Virkasuhteen täyttäminen, paloesimies, SOTEPE-05-50-24
Oikaisuvaatimus yksikön päällikön päätökseen 31.10.2024 § 13 koskien kuuden paloesimiehen virkasuhteen täyttämistä
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä ********** oikaisuvaatimuksen yksikön päällikön päätökseen 31.10.2024 § 13 koskien kuuden paloesimiehen virkasuhteen täyttämistä.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu henkilöstöasioiden käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Lukas Savinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Sosiaali- terveys ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 22.12.2022 § 199 siirtää toimintasäännöllä toimialajohtajalle kuuluvaa henkilöstöhallinnon päätösvaltaa toimialan johtajille, päälliköille ja esihenkilöille. Delegointipäätöksen mukaisesti operatiivisen palvelun yksikön päällikkö ottaa virkaan yksikkönsä paloesimiehet.
Helsingin pelastuslaitokselle haettiin kuutta paloesimiestä avoinna oleviin virkoihin. Virat olivat julkisesti haettavana 25.9.–18.10. 2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun ulkoisessa haussa osoitteessa Helsinkirekry.fi sekä työnhakupalveluissa Duunitorissa ja Joblyssa.
Operatiivisen palveluiden yksikön päällikkö päätti 31.10.2024 § 13 paloesimiehen virkaan valitut. ********** (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt operatiivisen palveluiden yksikön päällikön päätöksestä 31.10.2024 § 13 oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä (liite 1). Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että päätös kumotaan ja rekrytointi järjestetään uudelleen esitetyt virheet korjaten, lain ja hyvän hallinnon mukaisesti.
Oikaisuvaatimuksen perusteiden arviointi
Oikaisuvaatimuksen tekijä on nostanut oikaisuvaatimuksessaan esille ristiriitaisuuksia ja epäkohtia rekrytointiin liittyvässä dokumenteissa (hakuilmoituksessa, hakijayhteenvedossa, ansiovertailussa ja itse päätöksessä). Työnantaja on tunnistanut oikaisuvaatimusta läpikäydessään esille nostetut epäkohdat ja ristiriitaisuudet.
Hallintolain (434/2003) 43–45 §:ssä säädetään hallintopäätöksen muodosta, sisällöstä ja perusteluista.
Hallintolain 44 §:n mukaan päätöksestä on selvästi käytävä ilmi:
- Päätöksen tehnyt viranomainen ja päätöksen tekemisen ajankohta
- Asianosaiset, joihin päätös välittömästi kohdistuu
- Päätöksen perustelut ja yksilöity tieto siitä, mihin asianosainen on oikeutettu tai velvoitettu taikka miten asia on muutoin ratkaistu
- Sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolta asianosainen voi pyytää tarvittaessa lisätietoja päätöksestä
Hallintolain 45 §:ssä säädetään päätöksen perustelemisesta. Päätös on pääsäännön mukaan perusteltava, ja perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun.
Edellä hallintolain kohdissa mainitut perusteet sekä oikaisuvaatimuksessa esitetyt ristiriitaisuudet ja epäkohdat luovat perusteen oikaisuvaatimuksen hyväksymiselle.
Tiedoksianto asianosaisille
Valittuja on tiedotettu oikaisuvaatimuksesta ja sen jatkokäsittelystä sekä puhelimitse että Helbit-rekrytointijärjestelmän kautta. Muut hakijat ovat saaneet tiedon Helbit-rekrytointijärjestelmän kautta.
Johtopäätös
Oikaisuvaatimus tuo esille seikkoja, jotka edellyttävät asian uudelleen käsittelyä. Operatiivisen palveluiden yksikön päällikön päätös 31.10.2024 § 13 sekä päätökseen liittyvät rekrytointiprosessia kuvaavat asiakirjat eivät ole tulkittavissa yksiselitteisesti ja läpinäkyvästi. Näin ollen oikaisuvaatimus esitetään hyväksyttäväksi ja rekrytointiprosessi suoritetaan uudelleen.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Pelastustoimi -palvelukokonaisuus Pelastustoiminnan palvelut Operatiivinen yksikkö Yksikön päällikkö 31.10.2024 § 13
Päätös
Operatiivisen palveluiden yksikön päällikkö päätti ottaa avoinna olleisiin paloesimiehen virkoihin seuraavat henkilöt:
Varasijalle päätettiin ottaa:
**********
Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan. Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole voimassa olevaa turvallisuusselvitystä, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksestä.
