Valtuutettu Pia Pakarisen aloite Kulosaaren metroaseman varauloskäynnin muuttamisesta päivittäiseen kulkemiseen
Päätös
Kaupunginvaltuusto katsoi kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti valtuutettu Pia Pakarisen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuutettu Pia Pakarinen ja 18 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Kulosaaren metroaseman itäinen varasisäänkäynti muutettaisiin päivittäiseen kulkemiseen sopivaksi.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.
Kaupunginhallitus toteaa, että Kulosaaren metroaseman nykyiset matkustajien kulkuyhteydet ovat kapasiteetiltaan riittävät Kulosaaren aseman käyttäjämäärään nähden. Metroaseman varauloskäynti täyttää hätätapauksissa matkustajien poistumiselle asetetut vaatimukset. Metroaseman käyttäjämäärät ovat alkuvuoden 2017 tilanteessa noin 80 000-90 000 nousijaa/kk.
Kaupunginvaltuusto käsitteli 25.9.2013 nyt esillä olevassa aloitteessa mainittua metroasemien varauloskäyntien kausiluontoista käyttöä koskevaa aloitetta. Kaupunginhallituksen vastauksessa todettiin tuolloin seuraavaa:
" Kaupunginhallitus viittaa saatuun lausuntoon ja toteaa, että useimmilla metroasemilla ei ole sellaisia varauloskäyntejä, joita voitaisiin ottaa jokapäiväiseen matkustajakäyttöön kulkemisen helpottamiseksi tai nopeuttamiseksi. Varauloskäynnit täyttävät matkustajien poistumiselle hätätapauksissa asetetut vaatimukset, mutta ne eivät esimerkiksi esteettömyyden ja kulkuyhteyksien nopeuden kannalta ole toimivia.
Liikennelaitos -liikelaitos kuitenkin selvittää, onko Kulosaaren ja Siilitien metroasemilla, joilla on vain yksi uloskäynti, mahdollista muuttaa myös varauloskäyntejä päivittäiseen kulkemiseen. Sisäänkäynnit tullaan mahdollisuuksien mukaan avaamaan."
Liikennelaitos -liikelaitos arvioi vuonna 2013 varauloskäynnin muuttamisen mahdollisuuksia ja kustannuksia. Tuolloin päädyttiin siihen, ettei varauloskäynnin ja ulkoalueiden rakentaminen jatkuvakäyttöiseksi sekä uloskäynnin ylläpitäminen ole matkustajamäärät huomioon ottaen taloudellisesti järkevää.
Kulosaaren metroaseman muuttaminen jatkuvaan käyttöön tulisi karkean arvion mukaan kevyimmilläkin muutoksilla maksamaan vähintään 350 000 euroa, ja ylläpitokustannukset olisivat arviolta vajaa 100 000 euroa/kk.
Varauloskäynnin alikulusta tulisi korkeuseroa eteläpuoliselle Svinhufvudintielle noin kuusi metriä, jolloin esteetön yhteys olisi noin 120 metriä pitkä. Reitillistä hyötyä ei näin saavutettaisi.
Kaupunginhallitus katsoo edellä mainitun perusteella ja saatuihin lausuntoihin viitaten, ettei Kulosaaren metroaseman varauloskäynnin muuttaminen päivittäiseen kulkemiseen sopivaksi ole perusteltua.
Kaupunginhallitus 11.09.2017 § 817
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo valtuutettu Pia Pakarisen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
Pelastuslautakunta 02.05.2017 § 53
Lausunto
Pelastuslautakunta antoi lausunnon valtuutettu Pia Pakarisen ym. aloitteesta Kulosaaren itäisen varauloskäynnin muuttamisesta päivittäiseen kulkemiseen soveltuvaksi:
Pelastuslaitoksella ei ole lausuttavaa aloitteeseen.
Varapoistumistien muuttaminen päivittäin käytettäväksi kulkuväyläksi ei vaaranna matkustajien poistumismahdollisuuksia metroasemalta mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Edellä mainitusta syystä pelastuslaitoksella ei ole huomautettavaa varapoistumistien muuttamisesta päivittäiseen käyttöön.
