Hankinta, työmaaparakkien siivouspalvelut 2025 - 2026, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-015459
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 71

Työmaakoppien siivouspalvelu 2025 +optio 2026

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti valita työmaakoppien siivouksen palvelutuottajaksi Info-Controller Oy:n ajalle 1.1.2025 -31.12.2025. Option käytöstä päätetään erikseen.

Samalla yksikönjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen rakentamisyksiköt tilaamaan työmaakoppien siivouspalvelua tässä hankintapäätöksessä syntyvän sopimuksen puitteissa enintään päätöksen mukaisella enimmäissummalla.

Puitejärjestelyn enimmäisarvo on 129 375 € (alv 0 %).

Puitesopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet puitesopimuksen.

Päätöksen perustelut

Staran Kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeiden toteuttaminen edellyttää henkilöstölle sosiaalitilojen järjestämistä, jotka hoidetaan työmaakoppiratkaisuilla, joiden ylläpitosiivouksen kaupunkitekniikan rakentamisen yksikkö on kilpailuttanut.

Hankintamenettely

Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus Staran työmaakoppien siivouksista on lähetetty julkaistavaksi 26.11.2024 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa ja Tarjouspalvelussa (HEL 2024-015459)

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 2.12.2024 klo 12:00 asti. Hankintaa koskien esitettiin kaksi kysymystä, jotka koski hankinnan kriteeristöä. Kysymyksiin annettiin asianmukainen vastaus.

Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelu - toimittajaporttaalin kautta 9.12.2024 kello 09:00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Avaamistilaisuudesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä. Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä 14 tarjoajaa.

Aatosteam Oy
Benoa Palvelut Oy
Care-apu Oy
City-Air Oy
Clean living Oy
Freedom Ak Oy
Info-controller Oy
Kavos Oy
Kiinteistösiivous Metsänen Oy
Premium Homecare Services Oy
Removal Finland Oy
Siivousliike MR-Tiimi Oy
Siskon Poika Oy
Tmi Tuus-siivous

Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat edellisten vuosien toteutumiin ja tulevien vuosien arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä riippuen.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt määrät ovat arvioita tulevista töistä, eikä sopimus muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta, eikä sopimustoimittajalla ole yksinoikeutta tuottaa hankinnan kohteena olevia töitä. Lopullisesti toteutuvat työmäärät voivat olla joko pienempiä tai suurempia kuin tarjouspyyntö vaiheessa arvioidut, eivätkä määrien muutokset vaikuta yksikköhintoihin. Yksikköhinnat ovat kiinteitä koko sopimuskauden ajan.

Aiempien vuosien toteutumatietojen perusteella, voidaan arvioida, että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo tulee olemaan enintään 129 375 € euroa (AVL 8 c). Arvio enimmäishinnasta muodostuu edellisten vuosien keskiarvototeumasta, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksella.

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Kilpailun voittaneelta Info-Controller Oy:ltä, tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ennen päätösesityksen laadintaa. Tarkastuksessa todettiin tarjoajien täyttävän soveltuvuusvaatimukset. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan valintaperusteena käytetään halvinta vertailusummaa soveltuvien tarjousten kesken. Laadulliset näkökohdat on otettu huomioon tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa.

Tarjousten tarkastus

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

Tarkastamisvaiheen jälkeen tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti.

Tarkastamisvaiheen jälkeen kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Puitesopimuskumppaneiksi mahdollisesti valittavilta tarjoajilta tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ja tilaajavastuulain (laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä, 1233/2006) 5 §:n mukaiset tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat selvitykset.

Tilaus menettely
Sopimuskauden aikana työtilaukset tehdään puitesopimuksen mukaisesti ja kohdekohtaisesti.

Staran luo taloushallintajärjestelmäänsä SAP-puitesopimukset, joiden kautta tilaukset tehdään ja puitesopimuksen taloutta seurataan. Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista, seuraa jatkuvasti infrarakentamiseen liittyvien kustannusten markkinahinnoittelua ja tekee jatkuvasti tarvittavia toimenpiteitä kustannustehokkuuden ylläpitämiseksi.

Päätös tullut nähtäväksi 16.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Nico Repo, Hankinta-asiantuntija, puhelin:

nico.repo@hel.fi

Päättäjä

Rainer Sirén
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Avauspoytakirja
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.