Päätöksen perustelut
Henkilöstöhallinnon päätöksenteon delegointi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan delegointiohjeen mukaisesti operatiivisen palvelun yksikönpäällikkö ottaa virkaan yksikkönsä paloesimiehet. Helsingin pelastuslaitokselle haettiin 6 paloesimiestä avoinna oleviin virkoihin. Virat olivat julkisesti auki 25.9.–18.10. 2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa Helsinkirekry.fi, Duunitori, Jobly.
Viran kelpoisuusehdot
Valittavan henkilön tulee täyttää viran kelpoisuusvaatimukset:
- Pelastustoimesta annetun asetuksen 407/2011 6§:n vaatimus alipäällystöstä
- Henkilön tulee olla terveydentilaltaan sopiva tehtävään sekä savusukelluskelpoisuus vaativalle tasolle tulee olla voimassa (fyysinen toimintakykytestaus ja pakolliset harjoitukset).
- Hakijalla on oltava voimassa oleva vähintään BC-luokan ajokortti.
- Hakijan on annettava suostumuksensa turvallisuusselvityksen tekoon (Turvallisuusselvityslaki 726/2014) sekä huumausainetestiin työhöntulotarkastuksen yhteydessä.
- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.
Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Hakijalta odotettiin kykyä toimia työvuoron paloesimiehenä, vastaten vuoron henkilöstön (palomiesten sekä ensihoitajien), kaluston ja kiinteistön jatkuvasta hälytysvalmiudesta. Lisäksi vastuullisuutta huolehtia, että operatiivisen henkilöstön toimintakyky on vaaditulla tasolla. Hakijalta odotettiin myös osaamista henkilöstöasioiden hoitamisesta sekä varhaisen tuen toimista. Hakijalta arvostettiin raudanlujaa perusosaamista pelastajan ja paloesimiehen työstä sekä kokemusta operatiivista tehtävistä. Henkilökohtaisten ominaisuuksien osalta arvostimme aktiivisuutta, sopeutumiskykyä, oppimishalukkuutta ja sitoutuneisuutta pelastusalan arvoihin. Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että arvostamme hakijalta:
- Tietoteknistä osaamista.
- Kokemusta ja osaamista henkilöstösuunnittelu- ja työsuhdejärjestelmän käytöstä.
- Varhaisen tuen prosessien tuntemusta.
- Yhteistyökykyä, vuorovaikutustaitoja, hyvää henkilöstöjohtamisen taitoa, hyviä viestintätaitoja ja koulutusmyönteisyyttä sekä itseohjautuvuutta.
- Koulutusta ja osaamista yhdestä tai useammasta osa-alueesta: pelastustoimen vesisukellus, meritoiminta, öljyntorjunta, PVAT toiminta, rauniopelastaminen, tieliikennepelastaminen, vaativan kaupunkirakentamisen erityisosaamista.
- Kielellistä osaamista.
- Kokemusta ja perehtyneisyyttä ensihoitoon .
Ennen virkasuhteen alkamista hakijan tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen turvallisuusselvitys ja huumausainetestaus. Virassa on 6 kuukauden koeaika.
Haastattelut toteutettiin 23.10. - 28.10.2024. Haastattelijaryhmään osallistuivat **********
Jokaisen haastattelun jälkeen haastateltavista tehtiin ryhmän toimesta yhteenveto. Haastattelutilanne pidettiin lähihaastatteluna.
Haastatteluilla selvitettiin hakijoiden motivaatiota, henkilöstöhallinnon osaamista, lähiesihenkilötaitoja sekä heidän kykyään itsearviointiin omasta toiminnastaan. Hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen, muiden hakemuksessa mainittujen ansioiden sekä haastatteluista ilmenneiden seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella voidaan todeta, että virkaan valituilla on riittävät ominaisuudet viroissa menestymiseen.
