Hankinta, metroaseman perusparannus ja kaupallisen kehityksen kustannusarviointi, Rautatientorin metroasema, liikenneliikelaitos
Rautatientorin metroaseman perusparannuksen ja kaupalliseen kehityksen kustannusarviointipalvelun hankinta
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi Rautatientorin metroaseman perusparannuksen ja kaupalliseen kehityksen kustannusarviointipalvelun palveluntuottajaksi Granlund Oy:n.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on kustannusarvioitsijoiden toimeksiannot Rautatientorin metroaseman perusparannusta ja kaupallista kehitystä koskevassa hankkeessa. Kustannusarvioitsijoiden palvelua hankitaan hankkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheen ajalle 12/2024 - 12/2028. Toimeksianto toteutetaan tuntiveloitusperiaatteella tilaajan tarpeen mukaisesti, sopimushinta on kiinteä koko hankkeen ajalle.
Tilaaja ei sitoudu tuntimääräarvion mukaisiin tunteihin, mutta tarjoajan tulee ottaa huomioon oma ja tilaajan tuntiarvio riittävien resurssien varaamiseksi hankkeelle.
Toimeksianto sisältää seuraavat tehtävät
- määrälaskija
- rakennustekninen kustannusasiantuntija
- talotekninen kustannusasiantuntija.
Toimeksiannon arvioidut tuntimäärät hankkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa ovat
- määrälaskija yhteensä noin 100 h
- rakennustekninen kustannusasiantuntija yhteensä noin 200 h
- talotekninen kustannusasiantuntija yhteensä noin 200 h.
Hankintamenettely
Hankinnan arvo alittaa Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun hankintalain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaisen EU-kynnysarvon.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta Rautatietorin metroaseman perusparannuksen kustannusarviointipalvelua koskevan hankintamenettelyn kevennettynä kilpailutuksena.
Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 3.10.2024 kolmelle eri palveluntuottajalle. Tarjousten jättämisen määräaika oli 17.10.2024.
Määräaikaan mennessä tarjouksen toimitti kaksi tarjoajaa:
- Granlund Oy
- Sweco PM Oy
Tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteessä 1.
Molemmat tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.
Tarjousten tarkastamisessa kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, asetetut vaatimukset täyttävä ja tarjouspyynnön mukainen tarjous.
Valintaperusteissa hinnan painoarvo oli 25 % ja laadun painoarvo 75 %.
Annetut tuntihinnat muodostavat painotuksien mukaisesti vertailuhinnan, josta pisteytettävä tarjoushinta muodostaa 25 % potentiaalisista kokonaispisteistä. Edullisin tarjoussumma saa maksimipisteet hinnasta ja muut pisteytetään kaavalla (pienin annettu tarjous / tarjottu arvo) x 25.
75 % potentiaalisista kokonaispisteistä on palvelutuottajan laadulliset pisteet. Laatupisteytyksien arvioinnissa käytetään toimitettuja pätevyystietoja ja tarjouspyynnön liitteessä 5 ilmoitettuja referenssejä.
Laatupisteiden vertailutaulukko on liitteenä.
Vertailutaulukko
Tarjoaja | Granlund Oy | Sweco PM Oy |
Vertailuhinta (alv 0 %) | 53.950,00 eur | 52.500,00 eur |
Hintapisteet | 24,3 | 25,0 |
Laatupisteet | 75,0 | 58,0 |
Kokonaispisteet | 99,3 | 83,0 |
Granlund Oy valitaan kustannusarviointipalvelun palveluntuottajaksi, sillä Granlund Oy sijoittui tarjousten vertailussa ensimmäiseksi.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 25.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277