Liikelaitoksen ylimmän tason organisaatio, työllisyyspalveluliikelaitos
Työllisyyspalveluliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti, että työllisyyspalveluliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio muodostuu seuraavista yksiköistä 2.1.2025 lukien:
Ennakolliset palvelut
Ennakolliset palvelut -yksikkö auttaa asiakaskuntaan kuuluvia helsinkiläisiä löytämään varhaisessa vaiheessa oikeaan työllisyys-, koulutus- tai kotoutumispalveluun tai toimialojen palvelutuotannon piiriin sekä ennaltaehkäisee tuottamillaan palveluilla työttömyyttä. Yksikkö vastaa kaupungin ja kumppaneiden palveluiden kokonaiskoordinaatiosta sekä asiakasohjauksesta. Ennakolliset palvelut yksikköä johtaa yksikön johtaja.
Kohtaantopalvelut
Kohtaantopalvelut-yksikkö palvelee asiakkaita, joiden työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei vaadi raskasta julkista palvelua. Yksikkö vastaa asiakasryhmälle maksettavasta työttömyysturvasta lausumisesta, välittää asiakkailleen työpaikkoja sekä ohjaa asiakkaita tarvittaessa koulutuspalveluihin, valmennuksiin ja arviointeihin. Kohtaantopalvelut-yksikköä johtaa yksikön johtaja.
Polkupalvelut
Polkupalvelut-yksikkö palvelee asiakkaita, jotka tarvitsevat intensiivisempää palvelua ja tukea työllistyäkseen tai päästäkseen lähemmäs avoimia työmarkkinoita. Yksikkö vastaa asiakasryhmälle maksettavasta työttömyysturvasta lausumisesta, välittää asiakkailleen työpaikkoja sekä ohjaa asiakkaita koulutuspalveluihin, valmennuksiin ja arviointeihin. Yksikön palveluilla varmistetaan työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain toteutuminen kaupunkitasoisesti. Polkupalvelut-yksikköä johtaa yksikön johtaja.
Työnantajapalvelut
Työnantajapalvelut-yksikkö palvelee helsinkiläisiä työnantajia, joilla on tarve rekrytoida työvoimaa. Yksikkö vastaa julkisesta työnvälityksestä, jota se hoitaa yhteistyössä muiden työllisyyspalveluiden yksiköiden kanssa, sekä työllistymiseen liittyvistä taloudellisia tukia koskevista päätöksistä ja prosesseista. Työnantajapalvelut tekevät yhteistyötä yritysten ja muiden työnantajien, henkilöstöpalvelualan toimijoiden sekä muiden pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa. Työnantajapalvelut-yksikköä johtaa yksikön johtaja.
Onnistumisen tuki
Onnistumisen tuki vastaa liikelaitoksen henkilöstö-, talous-, tieto- ja yleishallinnosta, toiminnan kehittämisestä, hankinnoista sekä viestinnästä ja tuottaa lainopillisia neuvontapalveluja. Onnistumisen tuessa on kuusi tiimiä, jotka toimivat toimitusjohtajan suorassa alaisuudessa. HR-tiimiä johtaa henkilöstöpäällikkö, toimisto- ja tilapalvelut -tiimiä johtaa palvelupäällikkö, kehittämistiimiä johtaa kehittämispäällikkö, hankintatiimiä johtaa hankintapäällikkö, viestintätiimiä johtaa viestintäpäällikkö ja hallintotiimiä johtaa hallintopäällikkö.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tausta
Valtakunnallisen TE24-uudistuksen myötä Helsinki ottaa järjestämisvastuun työvoimapalveluista 1.1.2025 alkaen. Kaupunginvaltuusto päätti 13.3.2024 § 59 perustaa 1.1.2025 alkaen keskushallintoon kuuluvan Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen, jonka tehtävänä on huolehtia julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta, kaupungin työllisyyden edistämisestä sekä niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta ja työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta.
Liikelaitoksen ylimmän tason organisaatio
Työllisyyspalveluliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio muodostuu seuraavista yksiköistä: ennakolliset palvelut, kohtaantopalvelut, polkupalvelut, työnantajapalvelut ja onnistumisen tuki. Liikelaitoksen yksikkörakenteet on muodostettu siten, että ne tukevat tarkoituksenmukaisesti työvoimaviranomaisen tehtävien toteuttamista.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta.
Liikelaitoksen johtokunnan päätöksen jälkeen toimitusjohtaja päättää alemmasta organisaatiosta toimintasäännöllä. Hallintosäännön 11 luvun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.
Päätös tullut nähtäväksi 07.01.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Veera Komulainen, vs. hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 60714
Lidia Perkiö, juristi, puhelin: 09 310 37199