Henkilöarvioinnit (valitut)
**********
Hakijalla on vahva kokemus raskaan pelastusyksikön tehtävistä niin miehistö- kuin esimiestasolla. Hän toimii lähiesihenkilönä tälläkin hetkellä. Hän toimii Helsingin Pelastuslaitoksen PVAT-toiminnon vastaavana asiantuntijana ja pääkouluttajana. Hän on aktiivinen ja luotettava henkilö. Hakija omaa kiitettävät perustiedot ja taidot henkilöstöön liittyvien hallinnollisten tehtävien hoitamiseksi. Hän on määrätietoinen, suunnitelmallinen ja perustelee hyvin asiansa. Hän haluaa parantaa sekä kehittää itseään ja osaa kriittisesti arvioida omaa tekemistään. Hän uskoo vahvasti valmentavaan johtamistyyliin. Keskustelijana hän on kuunteleva ja miellyttävä. Näkemyksellisyys esihenkilönä henkilöstö- ja operatiivisessa johtamisessa antaa hyvän pohjan menestymiselle. Hakijan laaja-alainen osaaminen painopisteinä olleisiin erikoisosaamisiin ja ensihoitoon tukee valintaa.
**********
Hakija omaa riittävät perustiedot ja taidot kyetäkseen hoitamaan henkilöstöön liittyviä hallinnollisia asioita. Hakijan laaja-alainen osaaminen ja kouluttajakokemus painopisteenä olleisiin erikoisosaamisiin tukee valintaa. Erityisesti meritoiminnan ja öljyntorjunnan osalta osaaminen on kiitettävällä tasolla. Hakija pystyy hahmottamaan oman toimintansa vaikutuksia osana isompaa kokonaisuutta. Hakija kykenee osittain hahmottamaan Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviä osana omaa johtamistaan. Valmentavan johtamistyylin vaikutelma tulee vahvasti esille haastattelutilanteessa.
**********
Hakija omaa hyvät perustiedot ja taidot kyetäkseen hoitamaan henkilöstöön liittyvät hallinnolliset asiat. Varjella on useamman vuoden kokemus esihenkilötyöstä niin operatiivisen kuin henkilöstöhallinnon osaltakin. Hakija kykenee osittain hahmottamaan Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviä osana omaa johtamistaan. Haastattelussa korostuvat erityisesti henkilöstöjohtamisen ja valmentavan johtamisen taidot. Hakijan laaja-alaiset kyvyt ja koulutus useammasta painopisteenä olleesta erikoisosaamisesta tukee valintaa.
**********
Hakijalla on monipuolista osaamista eri osa-alueilla kouluttajatasolla. Hän on keskusteleva, helposti lähestyttävä ja osaa ottaa huomioon henkilöstönsä tarpeet esihenkilötyössä. Haastattelussa hän on vakuuttava ja hänen ulosantinsa on kiitettävää. Kyvykkyys valmentavaan johtamiseen on ilmeistä. Hakija kykenee osittain hahmottamaan Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviä osana omaa johtamistaan. Hänen osaamisensa ja kokemuksensa meritoiminnan ja sukellustoiminnan osalta tukee valintaa.
**********
Hakija on vahvasti motivoitunut pelastusalan arvoihin. Hän on perehtynyt hyvin HR asioihin ja hyödyntää tekemisessään ohjeistusta ja muuta materiaalia. Hakija on helposti lähestyttävä ja keskusteleva. Hänen lähiesihenkilötaitonsa ovat korostuneen hyvät. Hakijalla on pitkä kokemus esihenkilötyöstä. Hänelle on muodostunut myös käsitys ensihoidon osa-alueesta oman koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella. Laaja-alainen osaaminen painopisteinä olleisiin erikoisosaamisiin tukee valintaa.
