Valtuustoaloite, elinkaarilaskennan kehittäminen ja/tai teettäminen puolueettomalla taholla

HEL 2024-015253
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Laura Kolehmaisen ym. valtuustoaloitteeseen, joka koskee elinkaarilaskennan kehittämistä ja/tai teettämistä puolueettomalla taholla

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijän perustelut

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunki valmistelee yhtenäisen ohjeistuksen elinkaarilaskennan taustaoletuksille, laskelmissa huomioitaville asioille ja raportin sisällölle ja selvittää, onko tarvetta edellyttää laskelmien siirtämistä riippumattoman tahon tehtäviksi kokonaisuudessaan.

Helsingin kaupunki on ottanut käyttöön rakennuksen elinkaaren hiilijalanjäljen raja-arvon, jonka tavoitteena on ohjata talonrakentamista vähähiilisemmäksi. Ensimmäisessä vaiheessa hiilijalanjäljen raja-arvo on asetettu uusille asuinkerrostaloille. Kokonaishiilijalanjälki lasketaan ja raportoidaan ympäristöministeriön vähähiilisyyden arviointimenetelmällä Helsingin kaupungin tarkennetun ohjeen mukaisesti rakennuslupavaiheessa. Laskelma päivitetään rakennuksen vastaanottovaiheessa. Energiantuotannon päästökertoimet päivittyivät lokakuussa 2024 ja Helsingin kaupungin asuinkerrostalon (käyttötapaluokka 2) hiilijalanjäljen raja-arvo laski 1.1.2025 alkaen arvoon 14,0 kgCO2e/m2/a. Voimassa oleva raja-arvo koskee 20.6.2023 ja sen jälkeen haettuja rakennuslupia silloin, kun raja-arvo on ollut vaatimuksena kaavassa tai tontinluovutusehdoissa.

Vuoden 2025 alusta voimaan tullut rakentamislaki ohjaa rakentamisen vähähiilisyyttä huomioiden rakennuksen koko elinkaaren aikana syntyvät ilmastohaitat ja -hyödyt, ja myös hiilijalanjäljen raja-arvo-ohjaus siirtyy osaksi Suomen rakentamismääräyskokoelmaa. Ympäristöministeriö valmistelee parhaillaan 1.1.2026 voimaan tulevaa rakentamislain asetusta, jossa hiilijalanjäljen raja-arvo määritellään asuinkerrostalojen lisäksi myös muille käyttötapaluokille. Ympäristöministeriön rakennuksen ilmastoselvitystä ja rakennustuoteluetteloa koskeva asetus (1027/2024) soveltuu sellaisenaan kaikille rakennustyypeille. Lisäksi Green Building Council Finland laatii parhaillaan tarkentavaa laskentaohjeistusta kansallisten raja-arvojen huomioimiseksi.

Hiilijalanjälkiohjauksen lisäksi Helsingin asemakaavoituksessa on käytössä asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmä, jota myös monet muut kunnat Suomessa hyödyntävät. Menetelmällä voi tarkastella asemakaavoituksen elinkaaripäästöjä ja verrata purettavien, korjattavien ja uudisrakennettavien rakennusten elinkaaripäästöjä yleisellä tasolla, mutta se ei mahdollista esimerkiksi purkukohteiden tarkkojen elinkaaripäästölaskelmien tekemistä. Osa hankkeista onkin teettänyt tarkempia erillisselvityksiä perustuen esimerkiksi suunniteltuihin korjaustoimiin ja uudisrakentamisen vähähiilisyysratkaisuihin. Myös ulkopuolisella asiantuntijalla teetettyjen arviointien oikeellisuus riippuu kuitenkin aina hankkeilta saatavien lähtötietojen laadusta ja tarkkuudesta.

Lähtötietojen laadun riittävyyteen ja teetettävien laskentojen ohjaamiseen ei ole tällä hetkellä yksiselitteistä ohjetta. Jotta elinkaarilaskenta toimisi arvioinnin tukena, tarvitaan lisäohjeistusta laskelmissa huomioitaville taustaoletuksille, vertailutasolle sekä laskentaraportin sisällölle ja esitystavalle. Lisäksi asiantuntemusta ja resursseja laskelmien tarkastamiseksi on vahvistettava. Arviointien oikeellisuus riippuu kuitenkin aina hankkeilta saatavien lähtötietojen laadusta ja tarkkuudesta.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Laura Kolehmainen ja 20 muuta valtuutettua ovat tehneet 13.11.2024 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen: Aloite elinkaarilaskennan kehittämisestä ja/tai teettämisestä puolueettomalla taholla

