Toimivallan siirtäminen, keskushallinto, työllisyyspalveluliikelaitos, viranhaltijat, hankinta-asiat
Työllisyyspalveluliikelaitoksen hankintavaltuudet 2.1.2025 alkaen
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä työllisyyspalveluliikelaitoksen viranhaltijoiden hankintavaltuudet (alv 0 %) 2.1.2025 alkaen seuraavasti:
- Toimitusjohtaja päättää hankinnoista enintään 1 000 000 euroon saakka.
- Hankintapäällikkö päättää hankinnoista enintään 500 000 euroon saakka.
- Yksikön johtajat päättävät hankinnoista enintään 20 000 euroon saakka.
- Hallintopäällikkö päättää hankinnoista enintään 10 000 euroon saakka.
- Tiimipäälliköt ja asiakaspalvelupäällikkö päättävät hankinnoista enintään 1000 euroon saakka.
Samalla johtokunta oikeutti hankintapäällikön päättämään hankinnan keskeyttämisestä (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016, jäljempänä hankintalaki). Johtokunta oikeutti hankintapäällikön allekirjoittamaan tarjouspyynnön yhdessä hankinnan valmistelijan kanssa.
Johtokunta oikeutti toimitusjohtajan päättämään tarvittaessa hankintalain 153 §:n mukaisesti hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tausta
Valtakunnallisen TE24-uudistuksen myötä Helsinki ottaa järjestämisvastuun työvoimapalveluista 1.1.2025 alkaen. Kaupunginvaltuusto päätti 13.3.2024 § 59 perustaa 1.1.2025 alkaen keskushallintoon kuuluvan Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen, jonka tehtävänä on huolehtia julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta, kaupungin työllisyyden edistämisestä sekä niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta ja työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta.
Hankintavaltuudet
Hankintavaltuuksia esitetään liikelaitoksen toimitusjohtajalle, yksikön johtajille, hankintapäällikölle, hallintopäällikölle ja tiimipäälliköille. Toimitusjohtajalle esitetään 1 miljoonan euron hankintavaltuutta. Hankintapäällikölle esitetään 500 000 euron, yksikön johtajille 20 000 euron, hallintopäällikölle 10 000 euron ja tiimipäälliköille 1 000 euron hankintavaltuuksia.
Esitetyt hankintavaltuudet on arvioitu siten, että ne mahdollistavat liikelaitoksen hankintaprosessien etenemisen tarkoituksenmukaisesti. Yli miljoonan euron hankinnoista päättää johtokunta.
Hankinnan keskeyttäminen
Oikeuskäytännön (KHO 2022:1) mukaan olennaisten muutosten ja korjausten tekeminen julkaistuun tarjouspyyntöön ei ole mahdollista ilmoittamalla muutoksista korjausilmoituksella. Aiemmin hankintailmoituksessa ilmoitettuja hankinta-asiakirjojen ristiriitoja on voinut korjata tai täsmentää tai lieventää tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia korjausilmoituksella. Vallitsevan oikeuskäytännön mukaan hankinta tulee keskeyttää ja järjestää uusi tarjouskilpailu, jos tarjouspyyntöön tehdään julkaisun jälkeen muutoksia (pois lukien kirjoitusvirheet). Hankinnan keskeyttämisestä on tehtävä päätös (hankintalaki § 125).
Hankinnan toteuttamisen takia on olennaista, että päätös hankinnan keskeyttämisestä voidaan tehdä liikelaitoksessa nopeasti ja käynnistää uusi tarjouskilpailu. Tämän takia päätösvalta kaikissa hankinnan keskeyttämisissä on tarkoituksenmukaisesta olla hankintapäälliköllä, vaikkakin hankinnan ennakoitu arvo ylittäisi hankintapäällikön hankintavaltuuden ja keskeyttäminen tehdään tarjouspyynnössä olevan virheen tai ristiriidan korjaamiseksi.
Hankinnan väliaikainen järjestäminen
Liikelaitoksessa syntyy todennäköisesti tilanteita, jossa on tarve päättää hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä. Kyseessä on tällöin tilanne, jossa johtokunta on tehnyt hankinnasta päätöksen, mutta hankinasta on valitettu markkinaoikeuteen, eikä valituksen takia hankintasopimuksia voida solmia ilman sen väliaikaista luonnetta.
Hankintalain 153 §:n mukaan hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jos hankintaa ei voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Edellytyksenä on, ettei väliaikainen järjestely saa estää markkinaoikeuden mahdollisuutta kumota hankintayksikön päätös osaksi tai kokonaan, kieltää hankintayksikköä soveltamasta hankintaa koskevassa asiakirjassa olevaa virheellistä kohtaa tai muuten noudattamasta.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Päätös tullut nähtäväksi 07.01.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033