Hankinta, tietomallien tarkastamisen ratkaisu, kaupunkiympäristön toimiala
Tietomallien tarkastamisen ratkaisun hankinta
Päätös
Projektitoimisto-yksikön päällikkö päätti tietomallien tarkastamisen ratkaisua koskevasta suorahankinnasta. Suorahankinta tehdään Solibri Oy:ltä, jonka kanssa hankintayksikkö allekirjoittaa hankintasopimuksen. Hankinnan ennakoitu arvo on enintään 120 000 euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimuksen ehdoista on neuvoteltu Solibri Oy:n kanssa. Hankinnasta julkaistaan ex ante -suorahankintailmoitus ja odotetaan 14 päivän muutoksenhakuaika, ennen kuin sopimus allekirjoitetaan.
Hankintasopimusta ei voida allekirjoittaa, ennen kuin tarjoaja on toimit-tanut hankintayksikölle lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Hankinnan kohteena on tietomallien tarkastamisen ratkaisu. Tarkemmin IFC-tiedostoihin perustuva automaattinen SaaS-pohjainen tarkastusohjelmisto kansallisten rakennusvalvontatapausten automaattista tarkastusta ja lukemista varten ja rakennusvalvonnan lupapalvelusovelluksia varten rajapintojen kautta.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinta tehdään suorahankintana.
Hankinta liittyy kaupunkiympäristön toimialalla käynnissä olevaan RA-VA3Pro-kehityshankkeeseen. Projektikokonaisuuden tavoitteena on varmistaa RAVA3Pro-hankkeen tulosten onnistunut käyttöönotto Kympissä uuden rakentamislain (751/2023) tullessa voimaan 1.1.2025. Projektilla varmistetaan, että lopputuloksena saadaan yhtenäinen Kymp-toimintamalli ja tiedon virtaamisen malli (mm. laadunvarmistus), joka toimii Digitie-hanketta palvelevana suorituksena.
Hankintayksikkö on 19.5.2023 julkaissut ennakkoilmoituksen (TED numero 2023/S 096-296043) koskien EU-markkinakartoitusta selvittääkseen mahdollisia ratkaisuja toteuttaa hankinnan kohteen mukaiset palvelut. Markkinakartoituksessa on selvitetty markkinoiden tilannetta hankinnan kohteen mukaisissa palveluissa ja kartoitettu ratkaisuja ja mahdollisia toimittajia, jotka kykenevät toteuttamaan RAVA3Pro-kehityshankkeen tarpeita vastaavan IFC-tiedostopohjaisen automaatti-sen SaaS-pohjaisen tarkastusohjelmiston kansallisten rakennusvalvontatapausten automaattiseen tarkastukseen ja lukemiseen rakennusvalvontalupapalvelusovellusten rajapintojen kautta. Ilmoituksen yhteydessä on ollut kutsu markkinavuoropuheluun, jossa hankintayksikkö on käynyt vuoropuhelua potentiaalisten toimijoiden kanssa selvittääkseen toimijoiden tarjoamien ratkaisujen soveltuvuutta hankintayksikön tarpeisiin.
Markkinakartoituksessa on selvitetty yhteensä yhdeksän toimijan valmiuksia tarjota hankinnan kohteen mukaisia ratkaisuja, mukaan lukien Solibri Oy, jolta suorahankinta tehdään.
Huolellisen markkinakartoituksen tuloksena on havaittu, että markkinoilla ei ole kilpailua hankintayksikön tarpeita vastaavissa ratkaisuissa. Hankintayksikön tarpeen voi toteuttaa ja hankinnan kohteen kuvausta ja vaatimuksia vastaa vain Solibri Oy:n Solibri-ohjelmisto.