”Mediassa on kuluneena keväänä keskusteltu paljon Helsingin “purkubuumista”. Rakennuksia puretaan, jotta tilalle voidaan rakentaa uudisrakennus. Valtuutetuille ja luottamushenkilöille tuodaan päätettäväksi hankkeita, joissa on valmisteltu purkupäätös hankkeeseen ryhtyvän toimittamien elinkaarilaskelmien pohjalta. Sama taho, jolla on intressi tehdä rakennushankkeella voittoa, saa tuottaa kaupungin päättäjille laskelmat siitä, mikä olisi taloudellinen kustannus ja toisaalta elinkaaren hiilijalanjälki eli päästökustannus. Tätä laskentaa tehdään usein eri taustaoletuksin, jotka vaikuttavat merkittävästi saataviin tuloksiin.

Kaupungin mukaan kaavamuutoshakemuksien perusteluiksi toimitettavien elinkaarilaskelmien laskentaoletuksia venyttämällä saada esimerkiksi purkaminen ja uudisrakentaminen näyttämään peruskorjausta paremmalta hiilijalanjäljen näkökulmasta.

Kaupungin omissa hankkeissa, joissa kaupunki on rakennushankkeeseen ryhtyvä, elinkaarilaskentojen taustaoletukset ovat kaupungin päättämiä ja samoja kaikissa hankkeissa, jotta tulokset ovat vertailukelpoisia. Kaupungin mukaan nämä taustaoletukset ovat yleisten hyvien käytäntöjen mukaiset ja niitä tarkennetaan aina tarpeen mukaan.

Asuinkerrostalojen osalta tietyt taustaoletukset hiilijalanjälkilaskentaan on määritetty kaupungin laatimassa laskentaohjeessa. Muilta osin elinkaarilaskentaa ei vaadita tekemään vielä muilla keinoin kuin asuinkerrostalojen hiilijalanjäljen raja-arvon kautta. Vastaava ohjeistus laskelmissa huomioitaville asioille, taustaoletuksille sekä raportin sisällölle tulisi kuitenkin olla. Vaihtoehtoisesti kaupungin tulisi pohtia, pitäisikö elinkaarilaskelmat edellyttää joka tapauksessa tehtäviksi riippumattoman tahon toimesta. Näin voitaisiin puuttua intressiristiriitaan, joka syntyy, kun sama taho haluaisi purkaa ja uudisrakentaa, ja lisäksi on vastuussa tuottaa keskeistä materiaalia kaupungin päättäjien päätöksentekoa varten.

Asuinkerrostalojen osalta tietyt taustaoletukset hiilijalanjälkilaskentaan on määritetty kaupungin laatimassa laskentaohjeessa. Muilta osin elinkaarilaskentaa ei vaadita tekemään vielä muilla keinoin kuin asuinkerrostalojen hiilijalanjäljen raja-arvon kautta. Vastaava ohjeistus laskelmissa huomioitaville asioille, taustaoletuksille sekä raportin sisällölle tulisi kuitenkin olla. Vaihtoehtoisesti kaupungin tulisi pohtia, pitäisikö elinkaarilaskelmat edellyttää joka tapauksessa tehtäviksi riippumattoman tahon toimesta. Näin voitaisiin puuttua intressiristiriitaan, joka syntyy, kun sama taho haluaisi purkaa ja uudisrakentaa, ja lisäksi on vastuussa tuottaa keskeistä materiaalia kaupungin päättäjien päätöksentekoa varten.

Tästä syystä me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki valmistelee yhtenäisen ohjeistuksen elinkaarilaskennan taustaoletuksille, laskelmissa huomioitaville asioille ja raportin sisällölle ja selvittää, onko tarvetta edellyttää laskelmien siirtämistä riippumattoman tahon tehtäviksi kokonaisuudessaan.”

Toimivalta

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

Kaupunginhallitus on 25.11.2024 (752 §) päättänyt, että kaupunginvaltuuston kokouksessa 13.11.2024 jätettyyn valtuutettu Laura Kolehmaisen ym. valtuustoaloitteeseen elinkaarilaskennan kehittämisestä ja/tai teettämisestä puolueettomalla taholla vastaa kaupunkiympäristölautakunta.

Kaupunkiympäristölautakunta 11.03.2025 § 132

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Susa Eräranta, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 52179

susa.eraranta@hel.fi

Aleksi Heikkilä, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 15935

aleksi.heikkila@hel.fi

Hanna Wesslin, ilmastojohtaja, puhelin: 09 310 52786

hanna.wesslin@hel.fi

Marja Piimies, asemakaavapäällikkö, puhelin: 09 310 37329

marja.piimies@hel.fi