Hankinta, Hernesaaren lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalvelut, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-015428
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 13 §

Hernesaaren lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalveluiden hankinta

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita Kotkan Merityö Oy:n lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalveluiden toimittajaksi kummassakin hankinnan osa-alueessa.

Hankinnan osa-alueet ovat:

1.
Alus- ja ylläpitopalvelut
2.
Täydentävät aluspalvelut

Hankinnan ennakoitu arvo osa-alueen 1 osalta on optiot mukaan luettuna 1 115 100 euroa (alv 0 %) ja osa-alueen 2 kokonaisarvo optiot mukaan luettuna on 657 600 euroa (alv 0 %). Hankinnan ennakoitu arvo yhdelle kalenterivuodelle on 185 850 euroa ja hankintakokonaisuuden ennakoitu arvo kokonaisuudessaan on 1 772 700 euroa (alv 0 %).

Palveluiden tuottaminen aloitetaan 1. osa-alueen osalta 1.3.2025 ja 2. osa-alueen osalta 1.1.2026. Sopimuskausi päättyy talvikauden 2026–2027 lopussa. Lisäksi hankintaan kuuluu neljä (4) yhden (1) talvikauden mittaista optiota, talvikausille 2027–2028, 2028–2029, 2029–2030 ja 2030–2031.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran kaupunki-infran kunnossapito -osaston yksikönjohtajan päättämään ja allekirjoittamaan sopimukset mahdollisten optiokausien osalta.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Samalla johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan kohteena on lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalvelut Hernesaaren lumenvastaanottopaikalla.

Hankinnan osa-alueet sisältävät seuraavat palvelut:

Osa-alue 1

  1. Aluspalvelut
  2. Kuplaverhon asennus, huolto ja puhdistus
  3. Sukelluspalvelut
  4. Roskien keräys
  5. Henkilöstö lumenvastaanottopaikalla ja lumenvastaanottopaikan toiminnan koordinointi
  6. Raportointi ja muu avustaminen

Osa-alue 2

Osa-aluetta 1 täydentävät palvelut tilaajan erikseen tilatessa.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä liitteineen. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta.

Hankintaa koskeva hankintailmoitus on 5.12.2024 lähetetty julkaistavaksi Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily -portaalissa. Hankintailmoitus on julkaistu myös HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Hankintamenettelynä on avoin menettely, jossa hankintayksikkö julkaisee hankintailmoituksen, minkä jälkeen kaikki halukkaat tarjoajat voivat jättää tarjouksen tarjouskilpailuun. Tarjousten vastaanottamisen jälkeen hankintayksikkö arvioi ensin tarjoajien soveltuvuuden tarjouspyynnössä esitettyjen kriteerien perusteella. Tämän jälkeen hankintayksikkö tarkastaa tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Vain soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset otetaan mukaan tarjousten vertailuun.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 16.2.2024 kello 12.00 mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelun kautta kaikille tarjoajille.

Tarjoukset tuli toimittaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelun kautta 7.1.2025 kello 12.00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1
- Kotkan Merityö Oy
- Ullanlinnan Traselex Oy
Osa-alue 2
- Kotkan Merityö Oy
- Ullanlinnan Traselex Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarkastamisvaiheen jälkeen tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Tarkastamisvaiheen jälkeen tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailuhinnat osa-alueittain olivat seuraavat:

1. Alus- ja ylläpitopalvelut Euroa, €
- Kotkan Merityö Oy 185 850 euroa
- Ullanlinnan Traselex Oy 243 586 euroa
   
2. Täydentävät aluspalvelut  
- Kotkan Merityö Oy 274 euroa
- Ullanlinnan Traselex Oy 300 euroa

Palveluiden 1. osa-alueen kokonaisarvo optiot mukaan laskettuna on
1 115 100 euroa (alv 0 %) ja 2. osa-alueen kokonaisarvo optiot mukaan laskettuna on 657 600 euroa (alv 0 %), joten hankinnan ennakoitu suurin kokonaisarvo on 1 772 700 euroa (alv 0 %).

Voittamassa olevalta Kotkan Merityö Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ja tilaajavastuulain (laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä, 1233/2006) 5 §:n mukaiset tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat selvitykset. Tarjoajan todettiin täyttävän soveltuvuusvaatimukset.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 14.02.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Samipetteri Mäkinen, va. yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39248

sami.makinen@hel.fi

Jake Hakulinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39616

jake.hakulinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Palvelukuvaus
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Sopimusluonnos
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarjouspyyntö
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.