**********
Hakija on motivoitunut, määrätietoinen ja kehittyvä. Hän omaa riittävät tiedot ja taidot esihenkilötyön menestykselliseen toteutukseen. Hän osaa hyödyntää ohjeita ja toimintamalleja kattavasti. Hakija vaikuttaa suunnitelmalliselta ja luotettavalta auktoriteetilta, vaikkakin on myös helposti lähestyttävä ja kuunteleva. Hakijalla jo useamman vuoden kokemus esihenkilötyöstä. Hänellä on myös kokemusta ja koulutusta ensihoidon saralla ja painopisteinä olleista erikoisosaamisista, mitkä tukevat valintaa.
Henkilöarvioinnit (ei valittu)
**********
Hakija on motivoitunut tehtävään, hän on kehittyvä esihenkilö ja perehtynyt HR asioihin. Lähiesihenkilötaidot edellyttävät vielä kokemuksen karttumista ja oman johtamispersoonan ja -tyylin kehittymistä. Hänellä on useamman vuoden kokemus pelastuslaitoksen operatiivisesta toiminnasta, mutta siirtyminen esihenkilöksi edellyttää vielä kokemuksen karttumista.
**********
Hakijalla on pitkä kokemus pelastustoimen tehtävistä ja keskustelijana hän on asiapitoinen ja määrätietoinen. Hänellä on pitkä kouluttajatausta, joka ei kuitenkaan laaja-alaisuudessaan painopisteenä olleiden erikoisosaamisten osalta yllä valittujen tasolle. Hän osaa osittain peilata johtamistapaansa Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviin. Haastattelun ja hakemuksen perusteella kokemus ja perehtyneisyys ensihoitoon ei yllä valittujen tasolle.
**********
Hakija on motivoitunut ja omaa jonkin verran kouluttaja- ja esihenkilökokemusta. Keskustelijana hän on asiallinen, perusteleva ja määrätietoinen. Hän on perehtynyt kaupungin HR-asioihin, mutta ei omaa vielä varmoja toimintamalleja. Hänen lähiesihenkilötaitonsa edellyttävät vielä harjaantumista. Hakemuksen ja haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio ei yllä aivan valittujen tasolle.
**********
Hakija on motivoitunut ja omaa jossain määrin lyhyen esihenkilöuran. Kokemusta esihenkilö- ja kouluttajatyöstä on kertynyt jonkin verran. Hakulomakkeen ja haastattelun aikana saatujen tietojen perusteella voidaan todeta, että hänen esihenkilö taitonsa vaativat vielä kehittymistä, kun hänen osaamistaan verrataan valittujen osaamiseen.
**********
Keskustelijana hakija vaikuttaa helposti lähestyttävältä ja kuuntelevalta. Hänen johtamistyylinsä ilmentyy valmentavana johtamisena. Hakijan HR- ja lähiesihenkilötyön osaaminen ei ole vielä riittävällä tasolla. Selkeä johtamisen linjakkuus puuttuu.
**********
Hakijalla on vahva kokemus, koulutus ja osaaminen eri painopisteinä olleisiin osa-alueisiin. Hän osaa osittain peilata toimintaansa Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviin. Lähiesihenkilötaitojen ilmentyminen jää kuitenkin puutteelliseksi. Keskustelijana hakija vaikuttaa kuuntelevalta ja alastaan kiinnostuneelta. Hän kouluttautuu edelleen, mutta kokonaisarvioinnissa ei yllä valittujen tasolle.
**********
Hakija työskentelee tällä hetkellä pelastuslaitoksella palomiehenä tehden kuitenkin paloesimiehen sijaisuuksia. Hän on rauhallinen ja mukava haastateltava. Hän on esimiesuransa alussa oleva motivoitunut hakija. Hänen tietonsa ja taitonsa hallinnollisten asioiden hoidosta ja lähiesihenkilötyöstä ovat hyvällä tasolla, mutta kokonaisuus ja vähäinen kokemus huomioiden ei yllä valittujen tasolle.
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Lisätiedot
Vesa Hyvönen, palopäällikkö, puhelin: 310 30102
Päätös tullut nähtäväksi 20.12.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mika Eilola, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 30109
Marko Rostedt, pelastusjohtaja, puhelin: 09 310 30103