Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2025-003520
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle hallintosäännön muuttamiseksi rakentamislain muutosten ym. johdosta

Kaupunkiympäristölautakunta

Esitysehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että Helsingin kaupungin hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:

Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 ja 2 momentti (uudet kohdat)

Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 ja 2 momentteihin (kaupunkiympäristölautakunnan erityinen toimivalta) lisätään uudet toimivalta -kohdat seuraavasti:

16 luvun 1 §:n 1 momentin 9 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunta päättää
9 asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamisluvasta rakentamislain 56 §:n 4 momentin nojalla

16 luvun 1 §:n 2 momentin 23 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, lautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
23 rakentamislaissa tarkoitetun puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentti (uudet kohdat)

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momenttiin (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivalta) lisätään uudet toimivaltakohdat seuraavasti:

16 luvun 2 §:n 2 momentin 12 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
12 rakentamislain 77 §:n mukaisesta luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja rakentamislain 78 §:n mukaisesta erillisestä aloittamisoikeudesta

16 luvun 2 §:n 2 momentin 13 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
13 rakentamislain mukaisesti suunnittelijan, vastaavan työnjohtajan ja erityisalan työnjohtajan kelpoisuudesta sekä määräyksestä erityisalan työnjohtajan asettamiseksi

16 luvun 2 §:n 2 momentin 14 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
14 rakentamislain mukaisten rakennusrasitteiden, kiinteistöjen yhteisjärjestelyjen ja kolmiulotteisen kiinteistön vuoksi tarpeellisen yhteisjärjestelyn sopimukseen perustuvasta perustamisesta, muuttamisesta ja poistamisesta

16 luvun 2 §:n 2 momentin 15 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
15 rakentamislain mukaisesti rakennuskohteen tarkastuksesta ja tutkimuksesta, rakennuksen kunto-tutkimusmääräyksestä ja poliisille tehtävästä ilmoituksesta esitutkintaa varten

16 luvun 2 §:n 2 momentin 16 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
16 rakentamislain mukaisesti rakennuksen purkamisilmoituksen vastaanottaminen ja ilmoituksen johdosta purkamisluvan edellyttäminen

16 luvun 2 §:n 2 momentin 17 kohta:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
17 rakentamislain mukaisesti kokoontumistiloissa ja vastaavissa samanaikaisesti sallittujen henkilöiden enimmäismäärästä

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 8 kohta:

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 8 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
8 maankäyttö- ja rakennuslain mukaisista rakennusluvista ja purkamisluvista sekä rakentamislain mukaisista rakentamisluvista, muista sijoittamisluvista kuin puhtaan siirtymän sijoittamisluvista ja muista kuin rakentamislain 56 § 4 momentin mukaisista purkamisluvista sekä näiden lupien lupamääräyksistä

Hallintosäännön 16 luvun 9 § 2 momentti:

Hallintosäännön 16 luvun 9 § 2 momentista poistetaan kohdat 3, 7, 8, 10 ja 11 sekä osia kohdasta 9. Muutosten jälkeen 16 luvun 9 § 2 momentti kuuluu seuraavasti:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista rakentamislain mukaisista tehtävistä
1 muusta kuin maankäytöllisten vaikutusten arviointia edellyttävästä poikkeamisluvasta, poikkeamisesta suojelua koskevasta määräyksestä sekä poikkeamisluvan lupaehdoista
2 maisematyöluvasta sekä maisematyöluvan aloittamisoikeudesta ja lupamääräyksistä
4 naapureiden kuulemisesta ja lausuntojen pyytämisestä rakennusvalvonnan ratkaistavaksi kuuluvista lupahakemuksista
5 tietojen toimittamisesta Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämään rakennetun ympäristön tietojärjestelmään
6 myönnettyjen lupien rakennustyönaikaisesta valvonnasta
9 rakennustyön keskeyttämisestä
12 ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän taksan perusteella lupa- ja valvontamaksusta sekä vapautuksen tai lykkäyksen myöntämisestä maksun suorittamisesta ja maksun palauttamisesta
13 rakennusvalvontaviranomaisen puhevallan käyttämisestä rakennusvalvontaa koskevissa muutoksenhakuasioissa, mikäli hän yhtyy muutoksenhaun kohteena olevaan viranomaisen päätökseen, ellei ympäristö- ja lupajaosto yksittäistapauksessa toisin päätä.

