Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen käyttöoikeussopimuksen kilpailutus
Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen käyttöoikeussopimuksen kilpailutus
Päätös
A.) Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetun esityksen mukaisesti Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B.) Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa hallintojohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat käyttöoikeussopimuksen
- päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta sekä
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Käsittely
Hankintalakimies Jukka Harno oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystään seuraavalla tavalla: "Tarjouspyynnön liitteisiin lisätään tarvittaviin kohtiin erityisruokavalioihin runsasenergiainen ja vegaaninen vaihtoehto sekä vegaaninen vaihtoehto kahvimaidolle."
Lisäksi esittelijä korjasi esittelijän perusteluista Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta -kohdan ensimmäisen kappaleen viimeisen lauseen kuulumaan seuraavasti: "Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa alimman tarjoushinnan antanut tarjoaja."
A.) Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B.) Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa hallintojohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat käyttöoikeussopimuksen
- päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta sekä
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Hankintalakimies Jukka Harno on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 § 102 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että hallintojohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnan taustaa
Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan Munkkiniemen palvelukeskuksen ja samassa talossa sijaitsevan päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelut.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa 2014 silloisen Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen ja liikelaitoksen näiden palvelutoimintojen siirtämisen perustettavalle Palmia Oy:lle. Silloiset kaupungin virastot ja laitokset solmivat siirtymäaikajärjestelyn mukaisesti Palmia Oy:n kanssa määräaikaiset sopimukset yhtiön tuottamista palveluista. Sopimusten pituus on sovitusta palvelukokonaisuudesta riippuen 3–7 vuotta. Munkkiniemen palvelukeskuksen sopimus Palmia Oy:n kanssa on päättymässä vuoden 2017 ja 2018 vaiheessa. Tästä johtuen käyttöoikeussopimus ollaan kilpailuttamassa.
Munkkiniemen palvelukeskuksen asiakkaat ovat helsinkiläisiä eläkeläisiä tai työttömiä. Toiminnan tavoitteena on tukea asiakkaiden toimintakykyä ja tarjota kotona asumista tukevia palveluja. Asiakas maksaa itse käyttämänsä ateria- ja kahvilapalvelut palvelutuottajalle.
Päivätoiminta Sinilinnun asiakkaat ovat monisairaita ikääntyneitä kotona asuvia henkilöitä. Päivätoiminnan tavoitteena on tukea ensisijaisesti muistisairaiden asiakkaiden ja/ tai omaishoidettavien kotona asumista. Ylläpitää omatoimisuutta ja itsenäistä tai tuettua selviytymistä kotioloissa ja tukea omaishoitajien jaksamista. Ateriapalvelut kuuluvat osaksi päivätoimintaa.
Tarkempi kuvaus asiakaskunnasta ja käyttöoikeuden kohteesta on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.
Tarjouskilpailu
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelujen ja hankintapalvelujen yhteistyönä. Lisäksi valmistelussa on kuultu Munkkiniemen palvelukeskuksen edustajia.
Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset, joiden tulee ehdottomasti täyttyä. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja palvelun vähimmäisvaatimukset.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1−11. Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 60 §:n mukaan hankintailmoitusta tai tarjouspyyntöasiakirjoja ei saa julkaista ennen kuin se on julkaistu ensin Euroopan unionin virallisessa lehdessä ja tämän jälkeen HILMA-ilmoituskanava Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Tästä syystä tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Osatarjoukset
Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia. Sopimuksen jakaminen osiin tekee palvelun toteuttamisesta teknisesti vaikeaa, koska palvelun tarjoajan edellytetään osana käyttöoikeussopimusta vuokraamaan Helsingin kaupungin tilakeskukselta Munkkiniemen palvelukeskuksen keittiön ja ruokasalin palvelun toteuttamiseen.
Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta
Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa tarjoushinnan antanut tarjoaja.
Tarjouspyyntöasiakirjojen laadullisten vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Sopimuskausi ja muut ehdot
Sopimuskausi on kolme vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 15.1.2018. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kahden vuoden optiokauteen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisenaan kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.
Sopimusluonnos on liitteessä 11.
Päätös tullut nähtäväksi 23.08.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 189, 190, 191 (A), 193, 194, 195, 196, 197, 198, 200, 206 ja 207 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 191 (B), 199, 201 ja 202 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727
Ann-Marie Turtiainen, tukipalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42373