asiantuntija Niina Lammi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 11.1.2022, § 3 muuttaa valmistelukäytäntöä siten, että kaikki yli 500 000 euron hankinnat tuodaan lautakunnan käsittelyyn jo hankinnan käynnistämisvaiheessa, jotta lautakunta voi nykyistä vahvemmin ohjata ja valvoa hankintojen kriteereitä.
Hankinnan kohde
Harrastamisen Suomen malli on opetus- ja kulttuuriministeriön ja kaupungin rahoittama valtakunnallinen toimintamalli, jonka tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta harrastamisen kautta. Harrastamisen Suomen malli on pysyvä toimintamuoto, joka on kirjattu nuorisolakiin tammikuussa 2023.
Toteutamme Harrastamisen Suomen mallia kolmen korin periaatteella. Helsingin kouluissa on tarjolla kulttuurisia, liikunnallisia sekä digitaalisia tai muita harrastuksia. Harrastukset perustuvat lasten ja nuorten toiveisiin. Kohderyhmänä ovat helsinkiläisten koulujen 3.–9.-luokkalaiset oppilaat.
Helsingin kaupunki tulee kilpailuttamaan lapsille ja nuorille suunnatun harrastustoiminnan järjestämisen aikajaksolla elokuu 2025 – kesäkuu 2029 osana Harrastamisen Suomen malli Helsingissä hanketta. Tämän ajanjakson aikana julkaistaan useampia tarjouspyyntöjä. Kilpailutukset toteutetaan nyt perustettavan dynaamisen hankintajärjestelmän puitteissa.
Dynaaminen hankintajärjestelmä on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa dynaamisessa hankintajärjestelmässä ilmoittaudutaan mukaan ko. järjestelmään ja siinä tarkistetaan ehdokkaan soveltuvuus ja toisessa vaiheessa ehdokkaat voivat antaa tarjouksia tarjouskilpailuihin, jotka järjestetään DPS järjestelmän sisällä. Kaikki kelpoisuus– ja vähimmäisvaatimukset täyttävät toimittajat valitaan mukaan DPS:ään.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä 25 pykälän mukaisena EU kynnysarvon ylittävänä palvelua koskevana hankintana. Tarjouspyynnön mukaan tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Sopimus
Sopimus palveluista tehdään liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisesti. Sopimus on voimassa lukukauden ja yhden optiokauden mukaisesti.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat liitteinä 1–5 (dynaamisen hankintajärjestelmän osallistumisilmoitus, toimintakriteerit, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite ja ESPD).
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Päätös tullut nähtäväksi 02.12.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 166, 167, 168, 169, 171 (A), 172 (A), 174, 175, 176, 177, 178 ja 179 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 170, 171 (B), 172 (B) ja 173 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Irma Sippola, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 71640
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573