Suorahankinnan perustelut
Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suora-hankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta; Edellä mainitussa markkinakartoituksessa hankintayksikkö on selvittänyt EU:n alueella toimivia talouden toimijoita, jotka kykenevät tarjoamaan hankinnan kohteen mukaisia ratkaisuja. Toimijoiden kyvykkyyttä ja tarjolla olevien ratkaisujen vastaavuutta hankintayksikön tarpeisiin on selvitetty hankintayksikön laatimilla markkinavuoropuhelussa esitetyillä kysymyksillä. Kysymyksiä on ollut yhteensä 14, ja ne ovat liittyneet hankintayksikön hankinnan kohteelle asettamiin välttämättömiin teknisiin ja muihin olennaisiin ominaisuuksiin liittyviin vaatimuksiin. Markkinakartoituksen tuloksena hankintayksikkö on päätynyt siihen lopputulokseen, että teknisistä syistä vain suorahankinnan kohteena oleva ratkaisu täyttää hankintayksikön tarpeet ja tavoitteet hankintalain tarkoittamalla tavalla, jäljempänä tässä päätöksessä esitetyillä perusteilla.
Suomen RAVA3Pro kansalliset rakennusvalvonnan tarkastussäännöstöt tulevat olemaan keskeisessä roolissa ja välttämättömiä uuden rakentamislain asettamien vaatimusten käyttöönotossa ja rakennusvalvonnan sujuvoittamisessa lain hengen mukaisesti. Hankintayksikkö on markkinakartoituksella selvittänyt erilaisia ratkaisuja, jotka täyttävät vaatimukset kansallisista rakennusvalvonnan säännöstöistä sekä desktop- että SaaS-versioissa. Vaatimusten täyttäminen molemmissa versioissa on hankinnan kohteeseen liittyvä vaatimus, jonka hankintayksikkö määrittelee kriittiseksi hankintayksikön tarpeiden saavuttamisessa suunnitellulla tavalla. Toteutetun markkinakartoituksen tuloksena on selvinnyt, että Solibri-ohjelmistossa on ainoana ohjelmistoratkaisuna EU:n laajuisella markkinalla täysimääräisenä Suomen RAVA3Pro kansalliset rakennus-valvonnan tarkastussäännöstöt sekä desktop -, että SaaS-versioissa.
Solibri-ohjelmistossa on itsenäinen käyttöliittymä tietomallien erilaisille tarkastamisille sekä itsenäinen käyttöliittymä tietosisältöjen poimimiseen ja raportointiin. Helsingin kaupungin tarve tietomallien käsittelyyn ei rajaudu pelkästään rakennusvalvonnan palvelujen tarpeeseen vaan laajalti talonrakentamisen eri elinkaaren vaiheilla tarvittaviin tietomallien tarkastamisiin. Tästä syystä hankittavan ratkaisun tulee olla tarkastusohjelma, jolla voidaan toteuttaa suunnittelualoittain tarkasteltavina sekä yhdistelmämalleina näiden IFC-tietomallien tarkastamista. Käyttötapauksia ovat esim. törmäystarkastelut rakenteiden osalta sekä tietorakenteiden listaus ja laskentaominaisuudet IFC-tietomallien eri komponenteille. Kyetäkseen toteuttamaan nämä toiminnot tarvitaan ohjelmistossa oleva itsenäinen käyttöliittymä, koska kaikkia näitä toiminnallisuuksia ei voida suorittaa toisten ohjelmistojen käyttöliittymien kautta. Markkinakartoituksessa havaittiin, että ainoastaan suorahankinnan kohteena olevassa ohjelmistoratkaisussa on edellä mainitut ominaisuudet tarkastamiseen ja raportointiin hankintayksikön hankinnan kohteelle asettamien vaatimusten edellyttämässä laajuudessa.
Hankittava ratkaisu on kriittinen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan toiminnan suunnitellun ja vaatimusten mukaisen toteutumisen kannalta. Hankintayksikkö pyrkii varmistamaan näiden vaatimusten toteutumista edellyttämällä ohjelmistoratkaisuksi vakiintunutta kansalliset vaatimukset täyttävää ohjelmistoa. Solibri on ainut vaatimukset täyttävä hankinnan kohteen mukainen ohjelmisto markkinoilla, joka on vakiintuneessa tuotantokäytössä Suomessa. Solibri-ohjelmisto on siis ainoa ratkaisu, joka täyttää hankintayksikön asettamat vaatimukset tältä osin.
Uuden rakentamislain voimaantulo asettaa vaatimuksia, jotka ohjelmistoratkaisun on kyettävä täyttämään. Toimialan toimintaan liittyvän RYH-TI-järjestelmän lopullinen toteuma on vielä kesken, ja hankittavan ohjelmiston tulee ketterästi pystyä täyttämään kaikki kansalliset vaatimukset liittyen koneluettavan tiedon käsittelyyn, jotka uusi rakentamislaki tulee vaatimaan julkisilta toimijoilta. Hankinnan kohteeseen kuuluu vaadit-tavin osin ohjelmistoratkaisun jatkokehitys. Ohjelmistoratkaisun toimittajan tulee kyetä vastaamaan tulevaisuudessa määriteltävien vaatimusten, kuten CO2-laskentaan ja energiatehokkuuteen liittyvän regulaation ohjelmistoratkaisulle asettamiin kehitystarpeisiin. Ratkaisun toimittajan on kyettävä sitoutumaan ratkaisun jatkokehitykseen, jotta nämä vaatimukset voidaan täyttää. Solibri Oy kykenee markkinakartoituksen perusteella sitoutumaan jatkokehitykseen sopimuskauden aikana ja täyttämään hankintayksikön asettamat vaatimukset ohjelmistoratkaisun jatkokehityksestä.
Edellä mainituista seikoista johtuen on olemassa teknisiä syitä, joiden vuoksi ainoastaan Solibri Oy:n Solibri-ohjelmisto on sellainen ohjelmisto-ratkaisu, joka täyttää kokonaisvaltaisesti hankintayksikön tunnistetut tarpeet liittyen hankinnan kohteeseen, sekä sisältää sellaiset tekniset ominaisuudet, jotka vastaavat hankinnan kohdetta koskevia vaatimuksia. Täten Solibri Oy on hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan tarkoittamalla tavalla ainut toimija, joka voi toteuttaa hankinnan, eikä muita järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole saatavilla.
Valtiontukiarviointi
Helsingin kaupungin talousarvion noudattamisohjeiden mukaan kaupungin toimialojen, liikelaitosten ja virastojen on kaikkien sellaisten toimenpiteiden yhteydessä, joilla kaupunki kanavoi varoja yrityksiin, selvitettävä ennakkoon tuen hyväksyttävyys EU:n valtiontukisääntelyn näkökulmasta sekä sisällytettävä kyseinen valtiontukiarviointi asiaa koskevaan päätökseen.
Tässä hankinnassa on kyse lähtökohtaisesti vastikkeellisen palvelun suorittamisesta, eikä valtiontuesta yritykselle. Kuitenkaan hankintaa ei kilpailuteta, joten hankinnalle ei ole määriteltävissä tarkkaa kilpailutettua markkinahintaa ja siten on mahdollista, että osa hankinnasta olisi katsot-tavissa tosiasiallisesti tueksi yritykselle. Tästä syystä hankinnasta on suoritettava valtiontukiarviointi.
Tältä osin on todettavissa, että hankinnan kustannukset tai ehdot eivät poikkea tavanomaisista ICT-markkinoiden ja -hankintojen käytännöistä. Myöskään toimittajan oman näkemyksen mukaan hankinnan kustannukset eivät sisällä tosiasiallista tukea yritykselle. Näin ollen hankinta ei hankintayksikön näkemyksen mukaan sisällä valtiontukea yritykselle. Joka tapauksessa koko hankinnan arvo alittaa vähäarvoiselle valtion-tuelle komission asetuksessa (EU) Nro 2023/2831 määritellyn 300 000 euron de minimis -kynnyksen.
Sopimuksen syntyminen
Tilaaja julkaisee hankinnasta suorahankintailmoituksen ja odottaa 14 päivän muutoksenhakuajan ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.
Hankintasopimus on voimassa yhden (1) vuoden, jonka jälkeen hankintayksiköllä on oikeus päättää yhden (1) vuoden optiokauden käyttöön-otosta.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan projektitoimisto-yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 800 000 euron suuruisiin ICT-hankintoihin. Projektitoimisto-yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 03.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Kimmo Iirola, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34020