Esittelijän perustelut

Rakentamislakiin tehdyt muutokset

Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt päätöksellään 11.12.2024 § 274 hallintosäännön muutokset, jotka muun ohella liittyivät uuden rakentamislain (751/2023) voimaantuloon. Rakentamislaki tuli voimaan 1.1.2025 ja tämän johdosta hallintosääntöön tehtiin useita tarkistuksia, jotka tulivat voimaan samanaikaisesti uuden lain kanssa.

Jo ennen rakentamislain voimaantuloa eduskunta hyväksyi loppuvuodesta 2024 lain rakentamislain muuttamisesta (897/2024, ns. korjaussarja). Muutokset tulivat voimaan saman aikaisesti uuden rakentamislain kanssa 1.1.2025. Hallintosäännössä ei ole huomioitu korjaussarjasta aiheutuvia muutoksia toimivaltuuksiin, ja tämän johdosta hallintosääntöä on tarkistettava vastaamaan muuttunutta sääntelyä.

Korjaussarjalla rakentamislakiin tehtiin muutoksia hallitusohjelman mukaisesti hallinnollisen taakan keventämiseksi ja byrokratian vähentämiseksi. Lakiin lisättiinkin uusi puhtaan siirtymän teollisuushankkeiden rakentamista vauhdittava sijoittamislupa. Lisäksi kunnalle säädettiin mahdollisuus myöntää lupa asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen tietyin edellytyksin.

Hallintosäännön muuttaminen

Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 ja 2 momentit (kaupunkiympäristölautakunnan erityinen toimivalta)

Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin uuden 9 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamisluvasta, kun kyse on rakentamislain 56 §:n 4 momentissa tarkoitusta tilanteesta. Rakentamislain 56 §:n 4 momentin mukaan kunta voi myöntää luvan asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen, mikäli kaikki säännöksessä mainitut ehdot täyttyvät. Toimivalta suojellun rakennuksen purkamisluvan myöntämiseen osoitettaisiin hallintosäännössä kaupunkiympäristölautakunnalle, koska myös asemakaavasta, jolla rakennus on suojeltu, on päättänyt asianomainen toimielin, joka on pääsääntöisesti kaupunginvaltuusto. Muun kuin suojellun rakennuksen purkamisesta päättää rakentamislain 56 §:n 1 momentin sanamuodon mukaisesti kunnan rakennusvalvonta.

Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin uuden 23 kohdan mukaan lautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta. Lakimuutoksella (897/2024) rakentamislakiin lisättiin 43 a §, jossa on säädetty uudesta lupainstrumentista, puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla voidaan tehdä tiettyjen, rakentamislaissa säädettyjen teollisuushankkeen alueidenkäytöllinen tarkastelu prosessia sujuvoittaen ilman asemakaavaa tai sellaista yleiskaavaa, jossa olisi määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvan lisäksi hanke tarvitsee rakentamisluvan myöntämistä varten toteuttamisen edellytysten tarkastelun, joka tehdään sijoittamisluvan ratkaisemisen jälkeen.

Puhtaan siirtymän sijoittamisluvan myöntäminen kuuluu kunnan harkintavaltaan. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvassa on kyse alueidenkäytöllisestä tarkastelusta ja sillä on tarkoitus ohittaa kaavoitus ja siten nopeuttaa puhtaan siirtymän hankkeiden toteuttamista. Tämän vuoksi toimivalta luvan myöntämiseen on tarkoituksenmukaista olla kaupunkiympäristölautakunnalla. Toimivaltaa voidaan tarvittaessa siirtää edelleen viranhaltijalle.

