Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestely 2017–2018

HEL 2017-005639
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 2

Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestely 2019–2021, option käyttö

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti käyttää Teknisen palvelun lautakunnan päätöksen § 71 (18.5.2017) mukaisen monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestelyn ja sopimuksen mukaista tilaajan optiokauden käyttöönotto-oikeutta ja jatkaa monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestelyn sopimuksia entisin ehdoin kahdella (2) vuodella osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Lehtipuut

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Harviala Oy
  • Massbybacka Taimisto
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Taimisto Huutokoski Oy
  • Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 2: Havukasvit

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Harviala Oy
  • Massbybacka Taimisto
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Taimisto Huutokoski Oy
  • Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Harviala Oy
  • Massbybacka Taimisto
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Taimisto Huutokoski Oy
  • Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 4: Perennat

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Satakunnan Taimitukku Ay
  • Terolan Taimitarha

Osa-alue 5: Metsäpuut

Tarjoaja
  • Massbybacka Taimisto

Kahden (2) vuoden sopimuskausi alkaa 3.7.2019 kunkin toimittajan osalta heti ensimmäisen optiokauden 2018-2019 sopimuskauden päätyttyä.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin rakennusvirasto kilpailutti hankintarenkaassa rakentamispalvelun (Stara) kanssa 16.3.2017 päivätyllä tarjouspyynnöllä monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestelyn. Teknisen palvelun lautakunta teki 18.5.2017 päätöksen § 71 monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestelystä. Tarjouskilpailun perusteella hankintasopimukset tehtiin osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa.

Osa-alue 1: Lehtipuut

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Harviala Oy
  • Massbybacka Taimisto
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Taimisto Huutokoski Oy
  • Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 2: Havukasvit

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Harviala Oy
  • Massbybacka Taimisto
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Taimisto Huutokoski Oy
  • Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Harviala Oy
  • Massbybacka Taimisto
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Taimisto Huutokoski Oy
  • Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 4: Perennat

Tarjoajat
  • Ahosen Taimisto Oy
  • Puutarha Tahvoset Oy
  • Satakunnan Taimitukku Ay
  • Terolan Taimitarha

Osa-alue 5: Metsäpuut

Tarjoaja
  • Massbybacka Taimisto

Monivuotisten kasvien taimihankinnan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että hankintaan sisältyy mahdollisuus ensimmäisellä kerralla yhden vuoden ja toisella kerralla kahden vuoden pituiseen optiokauteen. Puitejärjestelystä varsinainen sopimuskausi oli yksi (1) vuosi sopimuksen allekirjoittamisesta. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin hankintojen ennakoitu arvo myös optiokausien osalta.

Teknisen palvelun lautakunta oikeutti Staran ympäristönhoidon yksikönjohtajan päättämään sopimuksen jatkamisesta alkuperäistä sopimusta vastaavilla ehdoilla sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä yhden (1) + kahden (2) vuoden ajaksi (optiokausi).

Meneillään oleva puitejärjestelyn ensimmäinen optiokausi 2018-2019 otettiin käyttöön ympäristönhoidon yksikönjohtajan päätöksellä 3.6.2018.

Hankintalain 41 §:n mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Monivuotisten kasvien taimihankinnassa täyttyvät hankintalain 41 §:n suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus tehdä edellä mainittujen sopimuskumppaneiden kanssa sopimukset optiokaudelle kahden vuoden ajaksi 3.7.2019 alkaen.

Päätös asiasta tulee tehdä ennen meneillään olevan sopimuskauden päättymistä.

Puitesopimuskauden jatkaminen optiokaudella on perusteltua ja kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullinen.

Päätös tullut nähtäväksi 13.06.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jouko Laakso, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39250

jouko.laakso@hel.fi

Päättäjä

Jouko Laakso
yksikönjohtaja