Esittelijä
Lisätiedot
Jari Korkiamäki, pelastuspäällikkö, puhelin: 310 31264
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 11.04.2017 § 60
Lausunto
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti antaa kaupunginhallitukselle Pia Pakarisen valtuustoaloitteeseen koskien Kulosaaren metroaseman itäisen varauloskäynnin muuttamisesta päivittäiseen kulkemiseen sopivaksi seuraavan lausunnon:
Metroasemien varauloskäynnit täyttävät hätätapauksissa matkustajien poistumiselle asetetut vaatimukset. Varauloskäynnit ovat lukittu, merkitty ja opastettu selkeästi määräysten mukaisesti.
Kulosaaren aseman peruskorjauksen suunnittelussa lähtökohtana oli huomioida aseman turvallisuuden kehittäminen myös hätäpoistumistilanteessa. Nykyjärjestelyillä hätätilanteessa aseman tyhjentäminen voidaan hoitaa mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti laiturin molemmista suunnista. Nykyiset matkustajien kulkuyhteydet ovat kapasiteetiltään riittävät Kulosaaren aseman käyttäjämäärään nähden.
HKL mainitsi lausunnossaan vuonna 2013, että Kulosaaren metroasemalle rakennetun varauloskäynnin ottaminen mahdollisesti arkikäyttöön vaatisi tarkempaa selvitystä, joka HKL:n tuli laatia vuonna 2013. HKL valmisteli oman sisäisen selvityksen ja erittelyn kustannuksistaan, joita varauloskäynnin ottaminen arkikäyttöön aiheuttaisi HKL:lle. Näissä laskelmissa päädyttiin siihen, että matkustajamääriin suhteutettuna varauloskäynnin ja ulkoalueiden rakentaminen jatkuvakäyttöiseksi sekä sen myöhempi ylläpitäminen ei ole taloudellisesti järkevää matkustaja määriin nähden. Muutostyöt- ja ylläpitokustannukset koostuisivat muun muassa liukkauden estosta, kulumisen hallinnasta, puhtaanapidosta, valaistuksesta, opastuksesta, ilkivaltakorjauksista sekä valvonnan järjestämisestä. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi HKL ei lähtenyt edistämään asiaa muutostyön osalta, eikä myöskään selvittämään asemakaavan muutosta puistoalueen osalta kulkureitiksi.
Kustannuksissa huomioitiin myös kulkutien käyttötarkoituksen muuttamiseen tarvittavan suunnittelu ja asiantuntijatyömäärän osuus. Asiantuntijatyössä tehtäviä selvityksiä olisi muun muassa kaupunkisuunnitteluviraston esitys/lausunto ja rakennusvalvontaviraston lupa, joiden saamiseen myös naapurustolla on mahdollisuus vaikuttaa. Kulosaaren metroaseman rakennuslupaa haettaessa alueen naapurustolta tiedusteltiin näiden kantaa itäiseen sisäänkäyntiin. Naapuritonttien omistajat mielipidekirjeissään vastustivat uuden kulkuyhteyden rakentamista puistoon. Kulosaaren metroaseman rakentamisen yhteydessä päädyttiin hakemaan puistoalueelle johtavalle poistumistielle ainoastaan varapoistumistielupaa alueen asukaspalautteen perusteella. Selvityksen aikana ja edelleen on oletettavaa, että varapoistumistien ottaminen päivittäiseen käyttöön aiheuttaisi myös kielteistä palautetta naapurustossa.
Edellä olevan perusteella HKL ei pidä edelleenkään tarkoituksenmukaisena eikä taloudellisena ratkaisuna, että Kulosaaren metroasemien varauloskäynti muutettaisiin päivittäiseen kulkemiseen sopivaksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Markus Keisala, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35838
Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.04.2017 § 182
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Kulosaaren metroaseman varauloskäynti sijaitsee metroaseman itäpäässä ja siitä on yhteys puistoalueen kautta pohjoispuoliselle Kulosaaren puistotielle. Nykyisen uloskäynnin ja varauloskäynnin välinen etäisyys on noin 130 metriä. Varauloskäynnin avaamiselle ei ole liikenteellistä estettä.
Yhteyttä kyseiselle sisäänkäynnille Itäväylän eteläpuolelle ei ole kuitenkaan mielekästä rakentaa. Uusi yhteys olisi kallis ja varauloskäynnin alikulusta tulisi korkeuseroa eteläpuoliselle Svinhufvudintielle noin 6 metriä, jolloin esteetön yhteys olisi noin 120 metriä pitkä. Reitillistä hyötyä ei saavutettaisi.
Esittelijä
Lisätiedot
Laura Hietakorpi, arkkitehti, puhelin: 310 37047
Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37088
Päätös tullut nähtäväksi 12.10.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035