Hallintosäännön 16 luvun 2 § ja 9 § (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ja rakennusvalvontapäällikön toimivallat)

Maankäyttö- ja rakennuslain 21 § 4 momenttia on Helsingin hallintosäännössä tulkittu siten, että rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaa on voitu siirtää hallintosäännön 16 luvun 9 § 1 momentissa suoraan rakennusvalvontapäällikölle. Myös rakentamislain mukaista rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaa on siirretty 1.1.2025 voimaan tulleessa hallintosäännössä rakennusvalvontapäällikölle. Rakentamislain 99 §:ää kuitenkin muutettiin lailla 897/2024, ja tämän muutoksen osalta eduskunnan ympäristövaliokunnan mietinnössä YmVM 15/2024 todetaan seuraavaa:

”Rakentamislain 99 §:n mukaan toimivalta rakennusvalvonnan viranomaistehtävien hoitamiseen kuuluu kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle. Pykälä ei sisällä säännöstä, jonka mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi siirtää sille laissa säädettyä toimivaltaa viranhaltijalle tai muulle taholle. Rakentamislaki ei myöskään sisällä säännöstä, joka oikeuttaisi valtuuston siirtämään rakennusvalvontaviranomaiselle lain mukaan kuuluvaa toimivaltaa viranhaltijalle.”

Näin ollen Helsingin hallintosääntöä on perusteltua muuttaa siten, että se noudattaa muutettuna 1.1.2025 voimaan tullutta rakentamislakia ja eduskunnan ympäristövaliokunnan tulkintaa toimivallan siirtämisestä. Hallintosäännön 16 luvun 9 § 2 momentin kohdat 3, 7, 8, 10 ja 11 sekä pääosin kohta 9 koskevat rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaa, joten ne on tarkoituksenmukaista siirtää rakennusvalvontapäällikön toimivallasta 16 luvun 2 § 2 momenttiin uusiksi kohdiksi 12-17. Ympäristö- ja lupajaostolla on hallintosäännön mukaan toimivalta päättää itse tai siirtää viranhaltijan ratkaistavaksi 16 luvun 2 § 2 momentin mukaiset asiat. Muut 16 luvun 9 § 2 momentin kohdat koskevat kunnan toimivaltaa, jota voidaan siirtää hallintosäännössä suoraan viranhaltijalle.

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 8 kohta

Rakentamislain 76 §:n mukaan kunta voi antaa lupapäätöksessä rakennuskohdetta, rakennustyön tai toimenpiteen suorittamista ja niistä mahdollisesti aiheutuvien haittojen rajoittamista koskevia määräyksiä. Lupamääräyksiä koskeva toimivalta on siten rakentamislaissa osoitettu kunnalle. Maankäyttö- ja rakennuslain vastaavassa pykälässä (141) ei mainintaa kunnasta ole ollut. Lupamääräysten antamisen toimivallan on katsottu seuraavan lupatoimivaltaa. Rakentamislupien ja useimpien purkamislupien osalta toimivalta on rakentamislaissa osoitettu suoraan rakennusvalvontaviranomaiselle, kun taas sijoittamislupien osalta toimivalta on kunnalla. Tämän vuoksi lupamääräysten antamista koskeva toimivalta on tarpeen selkeyttää nimenomaan ympäristö- ja lupajaoston toimivallan osalta. Maisematyölupien osalta asia on jo huomioitu hallintosäännön 16 luvun 9 §:n 2 momentin 2 kohdassa. Purkamislupia koskevan toimivallan osalta tehdään tarkennus siten, että ympäristö- ja lupajaostolla on toimivalta muissa kuin rakentamislain 56 §:n 4 momentin mukaisissa purkamisluvissa, sillä mainitun momentin mukaisissa purkamisluvissa toimivalta on kaupunkiympäristölautakunnalla.

Käsittely kaupungin sääntötyöryhmän kokouksessa

Kaupunkiympäristön toimialalla valmistellut ehdotukset hallintosäännön muuttamiseksi on käsitelty kaupungin sääntötyöryhmän kokouksissa 3.2.2025, 3.3.2025 ja 10.3.2025.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Tiina Tikkala, juristi, puhelin: 09 310 32082

tiina.tikkala@hel.fi

Tuuli Nikulin, juristi, puhelin: 09 310 24652

tuuli.nikulin@hel.fi

Ulpu Juvalainen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi