Vuokrahyvitys, Malmi
Oikaisuvaatimus Asumisen palveluiden asumisen yksikkö 2:n päällikön huoneenvuokralain mukaista vuokrahyvitystä koskevasta päätöksestä 17.12.2024 (55 §)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä ********** sijaitsevan huoneiston vuokralaisena tekemän oikaisuvaatimuksen, joka koski Asumisen palveluiden asumisen yksikkö 2:n päällikön päätöstä kyseiseen asuinhuoneistoon kohdistuvasta vuokrahyvitysvaatimuksesta 17.12.2024 (55 §) siltä osin, että ********** myönnetään vuokrahyvitystä huoneiston vesivahingon vuoksi 100 % kuukausivuokrasta ajalta 1.10.– 31.10.2024.
Esittelijän perustelut
Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee
Asumisen palveluiden asumisen yksikkö 2:n päällikkö päätti 17.12.2024 (55 §) myöntää ********** (jäljempänä hakija) vuokrahyvitystä huoneiston vesivahingon vuoksi siten, että hyvitys on 100 % kuukausivuokrasta haitan keston ajalta 17.7.-30.9.2024.
Oikaisuvaatimus ja sen perusteet
Oikaisuvaatimuksessaan hakija vaatii hyvitystä ajalta 1.6.-17.12.2024. Hakija perustelee vaatimustaan arviollaan vahingon syntyhetkestä, painavilla henkilökohtaisilla syillä sekä sillä, että avainten palautus epäonnistui osittain kaupungin oman toiminnan johdosta.
Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen
Kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaan lautakunnan sen jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään lautakunnan sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle lautakunnalle. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimuksen tehnyt hakija on asianosainen.
Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 139 §:n mukaan päätöksen tiedoksiantoon asianosaiselle sovelletaan, mitä hallintolain 59 §:ssä säädetään tavallisesta tiedoksiannosta ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:ssä säädetään tavallisesta sähköisestä tiedoksiannosta. Hallintolain 59 §:n mukaan tavallinen tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle. Vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n mukaan asiakirja voidaan lainkohdasta tarkemmin ilmenevällä tavalla antaa tiedoksi asianomaiselle sähköisenä viestinä. Asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
Pöytäkirjanote on lähetetty 17.12.2024. Oikaisuvaatimus on kirjattu saapuneeksi Helsingin kaupungin kirjaamoon 18.12.2024 ja sitä on täydennetty 29.12.2024. Oikaisuvaatimus on siten saapunut määräajassa.
Perustelut
Asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain 20 §:n 1 momentin mukaan huoneiston on vuokrasuhteen alkaessa ja sen aikana oltava sellaisessa kunnossa kuin vuokralainen huoneiston iän, alueen huoneistokannan ja muut paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuudella voi vaatia, jollei muusta kunnosta ole sovittu.
Vuokralaisella on lain 23 §:n 2 momentin mukaan oikeus saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokra kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jolta huoneistoa ei ole voitu käyttää tai jolta huoneisto ei ole ollut vaadittavassa tai sovitussa kunnossa. Vuokralaisella ei kuitenkaan ole tätä oikeutta, jos huoneiston puutteellinen kunto johtuu vuokralaisen laiminlyönnistä tai muusta huolimattomuudesta taikka korjaus- tai muutostyö on suoritettu vuokralaisen vastattavan vahingon johdosta. Tämän momentin mukaista oikeutta ei ole aikaisemmasta ajankohdasta kuin siitä, jolloin vuokranantaja on saanut tiedon vuokrasuhteen aikana ilmenneestä huoneiston kunnon puutteellisuudesta.
Huoneenvuokralain 24 §:n 1 momentin mukaan vuokralaisella on velvollisuus ilmoittaa vuokranantajalleen viipymättä vuokrahuoneistonsa vahingoittumisesta. Saman lain 24 § 2 momentin mukaan vuokralaisella on velvollisuus ilmoittaa vuokranantajalle myös siitä, jos huoneisto jätetään pitkäksi aikaa tyhjilleen.
Tapahtumainkulusta on saatu 27.2.2025 selvitys asumisen palveluilta.
Selvityksen mukaan huoneiston vesivahingon on aiheuttanut kylpyhuoneen rättipatterin vuotaminen. Huoneisto on ollut tyhjillään toukokuusta 2024 lähtien eikä hakija ole ilmoittanut tyhjillään olosta vuokranantajalle. Vuokranantaja on saanut tiedon huoneiston vesivahingosta 17.7.2024. Vahingosta ilmoitti sivullinen, joka oli havainnut veden valuvan huoneiston ulkopuolelle.
Päätöksessä mainittua hyvityksen alkamisajankohtaa 17.7.2024 ei siten ole syytä muuttaa.
Hakija on 24.9.2024 irtisanonut huoneistonsa vuokrasopimuksen päättymään 31.10.2024 .
Hakija on tyhjentänyt huoneiston 12.12.2024, jolloin huoneiston remontointi on pystytty aloittamaan. Avaimet on kuitattu palautetuksi 17.12.2024. Koska avaimia ei palautettu heti sopimuksen päättyessä, vuokra on laskutettu vuokrasopimuksen päättymisen jälkeiseltä ajalta avainten luovutushetkeen saakka eli ajalta 1.11-17.12.2024.
Hakijan mukaan huoneiston avainten palautus on viivästynyt osittain vuokranantajan oman toiminnan johdosta.
Selvityksen mukaan hakija on 2.12.2024 käynyt Kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelupisteessä palauttamassa avaimia. Hakija on kuitenkin tuolloin asioinut Helsingin kaupungin asunnot Oy:n ( Heka Oy) neuvontapisteellä, josta hän oli neuvottu virheellisesti avainten palauttamisessa eikä oltu osattu ohjata oikealle avainten vastaanottopisteelle .
Käyntinsä jälkeen hakija otti sähköpostitse yhteyttä kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalveluun ja tiedusteli, minne avaimet tulee palauttaa ja kertoi saaneensa asiassa ristiriitaisia neuvoja. Tämän johdosta asiakaspalvelusta oltiin hakijaan puhelinyhteydessä. Puhelinkeskustelussa hakija kertoi haluavansa postittaa avaimet, koska asiakaspalvelupisteeseen paikan päälle uudelleen pääseminen on hänelle erittäin hankalaa. Hakijaa informoitiin siitä, ettei postitse palauttaminen ole suositeltavaa avainten katoamisriskin vuoksi. Hakija totesi kuitenkin ottavansa tietoisen riskin ja postittavansa avaimet, jotta saa asian viimein hoidettua.
Edellä mainitun perusteella hakijalle hyvitetään myös lokakuun 2024 vuokra eli hyvitystä maksetaan vuokrasopimuksen päättymispäivään 31.10.2024 saakka.
Kannemahdollisuudesta
Tämä päätös on kaupungin kannanotto vuokrahyvitysasiaan. Päätöksestä on mahdollista valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen, mutta hallintotuomioistuin ei tutki päätöksen yksityisoikeudellista sisältöä. Vuokrahyvityskysymykset ovat yksityisoikeudellisia riita-asioita, jotka vuokralainen voi halutessaan saattaa yleisen alioikeuden ratkaistaviksi.
Sovelletut säännökset
Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §, 138 §, 139 §, 140 §
Hallintolaki (1397/2016) 34.1 §, 43 §, 44 § ja 45 §
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta (481/1995 ) 20 §, 23 §, 24 §
Toimivalta
Kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Asumisen palvelut Asumisen yksikkö 2 Yksikön päällikkö 17.12.2024 § 55
Päätös
Yksikön päällikkö päätti myöntää vuokralaiselle ********** vuokrahyvitystä vesivahingosta johtuneen remontin takia, siten että hyvitys on 100 % kuukausivuokrausta haitan keston ajalta 17.7-30.9.2024.
Päätöksen perustelut
Vuokralainen asuu Asumisen palveluiden vuokraamassa huoneistossa osoitteessa **********
Asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain 23 §:n 2 momentin mukaan vuokralaisella on oikeus saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokra kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jolta huoneistoa ei ole voitu käyttää tai jolta huoneisto tai kohde ei ole ollut vaadittavassa tai sovitussa kunnossa. Kohtuullisen vuokran alennuksen suuruus muodostetaan arvioimalla tai laskemalla se osuus vuokrasta, joka kohdistuu vuokralaisen käytöstä poissa olevaan osaan huoneistoa siltä ajalta, jona kyseinen osa huoneistoa ei ole vuokralaisen käytössä.
Isännöitsijältä saamiemme tietojen mukaan kylpyhuoneen kipsilevykatto romahtanut, koska rättipatteri on vuotanut. Vettä valunut huoneiston eteiseen, huoneiston oven edustalle porraskäytävään, porraskäytävän alatasanteelle ulko-oven viereen, sekä ulos porraskäytävän sisäänkäynnille. Vesivahinko on huomattu 17.7.2024. Asukas ei ole asunut asunnossa toukokuun 2024 alun jälkeen. Asukas ei ole aktiivisesti edesauttanut vesivahinkoremontin alkamista vaan asukkaan huonekalut ovat olleet remontin tiellä. Asumisen palvelut on käsitellyt vuokrahyvityshakemuksen ja arvioinut kohtuulliseksi vuokrahyvitykseksi 100 % kuukausivuokrasta ajalle 17.7-30.9.2024.
Vuokralaista pyydetään olemaan yhteydessä Helsingin kaupungin taloushallintopalveluun,
puh. 09 310 25300 tai
sähköpostilla talpa.asiakaspalvelu@hel.fi, ja ilmoittamaan tilinumeronsa, jotta vuokrahyvitys voidaan maksaa. Mikäli vuokralaisella on vuokravelkaa, vuokrahyvitys kohdistetaan ensisijaisesti velkojen maksamiseen eikä sitä hyvitetä tällöin vuokralaisen tilille.
Viime kädessä vuokralaiselle vuokrahyvityksenä suoritettava määrä on yksityisoikeudellinen riita-asia, jonka vuokralainen voi halutessaan saattaa yleisen alioikeuden ratkaistavaksi.
Lisätiedot
Olli Rannikko, asuntosihteeri, puhelin: 09 310 27234
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marjaana Santala, juristi, puhelin: 09 310 34108